tommib
Jag tror ju inte att någon av larmcentralerna har särskilt lätt för att få dit en brandbil. Det krävs sannolikt öppen låga i bild på kameran. Jag kollade lite snabbt på vad det står på Verisures hemsida nu och de skriver själva "Om minst två rökdetektorer varnar om rökutveckling, kan våra larmoperatörer ringa räddningstjänsten direkt, även om ingen är hemma."
 
Man får sätta 2 st bredvid varandra på varje ställe.
 
  • Haha
  • Gilla
skogstomten och 1 till
  • Laddar…
Mitt tips är att köpa ditt larm.

Hyrlarmen blir ofta en dyr lösning när man bygger på med fler detektorer.
 
  • Gilla
@ndreas och 1 till
  • Laddar…
Jag köpte mitt larm för lite drygt 8 tusen år 2012. På den tiden va de inte så vanligt med kameror men jag plockade på mig prylar så jag kunde larma samtliga dörrar och rum lite överallt, siren utomhus osv. Är ett Visonic vilket är ett märke som används av många större larmfirmor. Till detta tillkommer batteribyte för under tusenlappen ca var tredje år och ladda kontantkort för en hundring om året. Har inte kopplat till larmcentral utan de ringer mig, min fru, sen två grannar (som så klart är med på de). Känns som min installation är minst lika säker och ekonomin låt säga att jag sparar ca 400 kr månaden att göra nåt roligare för.
 
  • Gilla
Shakula och 2 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Vi lät vår elektriker, som tidigare jobbat med larm, installera ett larm 2008 som vi anslöt till en larmcentral. Kostade 2-300 kr per månad. Vårt larm utlöstes ett antal ggr bla pga elfel och en gång pga rökutveckling i en stekpanna. Tog inte mer än nån minut innan larmcentralen ringde. Hade vi inte svarat hade de ringt brandkår eller polis om fönstren var krossade. Hade också en "panikknapp" i sovrummet. Och skyltar vid grinden och på husen. Kändes väldigt tryggt. Där vi bor nu har vi också larm.
 
ppoonnttuuss ppoonnttuuss skrev:
Jag köpte mitt larm för lite drygt 8 tusen år 2012. På den tiden va de inte så vanligt med kameror men jag plockade på mig prylar så jag kunde larma samtliga dörrar och rum lite överallt, siren utomhus osv. Är ett Visonic vilket är ett märke som används av många större larmfirmor. Till detta tillkommer batteribyte för under tusenlappen ca var tredje år och ladda kontantkort för en hundring om året. Har inte kopplat till larmcentral utan de ringer mig, min fru, sen två grannar (som så klart är med på de). Känns som min installation är minst lika säker och ekonomin låt säga att jag sparar ca 400 kr månaden att göra nåt roligare för.
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Vi lät vår elektriker, som tidigare jobbat med larm, installera ett larm 2008 som vi anslöt till en larmcentral. Kostade 2-300 kr per månad. Vårt larm utlöstes ett antal ggr bla pga elfel och en gång pga rökutveckling i en stekpanna. Tog inte mer än nån minut innan larmcentralen ringde. Hade vi inte svarat hade de ringt brandkår eller polis om fönstren var krossade. Hade också en "panikknapp" i sovrummet. Och skyltar vid grinden och på husen. Kändes väldigt tryggt. Där vi bor nu har vi också larm.
Hej,

Hur får man en larmcentral då, vem ringer man för att koppla allt till en sådan?

Tack för era svar-
 
C Caponi skrev:
Hej allihopa

Hade en dörrsäljare från Sector alarm igår som skulle sälja på ett hemlarm med massa finesser. Vi har även funderat på att skaffa larm tidigare dock främst på grund av branddäckare som är direktkopplat till larmcentral.

När jag lyssnat klart på honom så insåg jag att det är inte direkt billigt med tanke på att jag skulle behöva köpa till en jäkla massa komponenter som jag ändå aldrig äger samt att månadsavgiften skulle landa på drygt 500 kr.

Nu till min fråga då, hur har ni tänkt kring larm? Vad rekommenderar ni?
Köpa eller hyra? - Tips på sidor/företag som erbjuder friköpta larm.

Kan man köpa loss två branddäckare och ha dem direktkopplade din någon larmcentral? och på så vis skippa alla andra finesser?

Tack
Jag kan inte låta bli att fråga: Vad tror du händer den dagen ditt larm löser ut?
Brandkåren kommer inte, det har sagts här innan.
Polisen kommer inte heller, eller kanske någon dag dom har ledigt.
Larmcentralen kanske skickar någon väktare som kommer efter nån timme eller tre. Då är alla tjuvar borta för länge sedan.
 
Kolla med protexus, de erbjuder lossköpta larm och ordnar med koppling till larmcentral.

Jag hoppas larmcentralen följer upp brandlarm och fortsätter följa objektet om brandkår inte kan skicka en bil, kanske själva skickar en väktare.

Tidsfaktorn gör nog att få tjuvar tas på bar gärning men det kan vara skönt att få hjälp att kolla skadorna om man själv är på annan ort eller säkra så barnen slipper komma hem från skolan till en uppbruten dörr.

Har man någon som alltid är hemma kan man väl be dem att kolla huset efter larm, men här är det antagligen pensionärer eller folk i samma situation som oss själva som troligen också är på jobb eller semester de gånger vi själva inte är hemma.
 
Hemmakatten
C Caponi skrev:
Hej,

Hur får man en larmcentral då, vem ringer man för att koppla allt till en sådan?-
Det var vår elektriker som kopplade upp larmet till larmcentralen. Det var lite pyssel men eftersom han tidigare jobbat på larmfirma kunde han detta. Men det var vi som valde larmcentral och skrev kontrakt med den.
 
Kolla på Netgears Arlo kameror men givetvis får du ingen koppling till larmcentralen men till din telefon iallafall. Fördelen är att det inte kräver något abonnemang.
Tror det är Verisiure som börjat använda sig av Arlokameror också i deras paket.
 
Man koppla upp sina privata arlo .Kostar 145kr för 5st i mån.
 
”Privata arlo”??? Förklara gärna mer så man som oinvigd förstår.:thinking:
 
Ringer larmbolaget så fixar dom det.Jag ansluter inte till dom .Blir för dyrt per år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.