Vi har ett gammalt torp som totalrenoverades av min far och farfar på sjuttiotalet, där bjälklaget behandlades med vad som förmodligen var kreosot. Huset hyrdes tidigare ut till en släkting, men har nu stått obebott i 15 år någonting. Nu vill jag ta över den lilla gården och använda huset som sommarbostad.

Det har alltid varit en speciell lukt i huset. Inte så att man tycker att det luktar illa, men speciellt. Det är lite svårt att beskriva. Man märker lukten när man kommer in i huset, men sen tänker man inte på det längre. Vad vi dock upptäckte efter förra sommaren när vi bodde där ett par veckor, var att kläder och andra grejer som vi haft med oss dit luktade väldigt tydligt av den här lukten, och det flera månader efter att vi lämnat stället. Vi antar att det har med kreosoten att göra, och vill nu åtgärda det här på något vis innan vi börjar använda och eventuellt hyra ut huset.

Här börjar dock osäkerheten om vad vi bör göra. Att riva ut hela golvet och byta ut bjälklaget är något vi verkligen vill undvika om det är möjligt, så då återstår det att åtgärda på annat sätt. Jag har försökt googla mig till kunskap, men tycker att det är svårt att få fram något entydigt resultat. Frågorna som uppstår är följande:


1. Är det ohälsosamt att vistas i huset?
Vi har varit i kontakt med Kemikalieinspektionen, både telefon- och mailledes, och fått lite olika svar. På telefon sa de att det efter så många år är i princip helt riskfritt, medan de per mail säger att "Vi har tyvärr inte tillräckligt med kunskaper om eventuella risker med förhöjda halter i inomhusluft av sådana ämnen som förekommer i kreosot."

Vi har även varit i kontakt med Eurofins Pegasuslab i Uppsala som gör mätningar av inomhusluften. De skriver "Är det kreosot eller liknande ämnen som använts så är det förekomst av olika PAH:er som man mäter. Flera av dessa är cancerogena och ska inte förekomma i boendemiljön. På 70:talet använde man sig även av sk klorfenoler för att impregnera virke. Dessa visade sig omvandlas till kloranisoler vilket ger en kraftig lukt i mycket små halter. Det kan mycket väl vara dessa som ger lukten i ert torp?

En sådan mätning skulle kosta nästan 3 500 kr. Det kan väl kanske tyckas som en bagatellartad summa i sammanhanget, men problemet är väl att vi inte riktigt vet vad vi har för praktiskt nytta av mätningen. De ger inga förslag på åtgärder, utan gör bara en analys rätt och slätt.


2. Hur kan man åtgärda lukten?
Vi har även varit i kontakt med Ljungby Fuktkontroll & Sanering för att få förslag på sätt man kan avlägsna lukten i huset. De föreslår att man täpper till krypgrunden och installerar en avfuktare och undertrycksfläkt, samt en luftrenare inomhus. Det här paketet går på ca 24 000 kr, och de menar att det kommer ta bort 99% av lukten, och då troligen vad som nu eventuellt är skadligt genom den, typ.




Så, här är vi nu. Det känns som alla svar man får gällande detta är ganska svävande och ingen riktigt vet.

Mina tankar går såhär: Man kan installera det här paketet och hoppas på det bästa, men då kanske det ändå finns en gnagande känsla av att det kan vara något som inte är sunt i huset. Eller kan man göra labanalysen och se om det finns något som verkligen är skadligt och sedan göra åtgärden, men då vet man ju fortfarande inte om det här paketet verkligen hjälper att ta bort de skadliga partiklarna inomhus (om det skulle visa sig att de finns där), eller om det bara avhjälper lukten.

Hur skulle ni gjort? Finns det andra företag eller instanser man kan vända sig till för rådgivning?
 
Om ni låter göra kemikalieanalysen av inomhusluften innan ni gör något och sedan igen efter att ni vidtagit åtgärder så vet ni ju om åtgärderna varit verkningsfulla eller inte.

Det andra alt är ju att göra det ni inte vill göra, men som troligtvis är vad ni borde göra, nämligen att göra om och göra rätt. Riv ut och byt bjälklag och syllar.

Eftersom kreosot är ohälsosamt och (tror jag) aldrig någonsin tänkt att användas inomhus så är det inte så konstigt att kunskap saknas. Dessutom måste ju kemiska laboratorieanalyser till för att mäta dessa ämnen så ingen allmän kunskap har heller kunnat byggas upp genom åren.
 
Tack för svar Oldboy.

Visst vore det ett sätt att göra två mätningar, men då vi redan tycker att en mätning är dyr känns det långsökt. Antagligen gör vi väl de åtgärder vi kan och se hur resultatet blir, och sedan en mätning efter det om vi känner oss osäkra.

Att riva upp alla fina trägolv, spikade med fyrtumsspik, där vissa väggar står på dem med, känns som ett hejdlöst jobb. Då är det värt att prova om man kan lösa det på annat vis först.

Det här stället är ju dock långt ifrån det enda som behandlades på det här sättet på 70-talet, så man tycker att det borde finnas fler rön gällande dess skadeverkningar. Enligt firman i Ljungby var det den allmänna uppfattningen att man skulle göra såhär vid den tiden.
 
Snabbgoogling säger inget speciellt om emissioner, bara att direkt hudkontakt inte är bra.
Kanske kan det vara en bra början att söka på ämnena och tillhörande säkerhetsblad. Där framgår om emissioner kan vara skadliga. Sedan är det förstås skillnad på färskimpregnerat virke och sådant som har behandlats för >30 år sedan. Ert bör ju ha gasat av sig det mesta. Alla mtrl avger mest emissioner i början av sin livstid.

Dock är all form av användning av kreosotbehandlat virke inomhus ej tillåten längre. Det ger väl en indikation.

Antar att det är med denna lukt som med "sommarstugedoft"/mögel, att den sätter sig i allt poröst. Såsom tapeter, textilier, möbler, mattor mm, vilket måste bort om lukten ska dämpas. Sedan gör värme och ventilation (året om) väldigt mkt för att bli av med "sommarstugedoft". Om just värme är bra eller dåligt i ert fall vågar jag inte säga.
 
Är ni säkra att det är en kreosotlukt eller att det ens kommer från bjälkar?
Jag vet inte om kreosot användes som ytbehandling, vet bara att virket impregnerades flitigt med detta.
Luktprov: sniffa på en gammal telefon eller kraftledningsstolpe av trä, eller järnvägsslipers av trä, då känner du kreosot. Är det samma?
 
Tror kreosot är osannolikt då det alltid luktar starkt redan vid applicering. Som nämnt lukta på en slipers eller en telefonstolpe.
Mer sannolikt är klorfenoler där man tror det tar ca 10 år tills omvandlingen sker.
Vi har stora problem med detta i vårt hus med behandlad fasad utan luftspalt. Lukten skulle jag beskriva som unken, men lite sötare än mögel/fukt-lukt. Kloranisoler är enormt starka och allt blir luktsmittat. Vi har bytt all isolering i ytterväggarna, allt skivmaterial och ytskikt på alla väggar.
 
L Lane skrev:
Tror kreosot är osannolikt då det alltid luktar starkt redan vid applicering. Som nämnt lukta på en slipers eller en telefonstolpe.
Mer sannolikt är klorfenoler där man tror det tar ca 10 år tills omvandlingen sker.
Vi har stora problem med detta i vårt hus med behandlad fasad utan luftspalt. Lukten skulle jag beskriva som unken, men lite sötare än mögel/fukt-lukt. Kloranisoler är enormt starka och allt blir luktsmittat. Vi har bytt all isolering i ytterväggarna, allt skivmaterial och ytskikt på alla väggar.
Hej, har det blivit bättre med lukten?
 
Ja, vi köpte det där paketet som beskrevs ovan och det har blivit bättre. Den där avfuktaren drar en hel del ström, men det beror väl framför allt på att huset ligger precis nedanför en liten bergknabbe som leder ner mycket fukt i krypgrunden. Marken borde täckas helt med plast, men det är svårt att komma åt därunder och nu är det nog bara halva ytan som är täckt. Kör bara med avfuktaren då och då. Fläkten går hela tiden dock.

Gällande lukten tror jag framför allt att det är luftrenaren som hjälp till inomhus.
 
K klash skrev:
Marken borde täckas helt med plast, men det är svårt att komma åt därunder och nu är det nog bara halva ytan som är täckt.
Ja, tyvärr är en del saker ofta väldigt besvärliga att få till i befintliga hus. Dock, om marken täcks med plast och markisolering så bör elräkningarna bli mindre motbjudande.
 
Hej! Hur har det gått med doften i kläder osv som varit i huset?

Har ett sommarhus med liknande problem, en doft som sätter sig i kläder och plast men som man inte märker när man är där.
 
T Timmerö skrev:
Hej! Hur har det gått med doften i kläder osv som varit i huset?

Har ett sommarhus med liknande problem, en doft som sätter sig i kläder och plast men som man inte märker när man är där.
Ja, nu har jag inte varit där på snart två år så jag kan inte säga något med säkerhet, men min uppfattning sedan tidigare är att det blivit klart bättre. Vi har renoverat en hel del ytskikt i huset, så det bidrar kanske också till mindre lukt i huset. Jag tycker också att den här luftrenaren med ozon hjälper. Vi kör den några dagar innan vi åker ut dit normalt sett.
 
Hej ang lukten i torpet. Det framgår inte vilken typ av kreosot det gäller. Förhoppningsvis är det kreosot framställt av sk trätjära, inte ur stenkolstjära. Och då är det mest lukten som besvärar och kanske då acceptabelt om man inte lever i en hälsofarlig miljö.
Braber
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.