Hejsan på er.
håller på att titta på hus men får en låna mer än 1.3 mille.
skulle vilja ha ett 1½ plans hus på minst 170kvm
men vet inte om pengarna kommer att räcka .tomten kostar 135000 .
vet inte om det blir billigare med lösvirke eller elementhus.
det kanske inte änns är möjligt att bygga för 1,3 om man inte ska ha det absolut budget.
tar villigt imot tips hur vi ska kunna göra detta bygget möjligt.
Mvh Pellepuka
 
Hemmakatten
Tyvärr pellepuka, tror inte att du kan få något hus för 1,3. tomten kostasr 135´, Va , lagfart, el, markarbeten, grund mm kostar. Även om du gör det mesta sjävl (dvs nästan allt) så har du svårt att landa på 1,3´. Ledsen omj ag är pessimistisk, kanske andra här på forumet har en annan åsikt. Naturligtvis lite beorende på var i vårt avlånga land du bor, men det lär bli kärvt!

Kanske du kan bygga en mindre stuga/hus/fritidshus för att senare bygga till? Kan tyvärr inte bidra med bättre besked. Men son sagt, det finns ju många proffs här på forumet.
 
Tror att du kan greja det om du gör allt själv på fritiden.

Dvs Materialet kan du nog greja på 1.3´´. Men det kräver att du lägger mer lite tid och möda på att bygga billigt.

Det har vi gjort: några tips.

En egen firma underlättar handla av grossister (främst vvs- och el- pyttlar.

IKEA stomar i kök med andra luckor

Ta in offert på byggmaterial och öppna därefter ett "konto" hos den billigaste leverantören, brukar ge lite rabatter.

/Stefab :surprised:
 
Du kan klara det med din budget om du kör lösvirke och gör mycket själv. Ett alternativ kan vara Älvsbyhus med oinredd övervåning som du kan ta allt eftersom pengar strömmar in.
 
Om egen firma: ponera att du inte har en egen firma men man skulle ju faktiskt kunna registrera en bara för att ta del av dessa rabatter......
Hmmm....vad kan ett HB kosta? 850:-? ;D
 
Faktiskt inte en dum tanke... Bilda bolag för att uppföra sitt eget hus. Måste kollas upp vad som kan tänkas vinnas på det (om man nu orkar med ännu mer byråkrati...)
 
Netaria skrev:
Faktiskt inte en dum tanke... Bilda bolag för att uppföra sitt eget hus. Måste kollas upp vad som kan tänkas vinnas på det (om man nu orkar med ännu mer byråkrati...)
Kanske fel forum för fortsatt diskutitioner, men jag slänger in en tank, så kan någon ta beslutet om att flytta tråden.. ;D

Man skulle kanske kunna registrera en firma som egen näringsidkare... Man får ju dra av momsen på alltsom köps in, förlusten första åren får man dra av mot vanlig förvärvsinkomst... Sedan aveckla verksamheten när huset står klart... Efersom firman och person är samma sak i denna form av företag så tilfaller ju inte huset någon firma, någon konkurs är det ju inte heller...

Hmmm.... detta låter skummt... Något måste jag ha missat här... Det är ju tidigt på morgonen än... ;)
 
Enbart sådant du änvänder i din verksamhet är avdragsgillt. Bygger du således ett hus åt dig själv blir alla mtrl inköp egna uttag ur rörelsen som skall beskattas som vanligt. Tro mig så enkelt är det sannerligen inte att vara företagare.
 
Erik_D skrev:
Enbart sådant du änvänder i din verksamhet är avdragsgillt. Bygger du således ett hus åt dig själv blir alla mtrl inköp egna uttag ur rörelsen som skall beskattas som vanligt. Tro mig så enkelt är det sannerligen inte att vara företagare.
Jo... jag är inte helt tappad... Och varit egen en gång för väldigt länge sedan... ;)

Men jag har ju som verksamet att bygga hus... hmmm... Sedan att jagaldrig säljer huset... Utan avvecklar innan försäljning... hmmmm... Förstår du vart jag vill komma... ;D
 
Erik_D skrev:
Enbart sådant du änvänder i din verksamhet är avdragsgillt. Bygger du således ett hus åt dig själv blir alla mtrl inköp egna uttag ur rörelsen som skall beskattas som vanligt. Tro mig så enkelt är det sannerligen inte att vara företagare.
Nej så enkelt är det inte, du får skatta för varje planka du köper tro mig, jag har haft enskild firma och när du är nystartad gör de revission hur skall du förklara var alla inköpta byggnadsprylar finns?? pekar du på dit privata hus så får du en sådan restskatt, att du ler inte mer detta år, jag garanterar. Hur skall du få intäkter, du kan inte bara köpa, du måste sälja, annars vore det fint med att få tillbaka momsen på 1 mille= 200.000kr Ringholm skulle skinnflå dig.
Tanken är god men ej genomförbar
Mvh :)
 
Hej

Fördelen med en egen firma är att man kan göra "små" inköp till firman som bara "råkar" hamna hemma i vardagsrummet! ;)

Sen så måste ju firmans verksamhet beskrivas, tex försäljning av inredning eller liknande. Då kan man ju inte bokföra saker som inte har med det att göra...

Hmmmm....det där bordet i min egen butik skulle passa bra hemma....... ;D
 
vilket lyx. En firma är kanske inte helt fel
 
Det är ju inte att lura staten på pengar ifall man har enskild firma och visar papper på det hos din lokala färghandlare och därför får rabatt!

Får du 20-30 % rabatt så blir det mycket pengar som du kan betala privat, utan att dra in företaget!

Det är ju bara fuffens mot staten ifall man yrkar avdrag på firman för våtrumstapeter och Falu röd färg!

Observera att samma metod även fungerar på matgrossister! Även om värdet av 5 kg bearnaisepulver kan diskuteras.

Alltså, regga firma, säg att det är åt firman - men betala privat! (Varför tror ni företag heter skrinet, nyckeln, framtidsfabriken, Inte-en-tia, Inte är det för att "go public" iaf. *S*)
- Ifall de tittar snett på er beror det enbart på att samma metod används för att få in svarta pengar i en rörelse  :p
Inget att bry sig om, pengar luktar inte ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.