Hej alla VVS-kunniga!

Som rubriken lyder; finns det proppar till helt vanliga, vita, (pvc?) 32 mm-rör som används under typ tvättställ, badkar, tvättmaskin osv?

Jag har använt mig av en sån där flexibel avloppslang (dragspel), som man kan välja 32 mm eller 40 mm i ändarna genom att såga bort den sistnämnda, till en filterpump till en uppblåsbar pool. Poolen har inga utlopp, så jag behöver dra inlopps- och utloppsslang över kanten så att säga. Filterpumpen ska bara användas vid behov, men eftersom den behöver primas med vatten för att fungera så tänkte jag att det skulle vara smidigt att kunna plugga slangändarna när den fått jobba klart, så vattnet stannar i slangarna när de lyfts ur poolen tills pumpen ska jobba igen.

Med andra ord behöver det vara täta pluggar, så inte vattnet rinner ut.

Mvh
Fred
 
Nog har jag googlat...men de proppar jag hittat är i plast och jag har lite svårt att tro att det tätar så bra med plast mot plast.

Jag hittade silikonproppar hos en "brygga vin själv"-leverantör, men dimensionerna för deras proppar kändes lite för nära mina slangars innerdiameter, så jag tror inte de funkar så bra.

EDIT: Ja, då känns det som att det blir tätare...men det känns lite overkill i min applikation. Ett par proppar i gummi skulle vara mycket smidigare. Ibland önskar man verkligen att man bodde i Staterna...där är det bara att gå in på HomeDepot och botanisera bland allt man kan tänka sig. Här i Sverige är det bara i yrkesbutiker det finns någorlunda sortiment...men de är ju off limits för oss privatkunder.
 
Redigerat:
P Paxman skrev:
Nog har jag googlat...men de proppar jag hittat är i plast och jag har lite svårt att tro att det tätar så bra med plast mot plast.

Jag hittade silikonproppar hos en "brygga vin själv"-leverantör, men dimensionerna för deras proppar kändes lite för nära mina slangars innerdiameter, så jag tror inte de funkar så bra.
Det är pga dom skall sättas i muffände på rör.. jag la till att du behöver en muff för att få packning mot propp o slang
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...vlopp/vattenlas-och-tillbehor/rormuff-450105/
 
Mazen Mazen skrev:
Denna borde annars funka..
[länk]

[länk]
Jag hittade den också, men om den har 32 mm diameter så är den för stor. Innerdiametern på 32 mm-delen av slangändarna är 28 mm.
 
Om du sätter den dubbelmuffen jag länkade till så får du en muffände för 32 rör och då passar den första 32 proppen..
 
Nu hittade jag en silikonpropp som jag tror kan funka! Länkar, ifall någon annan skulle hitta den här tråden i samma sökande.

Den stora änden på avloppsslangen har 35 mm ID, och med en konisk propp som är 38 till 31 mm så bör det bli i det närmaste perfekt. När de kostar 41 spänn styck plus frakt så är det ju värt att testa. (y)
 
Knyter ihop tråden med att rapportera att det fungerade utmärkt med silikonpropparna med måtten 38-31 mm...eller jag har inte testat med vatten ännu, men det känns som propparna har precis rätt mjukhet för att kunna sluta till helt lufttätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.