Hej,

Har tagit bort ett par mindre träd i ena hörnet av trädgården och har nu ett hål med en yta på ca 2,5x4m och 30-40 cm djupt som jag behöver fylla.

Vi har tänkt att placera en studsmatta där och undrar därför om ni har tips på något man kan fylla hållet med?

Tänkte först fylla hålet med planteringsjord men eftersom att det ändå inte kommer växa något under studsmattan och studsmattan kommer stå där i 10-12 år så är jag öppen för att fylla hålet med annat material.

Om man ändå kör på planteringsjord, vad kan man ha i det översta lagret som inte blir lera vid regn?

Tack på förhand
 
Tiden går fort så om det inte är så att benen ska vila just på ett av hålen så skulle jag nog verkligen ha fyllt det med vanlig jord. Om de är djupa kan du väl köra något billigt i botten men ta i alla fall matjord sista 20-30cm eller något. Tråkigt om du fyller det med grus o sedan vill ha gräs eller vill sälja av någon anledning o köparen inte vill ha studsmatta där.
 
T TypRätt skrev:
Tiden går fort så om det inte är så att benen ska vila just på ett av hålen så skulle jag nog verkligen ha fyllt det med vanlig jord. Om de är djupa kan du väl köra något billigt i botten men ta i alla fall matjord sista 20-30cm eller något. Tråkigt om du fyller det med grus o sedan vill ha gräs eller vill sälja av någon anledning o köparen inte vill ha studsmatta där.
Tack för svar! Du har bra poänger!

En följdfråga på det, kan det vara en poäng att täcka det översta lagret med täckbark?
 
Alternativt kan du gräva lite till och ha studsmattan nedgrävd. Då syns den inte lika mycket och man slipper fallhöjden. Hade jag själv gjort om jag haft möjligheten
 
  • Gilla
Lidd
  • Laddar…
Tänkte precis skriva det. När du ändå redan har ett hål så kör en ”in-ground” studsmatta. Många fördelar med det.

För övrigt växer gräset väldigt bra under vår studsmatta. Jag grävde ner den ca 10cm så att gräsklipparroboten tar sig in obehindrat under studsmattan.
 
  • Gilla
Jenseo
  • Laddar…
J Jenseo skrev:
Alternativt kan du gräva lite till och ha studsmattan nedgrävd. Då syns den inte lika mycket och man slipper fallhöjden. Hade jag själv gjort om jag haft möjligheten
J Jenseo skrev:
Alternativt kan du gräva lite till och ha studsmattan nedgrävd. Då syns den inte lika mycket och man slipper fallhöjden. Hade jag själv gjort om jag haft möjligheten
Tack för tipset! Funderar faktiskt på den lösningen. Det kommer dock innebära mer grävande så får se om jag kör på det eller inte
 
  • Gilla
Jenseo
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Tänkte precis skriva det. När du ändå redan har ett hål så kör en ”in-ground” studsmatta. Många fördelar med det.

För övrigt växer gräset väldigt bra under vår studsmatta. Jag grävde ner den ca 10cm så att gräsklipparroboten tar sig in obehindrat under studsmattan.
Aha, kul att höra! Den delen av trädgården ligger i skuggläge men det kanske går att få lite gräs där med
 
  • Gilla
jns_gu
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi gjorde det, kan rekommenderas! Vi lät sonen och en kompis gräva som ett litet sommarjobb. [länk]
Tack för tipset! Blev en vanlig studsmatta pga andra projekt som behövde prioriteras.

PS: missade ditt inlägg men svarar hellre sent än inte alls :)
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.