Hej! Skaffade nyss en telenor tv-box samt telenor-router, routern funkar jättebra men tv-boxen inte lika mycket. (Partille, Göteborg)

Jag har redan testat att dra nätverksladd från tv-boxen till routerns utgångar samt fiberuttaget i väggen, men även det funkar inte. Fiberuttaget i väggen funkar om man drar den till routern, vilket jag har nu, men inte till tv-boxen. Ringt support redan och de vill kanske installera en ''tjänstefördelare'', men jag vill vänta lite med det tills jag uteslutit allt annat.

En fråga är: i min lägenhet har jag också telenoruttag med de klassiska 3 uttagen: Data, TV, FM. Går det då om jag beställer endast tv-paket från telenor, och får hem en tv-box från telenor och kopplar in den i TV-uttaget? Men fortfarande ha en telenor router? För just nu verkar inte telenor tv-boxen samarbeta.

Tack//Ludde
 
Fiber:
Vem äger fibernätet?
Vad har du för mediaomvandlare?

Eftersom supporten vill skicka ut en tjänstefördelare så ligger troligen ”internet”, ”IP-TV” & ”IP-telefoni” i olika VLAN.
En tjänstefördelare är inget annat än en VLAN-switch som är konfigurerade på ett specifikt sätt så att ”internet”, ”IP-TV” & ”IP-telefoni” i de olika VLANen delas upp var sin fysisk port på switchen.
Om man vet om vilka VLAN som används så kan man konfigurera en egen switch.
Vissa routrar som en del internetleverantörer skickar ut är konfigurerade att även ta med ”IP-TV”-VLANet i en specifik port på routern eller routra in IP-TVn i LANet.

Tex om man har ”Telia öppen fiber” och väljer Telia för både internt och IP-TV så är Telias routrar konfigurerade så att IP-TVn routras in i LANet, detta är även en förutsättning för att Telias app ”Zappa” ska fungera.



Kabel-tv:
Är kabel-tv-nätet aktivt?
Vem äger kabel-tv-nätet? Edit: på något sätt missade jag att det stod Telenor.

Det kan eventuellt gå att beställa IP-TV via ”kabel-tv-internet”, vilken/vilka operatörer du kan välja beror på vem som äger kabel-tv-nätet.
Det gå att beställa kabel-tv-abonnemang från kabel-tv-nätsägaren om kabel-tv-nätet är aktivt, men då är det bara från nätägaren.
 
Redigerat:
Från Telenors hemsida...
I vilken port ska jag koppla in tv-boxen?
Det beror på vilken utrustning du har. Om du sitter på stadsnät eller Öppet nät är det viktigt att du kopplar in tv-boxen direkt till bredbandsuttaget eller tjänstefördelaren.

Här kan du söka och se portar för våra olika modem/routrar och stadsnät.

Klickar man på länken ovan kommer man till en sida där man kan mata in sin adress. ;)

Skärmklipp från Telenors webbsida med titeln "Så kopplar du in rätt port" och adressökfält.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om du har öppen fiber eller statsnät borde du kunna se på typ mina sidor hos telenor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.