Jag har något som växer på tomten, jag skulle vilja få det identifierat så jag vet vad jag kämpar mot.

Jag upptäckte dessa redan förra året och gjorde några halvhjärtade försök att bara rycka bort bladen, då var det bara några enstaka blad. Till den här säsongen har det spridit sig ordentligt.

Det finns på flera ställen i gräsmattan, i vår slänt mot vägen är det över flera kvadratmeter, jag har hittat blad i rabatterna på andra sidan tomten och även på vår uppfart. Även i vägkanten i vårt område har jag sett dessa blad. Så växten verkar finnas "överallt".

Bladskaftet är ofta vinrött, bladen har lätt behåring. Hittills har jag inte sett att de växer sig större än 5 cm höga, men det kanske kommer år 2 eller år 3. De verkar också sprida sig med rötterna då närliggande bladpar ofta sitter ihop. Rötterna är kraftiga sett hur små bladen är, mer välvuxna exemplar har en gulvit pålrot på kanske 10 cm som är åtminstone 5 mm tjock. Dessa går inte att dra upp med roten utan ogräsjärn.

Någon som vet vad detta är?


Gröna behårade blad med vinröda skaft som växer i en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vinröda bladskaft och lätt behåring på gröna blad, som växer i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oidentifierade gröna blad med behåring och vinrött skaft som växer i jorden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ogräs med vinröda bladskaft och lätt behårade gröna blad som växer i gräsmattan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Behårade blad med vinrötta bladskaft som växer i gräsmattan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
  • Gilla
M_H
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Skulle kunna vara knölklocka. Mycket vacker men ett besvärligt ogräs i rabatter men i en gräsmatta borde det gå att hålla den under kontroll genom att klippa gräset ofta.
[länk]
Ätlig så det är ju ett sätt att bli av med den:
[länk]
[länk]
Knölklocka var helt korrekt. I somras grävde jag upp några småplantor som jag satte i kruka som jag under sommaren drev upp. När plantorna blev större och fick blommor visade det sig vara Knölklocka.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
M M_H skrev:
Knölklocka var helt korrekt. I somras grävde jag upp några småplantor som jag satte i kruka som jag under sommaren drev upp. När plantorna blev större och fick blommor visade det sig vara Knölklocka.
Om du vill kan du skörda knölarna och använda som rotfrukt, gammal kulturväxt.
 
  • Gilla
harakulla
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.