Hej hej

Har en Stiga Villa från ca 2002.

När jag vrider på nyckeln händer inget alls, helt dött. När jag sätter starthjälp direkt på startmotorn drar den runt och startar direkt.

Har kopplat lös startreläet och kopplat direkt på batteriet och det klickar som det ska. Mikrobrytarna på friläget samt sitsen är båda intryckta och klickar.

Finns det några fler "failsafe" mekanismer på de här maskinerna än att man måste sitta på den samt ha i friläget? Börjar få slut på idéer varför den beter sig som den gör.
 
Jag letade som en galning på min stiga park innan jag hittade att kabelskon på batteriet var lös.. drog åt och då fungerade det igen.
 
Annars kanske det är i tändningslåset?
 
Dubbelkollade polerna och de sitter som de ska. Kan tillägga att batteriet är nytt.

Har misstänkt att tändningslåset är väck, ser allmänt härjat ut men tänker att det måste ju gå att brygga kontakterna till tändningslåset för att bekräfta att allt fungerar i övrigt och att det är själva tändningslåset som är problemet.
 
A
Fungerar relät om du kopplar styrström till det, drar startmotorn då?
 
Handyman 1 skrev:
Fungerar relät om du kopplar styrström till det, drar startmotorn då?
Japp
 
Hittade felet, det lilla reläet bredvid solenoiden verkar vara boven.

knackade lite försiktigt med en mycket stor hammare på reläet och nu startar den. Dock väldigt sporadiskt och man måste fortsätta knacka på reläet efter att man har startat några gånger så antar att det blir till att byta relä samt den trasiga gaswiren så är man fit for fight efter det :)
 
A
är detta med B&S eller Honda motorn?
 
B&S
 
Hmmm..... nytt relä och ny gaswire på plats, vill inte starta först men går sen igång fint. Kör runt några minuter, aggregatet vill inte riktigt klicka igång men efter att jag tryckt på knappen några gånger så vill det fungera.

Parkerar för att jag ska justera en arm till en mikrobrytare och nu är allt dött, stendött... klickar inte i något relä i samband med att man vrider på nyckeln igen..... Den här maskinen är billig nu.
 
Kolla anslutningarna på polerna. Mitt strulade som bara den innan jag hittade dålig kontakt på batteriet..
 
A
kolla även jorden...
 
  • Gilla
Johan236
  • Laddar…
Ska kolla jord och batteripolerna igen, tack för tipsen! <3
 
Hmm.... går åt helvete det här. Fick för mig att brygga mikrobrytarna men är fortfarande lika dött....... Polerna sitter fast ordentligt och jorden sitter bra.

Har ingen aning vad det kan bero på, allt är helt stendött nu.
 
Visade sig vara solenoiden som var väck, bytte den och vips fungerade allt som det ska igen. Ha en toppenkväll allihopa :)
 
  • Gilla
Beretic och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.