lllusion lllusion skrev:
Finns det någon som har information om att köpa och bo i en yurt(a) i Sverige?
Jag har inte kunnat hitta något mer än ett par turistföretag.

Jag känner flera personer i USA (Montana, Kalifornia) som har bott i en yurt i flera. Det vore inte så svårt i Götaland (öst om Unden).
Hej! Jag har ingen personlig erfarenhet av att bo i en yurta, och jag känner heller inte till någon återförsäljare.
Däremot vill jag ge ett annat perspektiv än de som svarat tidigare i tråden (de kanske sitter i styrelsen för Föreningen Plan- och Bygglagens Vänner, vad vet jag). Det är ju knappast så att du tänker smälla upp din yurta på en villaområdestomt bland en massa Trivselhus?
Om du sätter upp en yurta på en lantlig tomt (gärna avskilt belägen) utanför detaljplanerat område, kan det inte finnas lagliga möjligheter att hindra dig från att bo där (så länge tomten har en adress, så du kan folkbokföra dig där). Som vuxen människa får du bo med hur enkel (eller lyxig) standard du vill! Har du barn kan socialtjänsten ha åsikter om barnens välmående, men som vuxen person kan du bo i en yurta, en husvagn, en fäbodstuga i väglöst land eller vad du vill.

Har du ingen erfarenhet av att leva med väldigt enkel standard kanske en mjukstart vore bra. Vet inte hur du bor idag, men övergången från lägenhet till yurta lär bli tuff, speciellt på vintern.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Samma länk som ovan. Klicka sedan längre ner på: Guide för bygglov och byggprocessen

Det går inte att förklara här tyvärr. Du behöver ta hjälp av en byggfirma eller byggkonsulter.
Men vad är det för standard som du inte tror håller måttet? Det kan inte vara konstruktion, avlopp, vatten, isoleringen eller ventilation för alla dessa har lösningar som är minst lika bra som reglade väggar och takstolar. Det jag hör är att du personligen inte tycker att en yurta passar för att bo i bekvämt och modernt. Stegen i byggprocessen förstår jag. Vad är det för "samma standard" du tror inte passar med en yurta?
 
Svensk byggstandard, krav kommunen sätter såsom tillgänglighet, brand, energi mm mm mm. Det är en lång väg för dig och du kommer inte kunna utföra din plan med bygglov tyvärrr...
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Hej! Jag har ingen personlig erfarenhet av att bo i en yurta, och jag känner heller inte till någon återförsäljare. Däremot vill jag ge ett annat perspektiv än de som svarat tidigare i tråden (de kanske sitter i styrelsen för Föreningen Plan- och Bygglagens Vänner, vad vet jag).
Tack. Jag uppskattar diskussion och synvinklar.

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det är ju knappast så att du tänker smälla upp din yurta på en villaområdestomt bland en massa Trivselhus?
Nej, inte alls.

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Om du sätter upp en yurta på en lantlig tomt (gärna avskilt belägen) utanför detaljplanerat område, kan det inte finnas lagliga möjligheter att hindra dig från att bo där (så länge tomten har en adress, så du kan folkbokföra dig där).
Det är precis en sådan tomt och hur jag tänker.

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Som vuxen människa får du bo med hur enkel (eller lyxig) standard du vill! Har du barn kan socialtjänsten ha åsikter om barnens välmående, men som vuxen person kan du bo i en yurta, en husvagn, en fäbodstuga i väglöst land eller vad du vill.
Det är bara mig själv. (Inte som det spelar någon roll men jag är en 55 årig man med en hel del livserfarenhet i flera länder och miljöer—inte en ung karl med fantasier om livet.)
Och för att förtydliga saken, en yurta är en enkel bostad men kan vara långt ifrån primitiv. Det kan vara mycket trivsamt i ett enda, stort rum. "I ett litet hus kan rymma stor glädje."

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Har du ingen erfarenhet av att leva med väldigt enkel standard kanske en mjukstart vore bra. Vet inte hur du bor idag, men övergången från lägenhet till yurta lär bli tuff, speciellt på vintern.
För mig, att bo i en yurta vore inte alls en svårighet. Däremot är det jobbigt att bo i en lägenhet tycker jag. Enkelt behöver inte betyda tufft eller obekvämt eller inte lyxigt för den delen. Det är bara mindre saker att ha koll på och mer tid till att njuta av livet.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Svensk byggstandard, krav kommunen sätter såsom tillgänglighet, brand, energi mm mm mm. Det är en lång väg för dig och du kommer inte kunna utföra din plan med bygglov tyvärrr...
Förlåt men jag hör bara att du är negativ till idéen om en yurta överhuvudtaget. Inget du har nämt är sämre med en yurta. Jag uppskattar länken till guiden men det vore mer hjälpsamt med konkret information.
 
Tyvärr är Sverige fullt av jobbiga regler för just byggnader. Jag tycker om din idé men du måste nog justera den lite...
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Svensk byggstandard, krav kommunen sätter såsom tillgänglighet, brand, energi mm mm mm. Det är en lång väg för dig och du kommer inte kunna utföra din plan med bygglov tyvärrr...
När du var barn, hade du en sån där låda med olikformade träklossar och motsvarande hål i locket på lådan? För det du gör i den här tråden är att du gång på gång försöker passa in den runda klossen i det fyrkantiga hålet. Det är ett antal år sen jag själv var barn med en klosslåda, men det verkar inte som det går att få ner den runda klossen i det fyrkantiga hålet nu på 20-talet heller.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
När du var barn, hade du en sån där låda med olikformade träklossar och motsvarande hål i locket på lådan? För det du gör i den här tråden är att du gång på gång försöker passa in den runda klossen i det fyrkantiga hålet. Det är ett antal år sen jag själv var barn med en klosslåda, men det verkar inte som det går att få ner den runda klossen i det fyrkantiga hålet nu på 20-talet heller.
Tyvärr är jag för dum för att förstå ditt inlägg, vad var frågan ? Jag är ju bara ett barn...
 
Fällebyggarn Fällebyggarn skrev:
[länk]

På den karga Österlenska stäppen händer det...
Tack för länken! Det går ju! Dessutom är familjen Rosenblads yurta mycket liten och enkel. Det finns mycket större som är otroligt lyxiga. I såna känns det som en palats!
 
lllusion lllusion skrev:
Tack för länken! Det går ju! Dessutom är familjen Rosenblads yurta mycket liten och enkel. Det finns mycket större som är otroligt lyxiga. I såna känns det som en palats!
I artikeln framgår det att de provbor och ska försöka flytta den till en annan tomt permanent. Kolla upp om dom lyckas, vilket jag tyvärr inte tror utan stora ändringar i själva byggnaden/tältet.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Tyvärr är Sverige fullt av jobbiga regler för just byggnader. Jag tycker om din idé men du måste nog justera den lite...
Justera på vilka sätt? Vad är det för jobbiga regler som sätter sig emot en yurta? Konkret information vore hjälpsamt istället för att eka om standard.
 
  • Gilla
Jojje 73
  • Laddar…
Det får din nya intelligente kompis förklara för dig. Im out! Gnatt
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Tyvärr är jag för dum för att förstå ditt inlägg, vad var frågan ? Jag är ju bara ett barn...
Nej, det har jag inte påstått, det står i mitt inlägg en fråga om du hade en klosslåda när du var barn.
Det jag försökte framföra genom denna liknelse var att du upprepade gånger hävdar att bygglov är den stora frågan i ämnet, samt att det inte går att få bygglov för en yurta. Ganska långt ifrån att svara på frågorna i trådstarten, tråkigt nog.
 
  • Gilla
Jojje 73 och 1 till
  • Laddar…
Alltså, vad är om sådant som inte är lyxigt! (Se bilden nedanför och i länkarna.)
Jag vet att de flesta av bilderna i länkarna visar varma, sköna väder men som sagt känner jag personer som har bott i flera år bland bergen i Montana i en yurta. Där kan det vara tufft på vintern men mycket tung och blött snö samt -20C i en månad.

https://www.yurts.com/our-solutions-for-the-top-5-myths-about-yurt-living/
https://www.salterspiralstair.com/blog/yurt-designs
https://www.yurts.com/expert-tips-for-adding-a-kitchen-to-your-yurt/
https://www.1millionwomen.com.au/blog/whats-yurt-and-why-should-you-live-one/

IMG_2789-99-1024x479.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.