Hejsan,

Jag letar efter ett elskåp på specialmåtten max: 30cm höjd och 27cm bredd. Har letat på nätet men inte hittat just detta mått och förstår att det är lite speciellt. Undrar om ni kan tipsa mig en leverantör / affär online som har en större sortiment av elskåp? Tacksam för all tips och råd.
 
  • Elutrymme med olika elskåp och säkringsdosor, överskridande specifika mått sökes.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hej jag behöver minst 9 men gärna 12 då jag behöver sätta en jordfelsbrytare också. Något tips?
 
K Kane skrev:
Hur många platser behöver du, 9 eller fler?

Här finns lite, [länk]
K Kane skrev:
Hur många platser behöver du, 9 eller fler?

Här finns lite, [länk]

Hej Kane, har kollat med elbutik men dom har inte i den dimension. Inte ens nära det jag söker
 
Du kan sätta en Minikapsl. Gamma 1x10 moduler GD110N 180x218x75mm.
https://www.elbutik.se/product.html...MIgPqs76DC8AIV2xV7Ch3q0AePEAQYAiABEgLoZfD_BwE

Men dom är inte så kul att jobba med, trångt om man ska in med 9 moduler och du får inte plats med JFB.

Ett bättre alternativ är en Hager Normkapsling 3x13 mod. (GD313S) 500x250x103mm.
https://www.elbutik.se/product.html/hager-gamma-plastkapsling-utanpaliggande-ip30
Den är visserligen för stor för att rymmas ovan befintlig normcentral men byt då även den.
Då får du 39 moduler minus de 13 du har idag. Får lätt in 9 dvärgar, ny JFB och sen har du 13 moduler tomt. Du kan spara dina MG-grejer och kostnaden för kapslingen är försumbar.
Du kan behöva komplettera med extra noll- och jordskena samt hållare för dina befintliga dvärgar som du då monterar i den nedersta raden.
Glöm inte täckbrickor/täckremsa till de tomma platserna.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Du skriver max 30x27cm? Får kapslingen vara mindre? Ska det vara dvärgbrytare eller GII diazed? Plåt eller plast?

Gå in på www.ahlsell.se och sök på följande e-nummer. 2290935, 2281064
 
A Ansharx skrev:
Du skriver max 30x27cm? Får kapslingen vara mindre? Ska det vara dvärgbrytare eller GII diazed? Plåt eller plast?

Gå in på www.ahlsell.se och sök på följande e-nummer. 2290935, 2281064
Hejsan,

Tack för förslagen! Ja precis, men kapseln får vara mindre, men hjälp mig hitta bästa lösningen här:

I den befintliga diazed skåpet ser jag 8 säkringar, förmodar jag behöver 8st dvärgbrytare för att motsvara befintlig uppsättning right? (om nu någon av dem inte ens är i användning så är det bara bra men vi utgår från 8st)

I nya boxen behöver jag installera 8st dvärgbrytare, plus en en 25a jordfeldsbrytare, plus 2 st Theben selekta 170 top2 (tror den motsvarar 2 dvärgbrytare i storlek)

Hjälp / tips på hur jag ska få plats med allt detta i den här ytan som jag har att spela med som är max: max: 30cm höjd och 27cm bred
 
C Cap81 skrev:
Hejsan,

Tack för förslagen! Ja precis, men kapseln får vara mindre, men hjälp mig hitta bästa lösningen här:

I den befintliga diazed skåpet ser jag 8 säkringar, förmodar jag behöver 8st dvärgbrytare för att motsvara befintlig uppsättning right? (om nu någon av dem inte ens är i användning så är det bara bra men vi utgår från 8st)

I nya boxen behöver jag installera 8st dvärgbrytare, plus en en 25a jordfeldsbrytare, plus 2 st Theben selekta 170 top2 (tror den motsvarar 2 dvärgbrytare i storlek)

Hjälp / tips på hur jag ska få plats med allt detta i den här ytan som jag har att spela med som är max: max: 30cm höjd och 27cm bred
Det går inte att sätta en kapsling på den ytan som rymmer allt. Se inlägg #5 och #6
 
  • Gilla
Stugrenoverare
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Det går inte att sätta en kapsling på den ytan som rymmer all
Vad säger det ? det sitter en modulcentral nedanför, bara riva den och få dit en som är längre. Den övre
2 -radiga , har inte måtten på den, men bör gå att byta till en norm.
 
Men då pratar vi om byta ut allt och det var inte tanken idag ( framtida projekt ja absolut ) men just idag skulle jag vilja byta ut den som


Tror jag måste göra som ni säger att byta ut den övre ( 2 radiga gamla centralen ) för att göra plats för allt.

Hur mycket jobb är det för en erfaren elektriker att byta ut både 2 radiga och den andra? ( låta en nedre normcentral sitta kvar)

Tips på elektriker? ( Stockholm centralt)

Tips på sidor på nätet för att begära offert?
 
J jonaserik skrev:
Vad säger det ? det sitter en modulcentral nedanför, bara riva den och få dit en som är längre. Den övre
2 -radiga , har inte måtten på den, men bör gå att byta till en norm.
J jonaserik skrev:
Vad säger det ? det sitter en modulcentral nedanför, bara riva den och få dit en som är längre. Den övre
2 -radiga , har inte måtten på den, men bör gå att byta till en norm.


Tror jag måste göra som ni säger att byta ut den övre ( 2 radiga gamla centralen ) för att göra plats för allt.

Hur mycket jobb är det för en erfaren elektriker att byta ut både 2 radiga och den andra? ( låta en nedre normcentral sitta kvar)

Tips på elektriker? ( Stockholm centralt)

Tips på sidor på nätet för att begära offert?
 
J jonaserik skrev:
Vad säger det ? det sitter en modulcentral nedanför, bara riva den och få dit en som är längre. Den övre
2 -radiga , har inte måtten på den, men bör gå att byta till en norm.
Det är precis det jag skrev i inlägg #5. Läs tråden så du inte rycker saker ur sitt sammanhang.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.