Hej!

Jag ska bygga ett litet fritidshus (ca 40m2) och håller på att skissa på planlösningen. En fråga som jag då har är om någon vet hur liten ett badrum kan vara för att få plats med toa, handfat och duschkabin? 1.40x1.40? 1.30x1.30? J mindre desto bättre då jag har ont om plats...

/Maxen
 
De minsta duschkabiner jag känner till är på 700x700 mm, en toa tar väl en kvadratmeter (då menar jag användingsytan för toan alltså)
3,5 kvm får du nog se till att ha om du har klaustofobi iaf ;-) Kanske går det att göra ännu mindre men då är det verkligen gå in och backa ut som är refrängen här!
Tänker osökt på flygplanstoaletter...de är väl 2 kvm kanske?

Tänk dig att du går in på toa , rakt fram har du handfatet , till höger har du duschkabinen med öppning mot mitten och sidan om duschen har du toan. Som i ett uppochnervänt L sätter du grejjerna. Förstår du hur jag menar?
 
ClaJe skrev:
Tänker osökt på flygplanstoaletter...de är väl 2 kvm kanske?
Jag tror inte ens att de är en kvadrat faktiskt. Och så ingen dusch. Lite OT.
 
Kommer å tänka på ett badrum på ett hotell i Rom som nog bara var 1 kvadratmeter eller så. Där fanns en toalett rakt fram och handfat i till vänster över den lilla ståyta som blev kvar satt duschen. Således duschade man rätt över handfat och toastol. Funktionellt och hela badrummet hölls ju väldigt rent :). Det handlar nog om hur bekvämt man vill ha det för i princip kan ju ett badrum altså rymmas på en kvm.
 
Hej!

Jag säger bara Stockholmsdusch.
Det är när man bygger om en gammal garderob i ett gammalt hus som inte har haft sådana bekvämligheter som dusch och WC. Vanligtvis är de så små att man kan kissa, duscha och borsta tänderna samtidigt. Där går gränsen torr jag i alla fall.

:) pinebar
 
  • Stockholmsdusch.JPG
Tack för kommentarerna/svaren. Lite nya tankar/frågor från mig.

Jo jag hade tänkt mig ett uppochnervänt L. 700x700 säger du för duschkabin? Vilket fabrikat då? Jag har bara hittat 700x900 (Ifö och Hafa) när jag surfat lite.

När jag provmäter lite på toan här hemma tycker jag det verkar som att en toa borde funka på ca 65cm på bredden. Skulle i så fall bli 700+650+2xkakel+lite extra = ca 1450mm. Handfat borde funka på 500. Andra väggen blir då 500+700+2xkakel+lite extra = ca 1300. Dvs. 1450x1300 borde bli ok. Kommentarer? Räcker det för att man inte ska gå in i toastolen när man kliver in genom dörren? Lite klaustrofobiskt lär det väl bli och eventuella rullstolar göre sig icke besvär men den regeln gäller väl bara permanentboende?

Man kan ju köra den asiatiska varianten av toa med ett hål i golvet också men jag tror jag hoppar över den idén...

/M
 
Jo jag vet att man kan köra med Stockholmsdusch men hoppades slippa den varianten.... Toan på bilden liknar fö. skrämmande mkt. den jag har nu i lägenheten jag bor i. Dock har jag ingen dusch där utan den är i badrummet.

/M
 
finns duschdörrar som man viker inåt när dom inte används och då kan man montera dom rätt tätt på annan inredning ( toa vask). På det sätt kan du få plats med en bekväm 90x90 dusch i rätt litet badrum utan att det blir trångt :). Duschdraperi ger samma resultat ;)
gaia
 
Har inte BBR regler att ett badrum måste va ganska stort typ 5m2, "handikapanpassat". Det blir helt sjukt i tex ett 18m2 stort studentrum.
 
Har ditt L någon annan fördel än att där uppstår en "naturlig" nisch för duschen? En kvadrat eller rak rektangel blir mycket mer lättjobbad för muraren. Det är störtviktigt att han inte gör missar i tätskiktet bara för att han nästan fått ryggskott i den där käcka alkoven. Svårstädat blir det också!

Jag är varm förespråkare av compact living, men totalekonomi har många aspekter.
 
billy_baver skrev:
En kvadrat eller rak rektangel blir mycket mer lättjobbad för muraren.
Jag tycker nog inte att man ska anpassa planlösningen efter om plattsättaren får det bekvämt eller inte. Fast du kanske inte menar allvar.
 
angående BBR: Reglerna gäller endast för villor, fritidshus har inte några krav på handikappvänlighet.
 
Maxen skrev:
här hemma tycker jag det verkar som att en toa borde funka på ca 65cm på bredden.
Jag tror inte att det riktigt räcker. Tänk på att du ska kunna städa runt och bakom toaletten också. Jag skulle inte göra smalare än typ 80 där. Vägghängd kanske kräver mindre, men då måste ju i alla fall upphängningen för den få plats. Jag vet inte hur breda de är.

/pinebar
 
pinebar skrev:
Jag vet inte hur breda de är.
Fixturerna är normalt mellan 500 och 600 mm. Har för mig att jag sett ännu smalare.
 
Plattsättaren och plattsättaren...

Badrummet är en DEL av en hel planlösning. I synnerhet när man bygger i liten skala bör man undvika "brutala skohorn". Hörn och knän i minimala rum blir aldrig till helhetens fördel. I synnerhet om det gäller ett nybygge är jag helt övertygad om att L-formen går att undvika.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.