Istället för ett enormt (lite dåligt planerat badrum) på övervåningen skulle du kunna "sno" lite yta från det och från WIC och få till ett badrum man når direkt från denna?
 
Violina Violina skrev:
Istället för ett enormt (lite dåligt planerat badrum) på övervåningen skulle du kunna "sno" lite yta från det och från WIC och få till ett badrum man når direkt från denna?
Tänker du 2 badrum uppe? Eller dörr från WIC TILL badrum? Har funderat på det själv, det där med två badrum föll bort pga kostnad.
2 dörrar känns lite tråkigt för den som nyttjar badrummet och vill låsa om sig. Och annars ungefär samma sträcka att gå om man blir nödig på natten;)

Funderar att sätta in ett badkar och ändra inredningen lite då det finns utrymme.
 
Snyggt!
Utvändigt, Kanska en solbänk runtom?
 
  • Gilla
Snickarhampus
  • Laddar…
En fråga bara när det gäller badrummet uppe så ser det ut som två fönster, men på översikten utifrån så är det tre stycken? Stämmer det?
 
Ted Linnes Ted Linnes skrev:
En fråga bara när det gäller badrummet uppe så ser det ut som två fönster, men på översikten utifrån så är det tre stycken? Stämmer det?
Stämmer bra! Ska bli två fönster! Tack
 
Tar med mig följande till ritningsbordet nästa gång!

  • Vänd riktning på trapp
  • Storlek och utformning bad plan1, samt flytta dörr
  • Flytta dörr och justering inredning bad plan 2
  • Flytta vägg WIC?
  • Flytta vägg och dörr sovrumm
  • Ändra placering av toaletter för att få med avloppsluftning
  • Öka avstånd mellan fönster gavlar uppe
  • Försöka få in fler garderober
  • Sätta de sista detaljerna
  • Sovrum bottenvåning blir eventuell, kan bli öppen planlösning och användas som tv/lek. Med förutsättningar för att bygga vägg om behov uppstår.
Utsidan justera fönster på kupa badrum plan 2. Annars tar jag detaljerna runt fönster och med panelens under bygget. Så har jag tid att fundera.

Tack för alla bra tankar! Fortsätt gärna komma med bra idéer och påpeka brister(y)
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Köksbordet är alldeles för inklämt i hörnet och blockerar altandörren. Du bör tänka om köket så att det faktiskt finns plats att sitta ner och äta.
Hur ska du lösa byggnormens krav på 20kvm vardagsrum? Enda rimliga lösninen är att ta bort sovriummet nere.
Extremt mycket död yta i hall och trapphus.
Övervåningens klädkammare är väldigt bred, varför inte ge lity yta till badrum och i förlänginen även väggen till sovrummet på andra sidan badrummet?
Garderober som vägg ger för dålig ljudisolering, välj en ordentlig isolera innervägg.

Hela planlösningen verkar styr av fasadutseende och önskan om en U-trappa i mitten. Tänk mer på hur varje rum ska fungera - som du verkar gjort med tvättstugan - och fundera på vilka rum som får leva med kompromisserna och vilka rum som ska fylla sin funktion väl. Det ser ut som om Vardagsrum och Matplats får ta väl mycket av kompromisserna. Jag skulle snarareprioritera bra funktion i Kök, Matplats och Vardgasrum och låta andra rum ta kompromisserna.
 
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
Köksbordet är alldeles för inklämt i hörnet och blockerar altandörren. Du bör tänka om köket så att det faktiskt finns plats att sitta ner och äta.
Hur ska du lösa byggnormens krav på 20kvm vardagsrum? Enda rimliga lösninen är att ta bort sovriummet nere.
Extremt mycket död yta i hall och trapphus.
Övervåningens klädkammare är väldigt bred, varför inte ge lity yta till badrum och i förlänginen även väggen till sovrummet på andra sidan badrummet?
Garderober som vägg ger för dålig ljudisolering, välj en ordentlig isolera innervägg.

Hela planlösningen verkar styr av fasadutseende och önskan om en U-trappa i mitten. Tänk mer på hur varje rum ska fungera - som du verkar gjort med tvättstugan - och fundera på vilka rum som får leva med kompromisserna och vilka rum som ska fylla sin funktion väl. Det ser ut som om Vardagsrum och Matplats får ta väl mycket av kompromisserna. Jag skulle snarareprioritera bra funktion i Kök, Matplats och Vardgasrum och låta andra rum ta kompromisserna.
Köksbordet antar jag att man kan välja och placera när man köper det?
Som jag skrev innan är sovrummet tänkt att va med i öppen planlösning nu. 20kvm vardagsrum finns uppe, om det inte räcker blir det det om man tar bort väggen nere och skapar öppen planlösning.
Självklart blir det en ljudisolerad vägg bakom garderober, kom bara inte med på ritning.
Angående klädkammare är det något jag gärna vill ha en stor/dels till för förvaring och intressen som behöver lite förvaringsyta.
Tacksam till förbättrade åtgärder! Gör såhär iställrt eller så. Annars får jag kanske bygga 300kvm hus:crysmile:
 
BirgitS
S Snickarhampus skrev:
Köksbordet antar jag att man kan välja och placera när man köper det?
Ja, men finns det någon plats för bordet som inte blockerar altandörren?
S Snickarhampus skrev:
Som jag skrev innan är sovrummet tänkt att va med i öppen planlösning nu. 20kvm vardagsrum finns uppe, om det inte räcker blir det det om man tar bort väggen nere och skapar öppen planlösning.
Enligt reglerna behöver du samtidigt sovplats, vardagsrum och matplats som fungerar för en rullstolsburen person tillsammans med familjen (förutom sovrummet förstås) på entréplanet.Hur väl har du läst in dig på alla de bestämmelser som finns angående tillgänglighet?
Det är väldigt mycket yta som går bort i en inre hall och köket är också väldigt stort i förhållande till de andra rummen. Så en början kan vara att minska ner köket så att det blir plats över till mer utrymme kring matbordet. Det är opraktiskt att ha så långt mellan bänkytor och kyl, frys och ugn för man vill inte behöva ställa matkassarna 2-3 m från kylen och gå över med några matvaror i taget till kylen och man vill inte ta ut en het plåt ur ugnen och gå med den i 2-3 m innan man kan ställa ner den. Optimalt avstånd mellan två skåprader är 120 cm.
 
TIllgänglighetskraven för rullstol är en cirkel med 130cm i diameter som ska rymmas i badrum, sovrum på nedre plan och entréer. Alltså även tvättstuga och möjligen även altandörr, där det sistnämnda blir svårt med matbordets placering.
Tänk på att man gärna ska kunna passera bakom en utdragen stol, så närmare en meter utanför bordsskivan är vettigt att tänka sig. Genom att flytta altandörrarna till burspråket så får du kanske plats med ett matbord om du vinklar det 90 grader.

Fönster nere vid golvet i förhöjt väggliv tycker jag personligen är fullständigt värdelöst. KLK får då inget dagsljus om du inte väljer till ett takfönster, men å andra sidan kan man undra om man behöver dagsljus i KLK.

I köket är det bra att kunna ställa ifrån sig en ugnsplåt nära ugnen, vilket i denna layout gör att ugnen inte bör hamna i högskåp långt ifrån bänkyta.
Var ska man hänga av sig ytterkläder? Även detta kan få bäring på tillgänglighetskraven.
 
BirgitS
  • Gilla
Björkisvägen
  • Laddar…
Får kanske gå lite mot detta hållet. Fiskehedenvillan Gulhaken. Samma storlek på bottenplattan.
 
  • Ritning av Fiskehedenvillan Gulhakens två våningsplan med rum och kvadratmeter angivna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.