Behöver dra om i princip alla vattenrör i källaren...

Från inkommande vatten i ena hörnet på källaren går idag kallvatten i olika typ av rör tillkomna troligen på 20-talet och framåt, skarvade fram och tillbaka i olika material och dimensioner. Det slutar vid värmepump och från värmepumpen går varmvattnet tillbaka samma väg och matar samma blandare. Det funkar förvånansvärt bra.

Skiss på ungefär hur det ser ut...
vvs-system.png

Jag ska bitvis renovera källaren. Haft hjälp av rörmokare att dra om vatten till kök och toa på övervåningen och provisoriskt koppla dessa till det "gamla" systemet. Detta med LKs RiR.

Jag tyckte det skulle vara smidigt att dra sista biten till och från VP med RiR då det går i / över en källarkorridor med lågt i tak, om man kunde lägga RiR tajt mot taket och bara bygga in med en regel på var sida och tunn skiva. Rörisen tyckte vanliga rör (tror han menade kopparrör) var bättre att dra "fritt" i källaren. Det går redan idag rör i taket så det kan kanske kvitta, men då det går elrör i taket måste jag ändå bygga en liten "slits" för elen.

1) funkar systemet som det är med VP "längst in" normalt sett, eller har jag bara "tur" att det funkar bra?

2) Vilken dimension på rör bör det vara? Koppar eller RiR i källartaket? Antar koppar bör vara isolerat, det är det ingenstans idag, annat än en kort sträcka med tidingspapper från 40-talet :)

Eftersom renoveringen görs av mig och lite i taget, så vore det inte helt fel att bygga systemet så jag själv kunde koppla / förnya efterhand. Det är dyrt att ha röris för varje liten grej man ska göra. Idag är tvättstugan helt urriven, ska in med tvättbänk, dusch, badkar - samt att kökets matning kommer ned i detta rum och allt vatten går igenom rummet i taket... Men troligen på nåt års sikt. Och vill helst ganska snart få ett system som känns lite mera tryggt än det lappverk som är idag.

Kanske en väg är att få rörisen att dra "stammen" och göra T-kopplingar med ballofix på de ställen jag i framtiden ska fixa rör på, framförallt tvättstugan?

Våga sig på att dra förkromat koppar utanpåliggande för tvättstugan och lite annat synligt i källaren själv.

Kapa, bocka och få det hyggligt snyggt tror jag jag klarar. Bra nog för källare. Håller man sig till en typ, tex kopparrör och inte blandar olika typer av kopplingar borde det gå bra tycker jag. Ev läckage kommer synas ju, källaren är oinredd med betonggolv...

Dimensionera och välja "rätt" kopplingar mot olika andra rörtyper känner jag mig inte bekväm med, det verkar finnas miljarder olika gängor etc.

Några råd?
 
Hur gick det med alla rördragningar?
 
Har dragit om själv toa i källare och badrum nere. Har en rörmokare (ny, den gamla var inte så intresserad av små jobb) som ska dra om inkommande ända till värmepumpen så fort jag röjt klart i källaren. Hoppas denna sommar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.