Krille-72 Krille-72 skrev:
Du kanske borde svara på mitt förra svar till dig innan du hoppar in i debatten igen. Förstår inte ens vart du vill komma med ditt inlägg?
Du har redan fått svar på vad som är den vanligaste brandorsaken i våra hem vad det nu har med Bastu bränder att göra.

Om du skulle ha bemödat dig att läsa tråden så var det inlägg #7 som startade diskussionen. Om du vill ifrågasätta något så ifrågasatt skribenten av inlägget.

Det behöver inte vara farligt att lämna levande ljus brinnande heller när man lämnar rummet. Men risken för olyckor ökar om du nu skulle kunna förstå sambandet.

För att referera till några allmänna råd så blev det Attuna brandkår och Arvika kommun som jag länkade till.

Så jag forsätter med Attuna brandkår som skiver såhär:

Vanliga brandorsaker
Varje år inträffar ett flertal bränder i bostäder. Orsakerna kan vara många men ofta beror det på stress och slarv.

Läs mer om vanliga brandorsaker i våra hem.

  • Bastu
  • Eldstäder
  • Köket
  • Levande ljus
Som sagt, du är såväl osaklig som otrevlig och ditt resonemang är synnerligen inkonsekvent, något som framgår tydligt för oss som läst alla inlägg i tråden.

Krille-72 Krille-72 skrev:
Du har redan fått svar på vad som är den vanligaste brandorsaken i våra hem vad det nu har med Bastu bränder att göra.
Fått svar på...??Jag (och ingen annan här) har ställt den frågan.
Du lallar på om allt och ingenting som saknar relevans.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, det påstår jag inte. Jag skriver att du överdriver en relativt liten risk.

Att du inte kan acceptera den uppfattningen utan att ta till okvädningsord säger nog mer om dig än om mig.
Jag tycker inte man kan överdriva någon annans olycka. Även om det är liten, stor eller medel risk. Uppenbarligen är Basu ändå en såpass stor risk att anvisade länkar väljer att ta upp just Bastu.

Summa summarum. För liten risk för dig och din enda lus som verkar hålla med dig i detta forum. Tillräcklig risk för mig, Attuna brandkår och Arvika kommun + några till på detta forum.
Antagligen en väldigt stor risk för de stackare som råkat ut för en olycka.

Du får väl fråga @HasseTeknik som skrev inlägg #7 i denna tråd. Eller Överdriver han den lilla risken enligt dig?
Eller har han bara otur enligt din statistiska beräkning som visar liten risk?
 
jbr jbr skrev:
Som sagt, du är såväl osaklig som otrevlig och ditt resonemang är synnerligen inkonsekvent, något som framgår tydligt för oss som läst alla inlägg i tråden.


Fått svar på...??Jag (och ingen annan här) har ställt den frågan.
Du lallar på om allt och ingenting som saknar relevans.
”Som sagt, du är såväl osaklig som otrevlig och ditt resonemang är synnerligen inkonsekvent, något som framgår tydligt för oss som läst alla inlägg i tråden.”

Om du skulle läst tråden skulle du märkt att det bara är en lus som verkar korkad nog förutom du att inte ta detta på allvar.

Sakfrågan för mig är väldigt tydlig. Jag tycker det finns all anledning att ta brandskydd på allvar när det gäller Bastu. Det innebär inte att jag tycker att man inte ska ha en Bastu. Tvärtom.
Jag tycker man ska laga mat på spisen också och ha levande ljus.

”Du lallar på om allt och ingenting som saknar relevans”.

Patetiskt nog skriver du i ditt förra inlägg:
”Tips om att skruva ur säkringar osv. är så dumt att man bör lämna det därhän.”

Lite lustigt sammanträffande när Ts första inlägg visar precis varför detta förslag till brandsäkerhet är av yttersta vikt. Fundera en gång till din lallare.

Har du ens funderat på vad det innebär för den som drabbas när hemmet brinner helt eller delvis. Med eller utan personskador?
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Elektriska bastuaggregat som brandorsak är ungefär lika vanliga som tvättmaskiner och kyl/frys. Betydligt vanligare än t ex torkskåp och strykjärn, åtminstone enligt statistik från 1997-2007:

[bild]


Är det en "vanlig brandorsak"? Tja, allt är ju relativt, men knappt hundra incidenter per år är väl åtminstone inte ovanligt med tanke på att bastuaggregat inte finns i alla hem. Man kan nog räkna med att några fall också upptäcks i tid och därmed inte rapporteras.

"Den vanligaste orsaken är inte fel på utrustningen utan i stället att bastun har använts på fel sätt och att aggregatet varit placerat på fel ställe."

Källa: "Elektricitet och bränder med inriktning på brandutredning" av David Widlund. Finns även ett exempel på bastubrand med extern manöverpanel.

[länk]
Intressant. Den där har jag aldrig läst förut. Eftersom jag jobbar en hel del med försäkringsskador så hade jag tippat på att kyl/ frys skulle hamnat högre. Men där ser man.

Precis som du skriver så blir statistiken lite missvisande eftersom den inte är viktad mot statiskt vad som finns i våra hushåll. De flesta har väl antagligen kyl/frys men en del saknar tex. Diskmaskin.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
”Som sagt, du är såväl osaklig som otrevlig och ditt resonemang är synnerligen inkonsekvent, något som framgår tydligt för oss som läst alla inlägg i tråden.”

Om du skulle läst tråden skulle du märkt att det bara är en lus som verkar korkad nog förutom du att inte ta detta på allvar.

Sakfrågan för mig är väldigt tydlig. Jag tycker det finns all anledning att ta brandskydd på allvar när det gäller Bastu. Det innebär inte att jag tycker att man inte ska ha en Bastu. Tvärtom.
Jag tycker man ska laga mat på spisen också och ha levande ljus.

”Du lallar på om allt och ingenting som saknar relevans”.

Patetiskt nog skriver du i ditt förra inlägg:
”Tips om att skruva ur säkringar osv. är så dumt att man bör lämna det därhän.”

Lite lustigt sammanträffande när Ts första inlägg visar precis varför detta förslag till brandsäkerhet är av yttersta vikt. Fundera en gång till din lallare.

Har du ens funderat på vad det innebär för den som drabbas när hemmet brinner helt eller delvis. Med eller utan personskador?
Som sagt, otrevlig och osaklig.

Men, jag ska inte stå i vägen för den som så energiskt och målmedvetet idiotförklarar sig själv. Så för all del, fortsätt du.
 
jbr jbr skrev:
Som sagt, otrevlig och osaklig.

Men, jag ska inte stå i vägen för den som så energiskt och målmedvetet idiotförklarar sig själv. Så för all del, fortsätt du.
:crysmile::crysmile::rofl::thinking:
Patetisk var ordet.

”Ett, två, tre. Jag är inte med”.
” Fröken, Fröken. Han är dum. Kan du säga till honom. Han är dum”.
” Bäst att fly med svansen mellan benen och hoppas att ingen märker något”
” Nu vänder vi blad”

Tog de patetiska argumenten slut? :rofl:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.