Hej!

Jag skall snart flytta in i ett hus som är cirka 15 år gammalt och i samband med inflyttningen kommer vi att måla om hela huset på insidan. Det vi nu upptäckt är att samtliga lampknappar på väggar samt eluttag har en härlig "gul" färg som i kombination med ljusa nymålade färger ger ett ganska tråkigt intryck.
Jag hade gärna tagit emot tips på prisvärda uttag samt knappar att ersätta de gamla med? Har förstått att jag behöver byta hela uttaget och inte bara "plasten".

Jag kommer även att byta ut mitt telldus system med 433 MHz dosor som idag styr samtliga fönsterlampor med en nyare och bättre teknik - min tanke är Zigbee (Ikea och Philips Hue). Är det möjigt att även få in detta vid inkopplingen av nya lampknappar på väggarna för tex taklampor osv? Vilka krav ställer detta och har någon även här förslag på produkter?

Tackar på förhand :D
 
När det gäller vägguttag, strömbrytare, etc så välj av välkända märken som Schneider, Elko, eventuellt ABB eller Malmbergs.

Välj bort Anslut, Co/tech, ”Biltemas egna” etc, dessa kan ha skörare plast, kan ha sämre/mjukare metall.


Att kombinera sändare för ”Trådfri”, ”Hue”, etc med valfri strömbrytare är typ (än så länge) omöjligt, däremot så finns det via bla https://www.thingiverse.com/ olika ramar, att skriva ut på 3D-skrivare, för att få fast tex ”trådfri” fjärrkontroll ihop med strömbrytare.
 
Jag har sett Schneider knappar styra och dimra Ikea lampor på Ikea med precis samma funktionalitet som ikeas fjärr på Ikea.

m.nu har en del adaptrar för Ikea trådfri prylar. Tex Ikea rund fjärradapter , för on/off knapp, i ”kallvitt”.
 
Redigerat:
Tack för svaren.
Får spana in kontakter och knappar som du Demmpa säger från välkända märken! Klokt att lägga någon extra krona för att få kvalite.

Svårt med det "smarta hemmet" när man inte kan få till allt - tror inte på att styra tex lampan ovanför matbordet med en app... får kanske lägga dessa planer på is.
Det jag gillar och som lockar mig med till exempel Ikeas smarta lampor är möjligheten att kunna ändra det "vita" ljuset från kallt till varmt ljus beroende på om det är middag eller läxläsning.
Något tips för detta önskemål?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.