Nu har det gått 10 år, hur länge höll batteriet innan det började bli dåligt igen?
 
A Andy78 skrev:
Nu har det gått 10 år, hur länge höll batteriet innan det började bli dåligt igen?
c 4 år höll mina, men slarvade nog mycket med underhållsladdning.

Sen fick jag upp ögonen för laddkretsar till Lithium batterier när jag såg typ denna video med de övervakningskretsar man kan köpa för c 30kr/st från Ebay etc. Tog celler från en kasserad Laptop och det funkar bra att ladda. Problemet med just de kretsar jag köpte är att de ibland "blockerar" strömuttaget vid start så maskinen bara klickar till. Ett par till försök så går maskinen. Fördelen med Lithium är att de är mindre än NiMh och lättare att packa ihop allt med den externa kretsen.

Att använda den ursprungliga laddaren för NiMh är inga problem.

 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
Exakt, som fusion skrev, var det för mig också. Jag använder min dragare hårt periodvis och däremellan sporadiskt. När jag dessutom skaffade en lite mindre metabo med litium till ett jobb där både jag och frun skulle skruva ett par golv så blev den stora bara använd till grövre jobb vilket var ännu mer sällan. Sista jobbet jag gjorde med den blå boschen var 2019 då jag byggde nytt golv i logen. Då hade jag dock redan köpt ett nytt piratbatteri för 5 år sedan eller så. För ett år sedan köpte jag så en ny 18v makita 484 och har så att säga inte sett åt boschen efter det.

Kul att det funkar att konvertera till litium med den gamla laddaren, hade jag vetat det kanske jag hade renoverat igen. Nu är boschen dock backup, ska sätta den på laddning nu när jag tänker på det. ;)
 
Köpte nyligen ett Makita kombokit med en slagskruvdragare och vanlig skruvdragare /borrmaskin , borstlösa maskiner med 5Ah timmars batterier som räcker länge. Och de är ju redan Lithium så det kommer inte vara framtida problem att byta celler.

https://www.verktygsvaruhuset.se/product/makita-dlx2289b-combokit-ddf485bdtd153b har för mig jag gav 3500kr för paketet. Bra grund med laddare och 2 batterier för ev framtida Makita köp. (Otroligt snabb leverans, hade paketet hos ombudet inom 24 timmar!)

Gamla DeWalt maskinen med ombyggda batterier har slagfuntion för borrning i betong etc så den används mest för det.
 
Ja, man behöver alltid fler maskiner.. Men för betong använder jag borrhammare, med sladd.
 
Ludwig Ludwig skrev:
Ja, man behöver alltid fler maskiner.. Men för betong använder jag borrhammare, med sladd.
Jo, har en AEG sladd maskin också med snabbfästen för SDS och vanlig nyckelchuck, men den används ytterst sällan då jag kanske borrat i betong c 3-4 tillfällen sen vi köpte huset för 18år sedan !
 
Jag har fått en gammal skruvdragare som jag skulle vilja fixa till, den känns bra och gedigen.
En cell är dålig, det ligger på 9.6 precis efter laddning men sjunker sedan 0.3 volt.
Laddaren klarar både nicd och nimh.
Hitta inget smidigt sätt ätt öppna batteriets hölje.
Vore kul att byta ut cellerna eller få tag på ett ersättningsbatteri runt 200kr men det är svårt att hitta.
 
  • Gammal Metabo skruvdragare modell BST 9.6 på trägolv, med synligt batteri och märkning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt skruvdragarbatteri på trägolv med synliga skarvar i plasthöljet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal skruvdragarbatteri på ett trägolv med synliga kontakter och slitage, behöver underhåll eller byte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den kan ju vara limmad eller ihopsnäppt. Man kan ju gå på den med milt våld och se vad man får till?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.