Hej,

Vi håller på och tar in offerter för installation av FTX i vårt hus. Huset är från -69 och har totalt 185+124 m2, där vi vill ha ventilation i källaren också, så totalt lite drygt 300 m2. I nuläget är det självdrag med några installerade frånluftsfläktar.

I den mest rimliga offerten rent kostnadsmässigt (inte helt lätt att hitta ventilationsföretag heller för den delen...) så föreslår de Flexit UNI 4 som aggregat. Eftersom vi vill ha ett tyst system så har vi frågat lite om kapacitetsutnyttjande och svaret blev runt 70%.

Någon som har input gällande att systemet som regel ligger på 70% kapacitetsutnyttjande? Vi har försökt läsa av Flexits kapacitetsdiagram men inte lyckats fullt ut, de har ingen beskrivning till diagrammet heller vad vi kan hitta. Offertlämnaren verkar känna sig trygg med det valet av aggregat men tar gärna in fler åsikter.
 
Testar att bumpa upp tråden... För att se om det kommer något svar
 
Hej, finns flödes beräkning som underlag annars blir det svårt. Om inte så kan man räkna på frånluften som är styrande i beräkningen.
Frånluft tas fram genom att lista varje våtrum o kök o tvättstuga o wc o kapprum, klädkammare, både m2 och om öppn bart fönster finns.
Finns det kan ja ge dig tumregler kring FL
 
H håbbe1961 skrev:
Hej, finns flödes beräkning som underlag annars blir det svårt. Om inte så kan man räkna på frånluften som är styrande i beräkningen.
Frånluft tas fram genom att lista varje våtrum o kök o tvättstuga o wc o kapprum, klädkammare, både m2 och om öppn bart fönster finns.
Finns det kan ja ge dig tumregler kring FL
Nej ingen flödesberäkning mer än att huset "behöver" ett luftombyte på 105 l/s.

Frånluften ska dras från (Entréplan): Kök, badrum och WC samt från källares tvättstuga och klädvård/förrådsdel. Är det dessa rum du behöver veta antalet kvm på? Det finns öppningsbara fönster till dessa rum (eller dörr).Fönster på entréplan är bytta till nya täta fönster.
Ritning av husets entréplan med kök, badrum, vardagsrum och angränsande poolrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning över källarplan i ett hus med markerade rum såsom tvätt, bastu, förråd och poolområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Delen som är markerad som poolrum kommer inte "kopplas" in nu, men om några år kommer vi antagligen ta bort poolen och göra bostadsdel, därav behöver aggregatet klara av de ytterligare cirka 60kvm Utan poolrummet är huset 124+124kvm. Just nu lever poolrummet sitt eget liv eftersom det är en tillbyggnad med gamla fasaden kvar emellan, men det kommer gå att dra rör på kallvinden för detta i framtiden.
 
Jo storlekar på frånluft rummen men har man det även på sovrum o vrum etc för tilluften så blir estimeringen bättre
 
H håbbe1961 skrev:
Jo storlekar på frånluft rummen men har man det även på sovrum o vrum etc för tilluften så blir estimeringen bättre
Entreplan:
Kök = 16kvm
Vrum=34 kvm
Sovrum 1 = 7,3
Sovrum 2 = 12
Sovrum 3 = 10
Allrum (framtida sovrum) = 10
WC = cirka 1,5-2
Badrum= cirka 7
De ansåg det onödigt att ha frånluft i hallen eftersom WC:n är precis bredvid.

Källare:
Klädvårdsrum= cirka 14kvm
Gillestuga= cirka 40kvm
Gästrum= cirka 20kvm
Tvätt= cirka 13kvm
Duscutrymme = cirka 7
Jag har för mig att vi pratade om frånluft både i duschutrymme och tvättstuga, men står inte så i offerten har jag insett nu. Syftet att ha frånluft i klädvårdsrummet är få att få cirkulation även i förrådsdelen.
 
Då finns det några tumregler som används , kanske finns fler men de jag hitta och använt verker funka då jag ritat många lösningar förr.

Tilluft
Sovrum: 4l/s per sovplats
Allrum/v-rum: 4l/s+0,35l/s per m2

Frånluft
Kök med spisfläkt: 10l/s
Kök utan spisfläkt: 15l/s
Badrum m. öppnb. fönster 10l/s + 1l/s per m2 utöver 5m2
Badrum utan öppnb. fönster 15l/s + 1l/s per m2 utöver 5m2
KLK , förråd: 0,35l/s per m2 , minst 3l/s
Enbart WC: 10l/s
Tvättstuga: 10l/s

Summera liter/s för Frånluft
Summera liter/s för Tilluft

De två skall sedan bli lika stora på ett ungefär , så man får öka eller minska den ena eller andra totalen. Man bör undvika att minska frånluften. Öka tilluft i sovrum ger högre ljud.
I praktiken justerar man sedan in ett litet undertryck dvs mer frånluft än tilluft men kan försumbart i detta skede.

Hallen räknas som överluft dvs luft mellan till o frånluft

Räkna på och återkom så hamnar vi snart till aggregatet
 
Tack för engagemanget!

Jag får frånluften att landa på 53l/s, och tilluften på 58 l/s (beräknat gillestugan som vardagsrum). Då har jag ej inkluderat poolhuset i någon beräkning.

Det är väsentlig mindre mot "schablonen" på 0,35 l/s och kvm, som ger 87,5 l/s utan poolhus och dryga 100 l/s för framtiden inkluderat poolhus-delen.
 
Mycket som står i BBR är luddigt och öppet för tolkningar som kan gå hit eller dit.
Men just ventilation är fortfarande väldigt tydligt.
0,35 / m2 gäller.
I övrigt är håbbes tumregler superrimliga, men man får justera upp det för att få till 0,35 kravet eller fördela det på fler don.

Sen räknar man inte in biarea i det kravet så det beror på hur ni ska nyttja källaren, ska den vara just källare så kan du ju räkna på arean av ovanvåningen och lägga till en rimlig luftväxling för källarutrymme, har du öppet mellan utrymmena och du bor där nere så får dom räknas ihop.

Saxat från BBR:
6:251 Ventilationsflöde
Ventilationssystem ska utformas för ett lägsta uteluftsflöde motsvarande 0,35 l/s per m2 golvarea. Rum ska kunna ha kontinuerlig luftväxling när de används. I bostadshus där ventilationen kan styras separat för varje bostad, får ventilationssystemet utformas med närvaro- och behovsstyrning av ventilationen. Dock får uteluftsflödet inte bli lägre än 0,10 l/s per m2 golvarea då ingen vistas i bostaden och 0,35 l/s per m2 golvarean då någon vistas där. Allmänt råd Kraven avseende ventilationsflöde bör verifieras genom beräkning och mätning. Vid projektering av uteluftsflöden bör hänsyn tas till att flödet kan komma att minska på grund av smuts i ventilationskanaler, ändring av tryckfall över filter m.m. För självdragsventilation kan Boverkets handbok Självdragsventilation, användas som vägledning. För andra byggnader än bostäder får ventilationssystemet utformas så att reducering av tilluftsflödet, i flera steg, steglöst eller som intermittent drift, är möjlig när ingen vistas i byggnaden. Allmänt råd Efter en period med reducerat luftflöde bör normalt luftflöde anordnas under så lång tid som krävs för att åstadkomma en omsättning av luftvolymen i rummet innan det åter används. Reduktion av ventilationsflöden får inte ge upphov till hälsorisker. Reduktionen får inte heller ge upphov till skador på byggnaden och dess installationer orsakade av t.ex. fukt.


I ursprungsfrågan har jag inte supermycket att komma med, har inte så mycket erfarenhet av villasystem men dom jag kikat på har väl legat runt 65% så 70 känns inte uppseendeväckande
 
  • Gilla
henche
  • Laddar…
Jag bytte mitt aggregat från 1980, blev ett systemair, vsr 500, det lite större aggregatet kostar marginellt mer än ett litet, det är inga problem att justera luftomsättningen, så mitt råd är att klämma till på de största aggregatet du hittar så har du marginal för vädringsfunktion osv, jag har ca 120m2 + hel källare och rullar mig aggregat på ca 1500rpm av rpm max 5000. De är tyst och fint, jag ska dock öka kanaldimensionerna något och då de viner lite när jag vädrar eller kör kompensation för köksfläkt, så med de vill jag uppmuntra dig till att inte snåla med rördimensionen på kanalsystemet . Mvh
 
  • Gilla
henche
  • Laddar…
H henche skrev:
Tack för engagemanget!

Jag får frånluften att landa på 53l/s, och tilluften på 58 l/s (beräknat gillestugan som vardagsrum). Då har jag ej inkluderat poolhuset i någon beräkning.

Det är väsentlig mindre mot "schablonen" på 0,35 l/s och kvm, som ger 87,5 l/s utan poolhus och dryga 100 l/s för framtiden inkluderat poolhus-delen.
0.35 är schablonen men man räknar på de rum där man vistas o inte ytorna som får överluft däremot bör man ta höjd för poolområdet framtid i beräkningen.
 
H henche skrev:
Hej,

Vi håller på och tar in offerter för installation av FTX i vårt hus. Huset är från -69 och har totalt 185+124 m2, där vi vill ha ventilation i källaren också, så totalt lite drygt 300 m2. I nuläget är det självdrag med några installerade frånluftsfläktar.

I den mest rimliga offerten rent kostnadsmässigt (inte helt lätt att hitta ventilationsföretag heller för den delen...) så föreslår de Flexit UNI 4 som aggregat. Eftersom vi vill ha ett tyst system så har vi frågat lite om kapacitetsutnyttjande och svaret blev runt 70%.

Någon som har input gällande att systemet som regel ligger på 70% kapacitetsutnyttjande? Vi har försökt läsa av Flexits kapacitetsdiagram men inte lyckats fullt ut, de har ingen beskrivning till diagrammet heller vad vi kan hitta. Offertlämnaren verkar känna sig trygg med det valet av aggregat men tar gärna in fler åsikter.
Låga hastigheter i kanaler och vettiga ljuddämpare är viktigare än kapacitetsutnyttjande. Motorljudet är inte speciellt svårt att dämpa bort, men för höga lufthastigheter är inte lätt att rätta till i efterhand.
 
  • Gilla
henche
  • Laddar…

Bästa svaret

H henche skrev:
Tack för engagemanget!

Jag får frånluften att landa på 53l/s, och tilluften på 58 l/s (beräknat gillestugan som vardagsrum). Då har jag ej inkluderat poolhuset i någon beräkning.

Det är väsentlig mindre mot "schablonen" på 0,35 l/s och kvm, som ger 87,5 l/s utan poolhus och dryga 100 l/s för framtiden inkluderat poolhus-delen.
Då har jag estimerat pool delen ca 0,35*60 20l/s tilluft lr frånluft
landar på ca 80l/s -> 288m3/h

räknar med ca 6 luftdon frånluft , ca 200pa tryckfall vid 10l/s +20Pa för 20m rör

Så på Flexit 4 Uni4 så landar skärningspunkten på ca +60% driftläge

Diagram över frånluftssida med anslutningsmotstånd och luftflöde, markerar skärningspunkt för 60% driftläge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
henche
  • Laddar…
V vinylskiva skrev:
Mycket som står i BBR är luddigt och öppet för tolkningar som kan gå hit eller dit.
Men just ventilation är fortfarande väldigt tydligt.
0,35 / m2 gäller.
I övrigt är håbbes tumregler superrimliga, men man får justera upp det för att få till 0,35 kravet eller fördela det på fler don.

Sen räknar man inte in biarea i det kravet så det beror på hur ni ska nyttja källaren, ska den vara just källare så kan du ju räkna på arean av ovanvåningen och lägga till en rimlig luftväxling för källarutrymme, har du öppet mellan utrymmena och du bor där nere så får dom räknas ihop.
Det är öppen trappa ned till Gillestugan, så luften cirkulerar fritt däremellan. Gillestugan samt gästrummet (nu också hemkontor) används ofta medan övriga delar är mer förråd och tvättstuga.
 
H håbbe1961 skrev:
Då har jag estimerat pool delen ca 0,35*60 20l/s tilluft lr frånluft
landar på ca 80l/s -> 288m3/h

räknar med ca 6 luftdon frånluft , ca 200pa tryckfall vid 10l/s +20Pa för 20m rör

Så på Flexit 4 Uni4 så landar skärningspunkten på ca +60% driftläge

[bild]
Stort tack (y). Då känner jag mig rätt så lugn med det aggregatet.

Jag har spanat på det diagrammet tidigare utan att kunna tyda det (även om man är ingenjör hehe). Vet du vad de olika färgerna i diagrammet står för? Jag har letat efter en beskrivning utan att hitta något.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.