Hjälpte en bekant att klä in en fasaddörr, märkte att han inte rivit fasad skivan över dörren så jag gjorde det, slog mig först när jag skulle plocka i ordning att det liknade gamla eternitskivor. Är detta asbets?
 
  • Närbild på en hand i skyddshandske som håller en bit av misstänkt eternitskiva som kan innehålla asbest.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser inte ut som det utifrån din bild, hur såg skivorna ut i sin helhet? Finns fler bilder?
 
  • Gilla
Stenberra
  • Laddar…
Vad skönt! Som rödmålade miniritskivor eller liknande användes som fasadbeklädnad utvändigt runt dörr, gick sönder i delar, hårt. Hur känner man igen asbets?
 
S Stenberra skrev:
Hur känner man igen asbets?
Det är nog många gånger svårt att göra helt säkert. Finns diverse analysföretag som kan avgöra om det är asbest. Men spelar det någon roll om jobbet redan är gjort?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Det är nog många gånger svårt att göra helt säkert. Finns diverse analysföretag som kan avgöra om det är asbest. Men spelar det någon roll om jobbet redan är gjort?
Inte för min hälsa men kanske för sinnet och framtida bedömningar!:)
 
Om det är obrännbart finns det en risk.
 
H heimlaga skrev:
Om det är obrännbart finns det en risk.
Men det är långtifrån ett säkert test, enda rätta om man vill vara helt säker är att lämna in på analys
 
  • Gilla
Matte84
  • Laddar…
Skicka på analys. Jag betalade typ 6-800kr. Snabbt svar. Asbest är ofarligt i stort sett som engångsexponering.
visst var det utomhus? Om det var inomhus annan femma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.