Hej! för 3 år sen (2018) började jag planera en ladugårds bygge. Min fru har hästar och jag gillar verktyg.
Vi hade precis köpt vår gård men det fanns ingen bra byggnad på tomten för våra intressen.
3D-ritning av ladugård med stall, snickarverkstad och garage med detaljering runt dörrar och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär blev första utkastet. Ett stall på 10x10m, snickarverkstad på 8x10 och ett garage på 6x10 med billift.
Planritning med mått för ladugårdsbygge inklusive stall, sadelkammare, snickarverkstad och garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Året därpå ville jag skoja till det lite med fler detaljer runt dörr och fönster samt lägga till en meter i garaget. (man kan inte ha för mycket utrymme ju)
Utkast av en ladugårdsbyggnad med stall, snickarverkstad och garage med detaljer kring dörr och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I höstas var det äntligen dags för gjutning av plattan.
Nyutgjuten betongplatta för ladugårdsbygge med arbetare och maskiner på en bondgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu, men nya pengar sparade har jag fått leveransen av Leca sten. Och så fort vädret ( och tiden) tillåter det, ska jag börja mura stalldelen.
3D-ritning av vit ladugårdsvägg med två fönster i olika stilar och en öppen valvbåge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här ritade jag vilket sätt fönstret skulle bli finare, vi kör på det högra sättet!

Uppdateringar kommer att följa

Hälsningar Jesper
 
  • Gilla
Exostor och 11 till
  • Laddar…
Åsa Lund
För fem hästar behöver det finnas plats för tio sadlar, tio träns och så resten av alla prylar. Var ska täcken hänga på tork?
 
  • Gilla
Filuran
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
För fem hästar behöver det finnas plats för tio sadlar, tio träns och så resten av alla prylar. Var ska täcken hänga på tork?
Inte alla som har täcken på sina hästar. Eller så har de tänkt ha en separat byggnad för sådan. Kan ju vara smidigt med tanke på att det är svårt att hitta värmefläkt och/avfuktare med rätt kapslingsklass.
 
Gissar att ni har koll på att det behöver vara en brandvägg mellan stall och verkstad, hela vägen upp till nock.

Vi bygger liknande faktiskt, 230 kvm, hälften verkstad och hälften stall!

Vi isolerade dock även plattan mellan stall och verkstad så att hästarna inte får hjärtslag om maken tappar en hammare i golvet i verkstaden.

Rödfärgad byggnad under konstruktion, halvöppen dörr, med skräp och byggmaterial utspritt framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av en byggnad med måttangivelser, uppdelad i stall och verkstad med isolerad platta emellan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Filuran och 2 till
  • Laddar…
catherineb catherineb skrev:
Gissar att ni har koll på att det behöver vara en brandvägg mellan stall och verkstad, hela vägen upp till nock.

Vi bygger liknande faktiskt, 230 kvm, hälften verkstad och hälften stall!

Vi isolerade dock även plattan mellan stall och verkstad så att hästarna inte får hjärtslag om maken tappar en hammare i golvet i verkstaden.

[bild] [bild]
Härligt med nytt! Det ser ut att ni redan kan använda byggnaden i år. Det var en rejäl sadelkammare :)

Hela stalldelen blir murad i 19cm leca sten.
Över stallet och snickrarverkstaden blir det en enda stor loft, men i verkstäderna blir det förstås gips i väggar och tak.
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
För fem hästar behöver det finnas plats för tio sadlar, tio träns och så resten av alla prylar. Var ska täcken hänga på tork?
Hej! Vi använder nästan inga täcken, och de kan hänga i den gamla byggnaden. Alla sadlar får plats i sadelkammaren.
 
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
J jespersteen89 skrev:
Härligt med nytt! Det ser ut att ni redan kan använda byggnaden i år. Det var en rejäl sadelkammare :)

Hela stalldelen blir murad i 19cm leca sten.
Över stallet och snickrarverkstaden blir det en enda stor loft, men i verkstäderna blir det förstås gips i väggar och tak.
Ja, jag hoppas det verkstaden är typ klar, fattas värme/vatten/el och en port!

Det ska bli litet torkrum och även kraftfoderförvaring på något sätt där inne i sadelkammaren, så det känns ändå trångt
 
Jag tänkte uppdatera med lite bilder. I lördags kom la jag det sjätte skiftet. Nu blir det dags att mäta ut fönsterna!
 
  • Grundkonstruktion av murblock för ett hus med sex lager, byggmaterial och verktyg synliga, omgivet av natur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grunden till ett hus med det sjätte lagret av betongblock, byggnadsmaterial och stöttor i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
Ser intressant ut! Vilket verktyg har du använt för att rita upp byggnaden?
 
  • Gilla
jespersteen89
  • Laddar…
O OverAndOut skrev:
Ser intressant ut! Vilket verktyg har du använt för att rita upp byggnaden?
Jag har ritat i Sketchup 2015.
Det är lätt att lära sig och många av mina projekt börjar här.
 
  • Gilla
OverAndOut
  • Laddar…
Jag kunde lägga ett skift till idag och fick göra den första bågen. När det är fint väder måste man passa på!
 
  • Byggplats i fint väder med påbörjad bågkonstruktion, material och traktor i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En pågående byggplats med den första bågen konstruerad ovanpå en mur av betongblock.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
heimlaga och 4 till
  • Laddar…
Väntar med spänning på uppdatering!
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.