Var hittar man rensfiltret på Miele Pw 6055 vario industri tvättmaskin?
Det sitter en lucka på framsidan men den verkar inte gå att öppna.
 
Maskinen har förmodligen en avloppsventil. Finns ingen renslucka
 
Jo det sitter en lucka på framsidan, där finns ett vred med sil för avloppspump.
 
Vad är problemet då ?
 
Vonelffors Vonelffors skrev:
Vad är problemet då ?
Jag visste inte var det satt någonstans.
 
Vonelffors Vonelffors skrev:
Maskinen har förmodligen en avloppsventil. Finns ingen renslucka
Hittade ett verktyg som följde med maskin för att öppna luckan.
Innanför luckan satt ingen sil eller ventil som enligt manualen, ut det såg ut som på en anna bil, spak för nödtömmning och nödöppning.
Det måste sitta en sil eller något som fångar upp grövre grejer innan pumpen, mynt och skruv etc.
Jag tror nog den är ganska full.
 
  • Öppnad service lucka på en maskin med verktyg för nödtömning synligt men ingen sil eller ventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Avsloppsventilen sitter nog på slangen och man måste montera bort grejer.
Miele service får ta detta när dom dyker upp.
 
Du har ju en maskin med störtavlopp.. sitter ingen pump utan det är enbart en ventil som släpper vattnet rakt ut. Så länge ventilen håller tätt och det inte konstant rinner vatten ur den så är det inget problem. Om den inte tömmer alls kan vajern från spaken till ventilen gått av men det är ju en annan sak. Ventilen är konstruerad för att släppa igenom mynt och ludd osv. Utanför maskinen ska man ha en luddlåda med filter som fångar upp skiten så man kan rensa det. Sen rinner vattnet ut i vanliga avloppet.

ibland så får man ta bort ventilen och rensa om det ändå fastnar skräp där, då måste man ta bort fronten och luckan för att komma åt.
 
Jag sa ju att du förmodligen har en avloppsventil
 
Jaha det är därför jag käner og
Vonelffors Vonelffors skrev:
Jag sa ju att du förmodligen har en avloppsventil
Ja
 
N Nixon90 skrev:
Du har ju en maskin med störtavlopp.. sitter ingen pump utan det är enbart en ventil som släpper vattnet rakt ut. Så länge ventilen håller tätt och det inte konstant rinner vatten ur den så är det inget problem. Om den inte tömmer alls kan vajern från spaken till ventilen gått av men det är ju en annan sak. Ventilen är konstruerad för att släppa igenom mynt och ludd osv. Utanför maskinen ska man ha en luddlåda med filter som fångar upp skiten så man kan rensa det. Sen rinner vattnet ut i vanliga avloppet.

ibland så får man ta bort ventilen och rensa om det ändå fastnar skräp där, då måste man ta bort fronten och luckan för att komma åt.
Ja precis, det är en sådan.
Tyckte väl att jag kände igen ljudet när den släppte vattnet, när jag var liten och hängde med morsan i tvättstugan så fanns det 2 stora vaskar som man kunde fylla med vatten.
För att släppa ut vattnet vred man på ett stort svart vred under när den släppte vattnet så gav det ifrån sig samma ljud.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.