Har ett hus med källare. Källarplanet har mekaniskt ventilerat nivellgolv, dock tror jag att det saknas i detta rum (dvs. finns i alla andra rum men inte just detta då det verkar sakna ventil).

Rummet är typ biorum / extra sovrum och används sällan. Har aldrig noterat någon dålig lukt eller liknande men jag bytte termostater för golvvärme och passade då på att testa allting och drog upp värmen, märkte då att golvet börjat "flukta" som att det blev bucklor (två golvskivor som trycks upp mot varandra). Började då ta bort hektäckningsmattan och upptäckte att det var fuktfläckar på ena spånskivan som är närmast väggen (på andra sidan väggen är pannrum med vattenpump mm (våtrum med golvbrunn).

Började då riva upp ena spånskivan och märker att lagret under ser väldigt fuktskadat ut, se bilder. Det är dock inte särskilt fuktigt då man tar på det med handen utan känns mer som missfärgningar.

Jag har nu ställt in en avfuktare men är tyvärr inte där och kan ta bilder men upplever att det har blivit en förbättring sen dessa bilder togs.

Min teori först var att vatten trängt igenom väggen från pannnrummet då det var lite skadat på underkanten av väggen (ni ser mot den svarta väggfärgen) men samtidigt verkar det vara såpass missfärgat under att jag tror skadan kommer från grunden.

Hur som helst lär inte detta täckas av försäkringsbolag då det troligen är från grunden eller genom väggen och jag kan ta dit en fukttekniker med risk att jag får stå för fakturan själv.

Vad säger ni? Är det något jag kan kolla själv? Skivorna verkar "stabila" och de bryts inte sönder på det viset spånskivor gör om de stått ute i regn så känns mer som intorkade missfärgningar. Tänkte iallafall låta det stå med avfuktare några dygn och se vad som händer. Vad skulle ni råda mig till?

Jag förmodar att det ligger typ platta > bjälklag > spånskivor > golvvärme > golvskivor och att det isf verkar vara enbart spånskivorna som är missfärgade / skadade då det på golvskivorna bara är en av skivorna som har missfärgningar (ni ser den på bilden där hammaren är med)
 
  • Upprivet golv som avslöjar fuktskadade spånskivor och röda rör för golvvärme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golv uppbrutet vid vägg med synliga fuktfläckar, golvvärmerör och spånskivor, hammare ligger på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det ens för konstruktion? Det röda, är det nå elslingor eller vad? Det vita?
 
S Stefan1972 skrev:
Vad är det ens för konstruktion? Det röda, är det nå elslingor eller vad? Det vita?
Det röda är elslingor, det vita har jag ingen aning om, den ytan var iallafall helt torr, ser ut som gammal färg, kanske har man typ målat tak och väggar eller något och spillt på det golvet. Om du menar de vita sladdarna är det bara högtalarklar som legat dragna under mattan.
 
Jag personligen hade nog haft svårt att bara stänga igen och låta det va, men jag är rätt nojig när det kommer till fel som blir instängda (skulle behöva en öppningsbar lucka där jag kan kolla att det inte blivit mögel eller värre). Att köra med en avfuktare löser ju inte något problem om du inte vet med att du råkade hälla ut 1kubik vatten i pannrummet som en engångshändelse. Kommer fukten från grunden så hade nog jag i alla fall jag planerat att i närtid riva ut allt och lägga ventilerande golv även i detta rummet.
Tillåter inte ekonomin detta går det säkert att leva med, för den som inte blir nojig som jag. Jag är lite hypokondrisk och projicerar detta på mitt hus med (det är alltid lite döende i hussvamp/osynliga hästmyror som äter upp det inifrån/en sättning som inte riktigt har satt sig än eller något sånt).
 
  • Gilla
Joakim654
  • Laddar…
Tänkte mest på ramen där.........elslingor löst sådär har jag aldrig sett..inte för att jag är nån expert i ämnet men det ser lite ut som hobbysnickaren orvar uppfunnit nåt eget system........Är det spånskivor längre ner som är bruna sådär så kan man ju bara föreställa sig hur det ser ut under dom.....
 
T TypRätt skrev:
Jag personligen hade nog haft svårt att bara stänga igen och låta det va, men jag är rätt nojig när det kommer till fel som blir instängda (skulle behöva en öppningsbar lucka där jag kan kolla att det inte blivit mögel eller värre). Att köra med en avfuktare löser ju inte något problem om du inte vet med att du råkade hälla ut 1kubik vatten i pannrummet som en engångshändelse. Kommer fukten från grunden så hade nog jag i alla fall jag planerat att i närtid riva ut allt och lägga ventilerande golv även i detta rummet.
Tillåter inte ekonomin detta går det säkert att leva med, för den som inte blir nojig som jag. Jag är lite hypokondrisk och projicerar detta på mitt hus med (det är alltid lite döende i hussvamp/osynliga hästmyror som äter upp det inifrån/en sättning som inte riktigt har satt sig än eller något sånt).
Ska nog inom 3 år göra om hela det där rummet tänkte jag så i nuläget kan jag nog leva med det. Med tanke på att det ligger matta över så är det ganska enkelt att inspektera genom att såga ut en golvskiva som inte hakas i bara och låta den ligga så kan man enkelt lyfta av den, dock kan man ju inte inspektera hela golvet på det här sättet.
 
S Stefan1972 skrev:
Tänkte mest på ramen där.........elslingor löst sådär har jag aldrig sett..inte för att jag är nån expert i ämnet men det ser lite ut som hobbysnickaren orvar uppfunnit nåt eget system........Är det spånskivor längre ner som är bruna sådär så kan man ju bara föreställa sig hur det ser ut under dom.....
Med tanke på att problemet uppkom efter jag kört elslingorna misstänker jag att fukt sugits upp genom plattan eller något. Jag borde väl kunna lösa problemet genom att höja upp golvet med reglar och lägga en ordentlig luftspalt samt ventilation? Om det är fukt i plattan som är problemet dvs.
 
Luftfuktigheten i rummet är för övrigt 47%, på övervåningen i mitt hus 35%
 
Jag tror knappast att det bruna är orsakat av att du slog på slingorna nu.......
 
S Stefan1972 skrev:
Jag tror knappast att det bruna är orsakat av att du slog på slingorna nu.......
Nej men oavsett måste ju golvskivorna tryckts ihop på något vis pga förändrad temperatur
 
P PetrusLingonsylt skrev:
Nej men oavsett måste ju golvskivorna tryckts ihop på något vis pga förändrad temperatur
jo men det är nog sekundärt. Att skivorna sitter tajt beror nog på att de är fuktiga
 
Jag fattar inte konstruktionen. Ligger spånskivorna löst mot golvvärme slingorna?
Finns det någon glipa mellan spånet och väggen?

Att spånet börjar resa sig när du slår på golvvärmen känns helt galet. Borde vara precis tvärtom.

Jag har sett mycket i mina dagar men aldrig en liknade konstruktion om jag nu ens fattat den rätt.
 
Vänta nu här. Jag trodde du hade ett betonggolv under spånet du brutit upp men det verkar vara ytterligare ett spångolv under som är missfärgat. Den vita ramen ser ut att vara en lucka. Lyft på den och se vad du hittar.

Menar du att du inte känner någon form av lukt? Det ser ju kraftigt fuktskadat ut på bilden men teoretisk sätt kan det vara gammalt och lukten har försvunnit.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Vänta nu här. Jag trodde du hade ett betonggolv under spånet du brutit upp men det verkar vara ytterligare ett spångolv under som är missfärgat. Den vita ramen ser ut att vara en lucka. Lyft på den och se vad du hittar.

Menar du att du inte känner någon form av lukt? Det ser ju kraftigt fuktskadat ut på bilden men teoretisk sätt kan det vara gammalt och lukten har försvunnit.
Har aldrig känt någon dålig lukt i det rummet men efter att jag bröt upp golvet så känner jag en jordig lukt, dvs. har aldrig misstänkt något innan. Jag vet inte vad som är under eller hur hela konstruktionen ser ut men det är iallafall

Heltäckningsmatta
Vanliga golvskivor
Elvärmegolvslingor
Spånskivor (förmodligen tunnare)

Vad som sedan är under osv vet jag inte

Hur stor glipa bör det vara mellan golvskivorna och väggen?
 
Kan bara instämma.
Det är ingen i yrket som gjort detta.
Dom andra rummen är omgjorda.
Det är inte så att du har ett 60-70 tals hus med ett uppreglat golv mot betong, kanske till och med uppfyllat med sand som är väck plockat i dom andra rummen????
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.