Hej!

Mitt nuvarande inbrottsskydd är en WiFi-kamera. Eftersom den stundtals inte fungerar vill jag öka säkerheten genom att installera en magnetsensor för ytterdörr och koppla till kodlås och högtalare. Tanken är att brytning av sensorerna skall ge någon minut att knappa in koden för att sedan trigga ett larm som får grannarna att reagera och som ljuder fram tills att någon knappar in rätt kod.

Då systemet inte inkluderar GSM eller andra avancerade finesser funderar jag på om det går att bygga själv utan tidigare lödnings/kopplingserfarenhet och var man kan få tag på rätt delar, annars om det finns larmbolag som tar sig an så specifika lösningar?

Tacksam för hjälp
 
Är en trådbunden magnetkontakt ett absolut krav?
Annars finns det massor av trådlösa larmsystem som man själv kan installera.

Om du vänder dig till någon larmfirma (ej Verisure, Sector etc) så kan du få precis vad du önskar, dock med en prislapp på kanske 5000-10 000 kr.
 
Jag tänker att det skulle vara kul att koppla ihop själv och lära sig lite om el och koppling på samma gång.

De larmföretag jag varit i kontakt med säljer färdiga trådlösa system och sysslar inte så mycket med specialbyggen. Men ska försöka kolla med fler av dom! ;-)
 
Tack för tipset, den var rimligt prissatt. Kan man köpa kodlås och andra tillbehör från andra tillverkare eller behöver allt vara samma märke?
 
Det går att ansluta en extern nyckelbrytare eller kodlås till centralen (remote-plint) för till/från.
Schematisk bild av anslutningsdiagram för en centralenhet med extern nyckelbrytare eller kodlåsanslutning.
 
  • Gilla
johanoloflindberg
  • Laddar…
Tack ska du ha! Bra med ett märke som man känner igen. Ska bli kul att koppla ihop, kanske frågar lite här på forumet om jag blir helt förvirrad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.