Vi håller som bäst på att begära in offerter för terrassdörrar. De som vi har tittat på verkar så "tunna" och vi är oroliga att de inte är tillräckligt isolerade. Hur är det
med terrassdörrar i jämförelse med riktiga ytterdörrar ? Jag för min del tycker att
ytterdörrar med glasruta verkar betydligt tjockare och mer isolerade, har jag fel ?

Behöver vi vara oroliga ? Folk är ju väldigt noga med att ytterdörrarna skall vara
ordentligt isolerade, vi har för våran del fler fönsterdörrar än ytterdörrar så vi tycker det är viktigt att de är tillräckligt isolerade.
 
Hej!
En 3-glas ( 2+1) terassdörr har inte sämre energivärde än en ytterdörr om du jämför bröstningen (fyllning) kontra dörrbladet, Det som ofta skiljer är att terassdörren har större glas och det gör att det blir sämte totalvärde!

Du behöver inte oroa dig om du jämför terass / ytterdörr med lika glasstorlek.
Jan
 
En ytterdörr skall ha U-värde max 1,0. En terassdörr jämförs ju med ett fönster och där är U-värdet mellan 1,0 och 3,0, det sämre för 2-glas. Men en bra terassdörr fyller nog de flesta krav. Viktigare är nog hur man skall använda den. Går man mycket ut och in, vill man kunna låsa från utsidan, m.m. då är det nog bättre med en ytterdörr. Det finns de som tillverkar ytterdörrar som ser ut (nästan) som en terassdörr.
 
Bror: Har du tips på sådana tillverkare ... ? Har ej hittat någon dörrtillverkare som tillverkar med lite större glasyta.
 
Snailman
Bror skrev:
En ytterdörr skall ha U-värde max 1,0. En terassdörr jämförs ju med ett fönster och där är U-värdet mellan 1,0 och 3,0, det sämre för 2-glas. Men en bra terassdörr fyller nog de flesta krav. Viktigare är nog hur man skall använda den. Går man mycket ut och in, vill man kunna låsa från utsidan, m.m. då är det nog bättre med en ytterdörr. Det finns de som tillverkar ytterdörrar som ser ut (nästan) som en terassdörr.
Det finns ju 2glasfönster som har låga U-värden oxå, vanligt är ju ett U-värde på galset på 1,2 har jag märkt, Här finns ju dörrar som ligger på 1,15 i U-värde totalt

http://www.netmaterial.se/ finns ju andra firmor oxå...

Och jag tycker att det räcker om ytterdörren har samma u-värde som fönstren har, när jag ska ha mina fönster så tror jag inte att jag kommer att vilja betala flera gånger så mycket för fönstren, för att komma under 1,2 i U värde.
 
Snailman skrev:
Det finns ju 2glasfönster som har låga U-värden oxå, vanligt är ju ett U-värde på galset på 1,2 har jag märkt, Här finns ju dörrar som ligger på 1,15 i U-värde totalt

[länk] finns ju andra firmor oxå...

Och jag tycker att det räcker om ytterdörren har samma u-värde som fönstren har, när jag ska ha mina fönster så tror jag inte att jag kommer att vilja betala flera gånger så mycket för fönstren, för att komma under 1,2 i U värde.
Med tvåglas menade jag i detta fall 1+1.
Jag skulle gärna se testprotokollet som bevisar U-värdet 1,15 på netmaterials PVC dörr/fönster. Enligt deras hemsida använder de Pilkingtons glas och den bästa tvåglaskonstruktionen från Pilkington har ett U-värde på 1,1. (http://www.pilkington.com/resources/sv1522.pdf). Att då i en dörr/fönsterkonstruktion få till 1,15 tvivlar jag på.

Men jag håller med dig, om U-värdet är 1,0 eller 1,5 har inte så stor betydelse, utan viktigare är, som jag skrev, funktionen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.