Håller på att kika på ett bygga som skall vara ett sutteränghus på våran drömtomt.
Den ligger högt med utsikt över en ådal och ingen bebyggelse framför (dock en del träd) och i ådalen resten av samhället.

I alla fall är saken den att han som skall bygga huset beställer det i Rumänien som ett lössvirkeshus och sedan monteras det på plats.
Vi har kikat på en del andra byggen han har gjort och jag gillar det vi ser.
Det enda jag funderar på är hur en konstruktion med lecblock bör se ut för att et skall ge rätt isolering.

han kom nämligen med ett erbjudqande om att bygga detta som ett stenhus med Lecablock istället för den vanliga putsade fasaden
Det han erbjöd var också att göra detta för samma pris.
Har varit i kontakt med den som varit kvalitetsansvarig på tidigare byggen (fristående anställd av ett konsultföretag) och han var fundersamm när de startade sin verksamhet i sverige men nu har han bara positivt att säga om dem. De är lyhörda och anpassar sig efter deg svenska sättet mer och mer. Samt justerar saker som blivit fel vartefter.

Det jag skulle vilja veta är hur ni ser på en kostruktion emd Lecablock och hur den skall se ut??
 
"han kom nämligen med ett erbjudqande om att bygga detta som ett stenhus med Lecablock istället för den vanliga putsade fasaden"

Jag förstår inte riktigt hur du menar. Lecablocken bör ju också putsas.
 
Ardexsmitten skrev:
"han kom nämligen med ett erbjudqande om att bygga detta som ett stenhus med Lecablock istället för den vanliga putsade fasaden"

Jag förstår inte riktigt hur du menar. Lecablocken bör ju också putsas.
Sorry Fasaden på utsidan skall putsas sälvklart men han menar att han likaväl kan bygga det i lecablock istället för den vanliga träkonstruktionen. Därav ,min fråga
 
På din fråga om hur konstruktionen kan se ut ur isolerings synpunkt:

1. Isoblock, lecablock med en kärna av cellplastisolering, det bästa alternativet enligt tillverkarna själva. Ger en färdig väggkonstruktion med bra isoleringsvärde, som bara behöver putsas.

2. Massiva lecablock + utvändig isolering. Isoleringen fästes mot lecan med special fästen, nätas och slutligen putsas.

3. Dubbla massiva leca murar med isoleringen mellan murarna. Dyrt alternativ.

Sen till ditt egentliga problem, en leca konstruktion är ju väldigt mycket tyngre än motsvarande träkonstruktion, så att bara byta ut trä mot leca verkar att göra det lite för lätt för sej...
Nu vet ju inte jag om din utländska byggare är konstruktör, men jag skulle nog sova bättre på natten om jag hade en svensk konstruktionsritning, beräknad för leca, som din byggare sedan bygger efter.
 
Stellemark skrev:
Sorry Fasaden på utsidan skall putsas sälvklart men han menar att han likaväl kan bygga det i lecablock istället för den vanliga träkonstruktionen. Därav ,min fråga
Klart man kan, det finns ju i princip bara fördelar med lecakonstruktionen, om man bara löser isoleringen tillfredsställande. (Edit: Vilket jag såg att Ardexsmitten precis visade hur man gjorde..) Normalt är en lecakonstruktion dyrare, men han menar alltså att han kan göra det för samma pris?

För övrigt, suterrängdelen skulle väl göras i leca eller liknande i vilket fall..?
 
jon_h skrev:
Klart man kan, det finns ju i princip bara fördelar med lecakonstruktionen, om man bara löser isoleringen tillfredsställande. (Edit: Vilket jag såg att Ardexsmitten precis visade hur man gjorde..) Normalt är en lecakonstruktion dyrare, men han menar alltså att han kan göra det för samma pris?

För övrigt, suterrängdelen skulle väl göras i leca eller liknande i vilket fall..?

KANON!
Ni rätade just ut mina frågetecken ;-)
Det dyker dock upp nya ;-)
Man klär alltså inte insidan med någon form av träplatta eller reglar eller liknande??? HAr bott i lgh innan med de problemen det innebär med massiva betongväggar som man skall hänga på ;-)

Jepp... Sutterängplanet byggs i leca med någon form av mellanlager.

Avseende hållfastheten så tror jag det är okej (skall låta en som kan räkna på det kika på konstruktionsritningar och annat men i alla fall) då de bjälkar de andvänder är GIGANTISKT mycket kraftfullare än svenskt sätt att bygga ,-)
 
Stellemark skrev:
Man klär alltså inte insidan med någon form av träplatta eller reglar eller liknande??? HAr bott i lgh innan med de problemen det innebär med massiva betongväggar som man skall hänga på ;-)
Nej, det brukar man inte göra. En putsad vägg på insidan är ju jättefin.

Sen är ju Leca ofantligt mycket lättare att borra i än betong. Antar att det var det du hade problem med i lägenheten? För när man väl fått hål i betongen kan man ju hänga vad som helst i den.
 
Saken är den att huset är konstruerat i trä från början, och den konstruktionsritningen är helt oduglig om man byter ut träväggarna mot t.ex Isoblock.
Många saker som man aldrig ser i en färdig konstruktion finns med i konstruktionsritningarna, t.ex, Isoblock skall förstärkas med rostfria kramlor, antalet/kvadratmeter framgår av konstruktionsritningen, likaså i vilka skift armeringen skall ligga, infästning av takstolar, upplägg för balkar ovanför fönster och dörrar osv...

Sen håller jag med jon_h, kan han verkligen bygga detta för samma pris?
 
Ardexsmitten skrev:
Sen håller jag med jon_h, kan han verkligen bygga detta för samma pris?

Ja han säger det.... Men som jag sagt innan så har jag varit sunt skeptisk till vad han sagt innan MEN allt han har sagt i andar delar har förverkligats....
 
Men menar han då en konstruktion som är tillräckligt isolerad, så han inte bara har tänkt att mura upp i vanlig leca och putsa? Han har alltså inte specificerat närmare vad det är för konstruktion han erbjuder, mer än att den är i leca?
 
jon_h skrev:
Men menar han då en konstruktion som är tillräckligt isolerad, så han inte bara har tänkt att mura upp i vanlig leca och putsa? Han har alltså inte specificerat närmare vad det är för konstruktion han erbjuder, mer än att den är i leca?

Nej.. Det var just därför jag frågade här :)

Ville verta HUR man gör i Sverige ;-)
Det är därför jag frågar.
vet ju att det är väldigt vanligt i bland annat Forna Jugoslavien att bygga husen av lecablock utan någon extra isolering. Det fungerar klockrent i deras klimat eftersom det tar lång tid på sommaren att bli varmt.
Kan misstänka att det är likadant i Rumänien.
Dock.... Har vi ju inte (Ännu) medelhavsklimat i sverige ju...
Så.. Därav frågetecknet...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.