Hej, har tänkt införskaffa en portabel AC av märke och modell som i rubriken. Nån som äger en sån och kan dela med sig av erfarenheter om hur den kyler, samt hur stor yta ni kylt ned. Berätta också hur ni upplevde ljudnivån.
 
MrJay
Har en sådan hemma. Vi har främst använt den i vardagsrummet när solen ligger på samt sovrummet på kvällen (lite otympligt att rulla bort den och pilla med dräneringsröret ut genom fönstret dock). Ljudnivån är helt OK och den blir extra tyst när man kör nattläge vilket gör att den går att sova nära utan problem. Kylförmågan är acceptabel - inte bäst men inte sämst heller. Att kyla ner mindre rum < 12kvm gör den utan problem men jag upplevde att bara halva vardagsrummet kyldes ner och blåset kände man kanske upp till 3m bort. Sedan önskar jag att de klaffarna som åker upp och ner när man slår på det programmet inte åkte så långt upp så den praktiskt taget blåser på taket. Woods importerar dessa från Kina vilket syns på manualen, vissa saker var helt felaktiga - såsom att AC illustrerades med en hållare för fjärr, något som saknas. När jag påtalade det till deras säljare (jag ringde de) ryckte han bara på axlarna och tyckte att det var acceptabelt för en sådan ”premium” produkt..
 
MrJay MrJay skrev:
Har en sådan hemma. Vi har främst använt den i vardagsrummet när solen ligger på samt sovrummet på kvällen (lite otympligt att rulla bort den och pilla med dräneringsröret ut genom fönstret dock). Ljudnivån är helt OK och den blir extra tyst när man kör nattläge vilket gör att den går att sova nära utan problem. Kylförmågan är acceptabel - inte bäst men inte sämst heller. Att kyla ner mindre rum < 12kvm gör den utan problem men jag upplevde att bara halva vardagsrummet kyldes ner och blåset kände man kanske upp till 3m bort. Sedan önskar jag att de klaffarna som åker upp och ner när man slår på det programmet inte åkte så långt upp så den praktiskt taget blåser på taket. Woods importerar dessa från Kina vilket syns på manualen, vissa saker var helt felaktiga - såsom att AC illustrerades med en hållare för fjärr, något som saknas. När jag påtalade det till deras säljare (jag ringde de) ryckte han bara på axlarna och tyckte att det var acceptabelt för en sådan ”premium” produkt..
Tack för input, hur gjorde ni med tätning? Dvs la ni röret-frånluft ut genom fönstret utan att täta eller hade ni det tätt?
 
MrJay
Kylfläkten Kylfläkten skrev:
Tack för input, hur gjorde ni med tätning? Dvs la ni röret-frånluft ut genom fönstret utan att täta eller hade ni det tätt?
Köpte deras kit för över 400kr, lite tyg med kardborreband och dubbelhäftande tejp. Den använde vi i vardagsrummet och den håller tätt. Går dock att tillverka själv för mindre än 50kr :) I sovrummet la vi den bara ut genom fönstret utan någon tätning. Den kom med en amerikansk variant av tätning - en plastbit med genomföring avsedd för fönster man öppnar rakt upp, denna slängde jag.
 
Jag uppgraderade min usla Jula "Anslut" AC till denna för en månad sedan, jag köpte "smart wifi" versionen som man kan starta och stänga av via en app i telefonen. Jag har inte satt upp min "airlock" kit med kardborreband som köptes från amazon för ett par år sedan än, men när jag testade denna AC med röret genom fönstret så sänkte den temeperaturen i mitt vardagsrum/kök (öppen planlösning) med 3 grader på ca 15 minuter, (det var 26 C inomhus och 25 C utomhus när jag testade så jag är nöjd, vi får se hur den fungerar när det är varmare utomhus. Den är inte tyst, men det är inga portabla AC som jag sett, jag skulle inte kunna sova med denna i samma rum.

Det är kan vara kritisk till är att bruksanvisningen inte beskriver alla funktioner, t.ex. så finns en "night mode" som inte säger vad den gör, att AC'n blir tystare märkar jag, men vad är skillnaden på nighmode och att köra fläkten på lägsta hastigheten? Det saknades även en slang för att tömma vattentanken där kondensen samlas upp som enligt bruksanvisningen skall följa, har inte hunnit kontaka woods om detta. Om man tömmer vattentanken utan slangen så rinner allt längs med AC'n chassi.
 
MrJay
Marcus_L Marcus_L skrev:
Om man tömmer vattentanken utan slangen så rinner allt längs med AC'n chassi.
Man skall aldrig behöva tömma vattentanken om man inte har den körandes 24/7 på full blås under lång tid enligt deras säljare. Tanken är att vattnet skall avdunsta, exakt samma princip som på kylskåp och frys.
 
MrJay MrJay skrev:
Man skall aldrig behöva tömma vattentanken om man inte har den körandes 24/7 på full blås under lång tid enligt deras säljare. Tanken är att vattnet skall avdunsta, exakt samma princip som på kylskåp och frys.
En portabel skall (enligt bruksanvisningen) tömmas om den inte skall användas på en längre period (t.ex. efter sommaren) annars kan mögel uppstå. Denna AC kan även köras som avfuktare, en funktion som vi knappast kommer att använda i vårt klimat, då skall vattenslangen ledas direkt till avloppet.
När jag köper en ny (relativt dyr produkt, denna kostar ju trots allt 8-9000kr) så vill jag testa alla funktioner. även de som inte kommer att användas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.