F
M MrDizzy skrev:
Fick mina solceller installerade för ca 2 mån sen.
Och detta var vad jag komme fram till få jag tog rätt på all info jag kunde innan beställning:

1) liggande paneler pga att by-pass diodrarna sitter på kortsidan och det har visat sig att om panelerna ligger ner så generar de mer kWh över året
2) Anlägningar med Optimerare (SolarEdge & Tigo ) ger mer kWh, MEN ökningen är bara 2% vilket inte motiverar kostnaden. Hittade bara tre oberoende studier, alla andra var betalda av SolarEdge eller Tigo/SMA.
Ev kan Tigo optimerare vara prisvärda om man har kraftigt skuggade paneler , fast då får de inte vara fler än 10% av panelerna
3) Optimerare är ytterligare komponenter som kan gå sönder och SolarEdge har inte så bra "trackrecord" på varken hållbarhet eller snabbhet vid utbyte.
4) Ju större fysiska paneler ju större hävstångseffekt vid snö & vindlaster. Detta medför i sin tur att de KAN få kortare livstid i områden med mycket vind eller snö.
5) Bor precis vid kusten kan det vara värt med glas/glas paneler istället för glas/folie(plast) då inte är lika känsliga för salt och den typ av belastning som en kustmiljö medför.
1. hur skulle det kunna vara en skillnad att dela upp en panel i tre sektioner horisontellt eller verikalt mha bypassdioder om man inte har nån skugga? Och om man har skuggning så borde det spela mer roll hur den ser ut. Skulle anledningen vara sol- upp/nergång så är det egalt då det handlar om 15W eller nåt sånt. Placera panelerna på det mest yteffektiva sättet.

2. Anläggningar som inte är delskuggade delar av dan är effektivare UTAN individuella optimerare. Optimerare har en driftseffekt med.

3. och SolarEdge är utpekade som jävligt störande ur EMC-perspektiv. Kommer dom ens att få säljas och vad händer med befintliga anläggningar som inte håller sig inom EMC-gränserna (vilket antagligen är en betydande majoritet av alla SE)?

4. 72 cells paneler skall generellt läggas upp på tre punkter. Alla datablad visar var panelerna skall ha stöd och det fuskas med detta hos (känns det som) en majoritet av installatörerna i mer eller mindre omfattning.

5. Kanske, glas/glas är jävligt dyra och glas/folie har precis lika bra IP-kapsling om man köper riktiga grejer. Tycker att det känsligaste kan vara boxen till kablarna.
 
F
T turbo100 skrev:
Någon tipsade om Cell Solar - finns det några kommentarer om dom?
Har ring och mailat men dom verkar inte gilla att svara..
personligen skulle jag inte befatta mig med CellSolar men det är bara andrahandsuppgifter från bekanta som varit allt annat än imponerade. Har fått både hembesök och offert från dom. Sålde då endast SolarEdge och om jag inte minns fel så installerar dom inget själva utan handlar insin tur upp montage av andra.
 
F fsn skrev:
1. hur skulle det kunna vara en skillnad att dela upp en panel i tre sektioner horisontellt eller verikalt mha bypassdioder om man inte har nån skugga? Och om man har skuggning så borde det spela mer roll hur den ser ut. Skulle anledningen vara sol- upp/nergång så är det egalt då det handlar om 15W eller nåt sånt. Placera panelerna på det mest yteffektiva sättet.

2. Anläggningar som inte är delskuggade delar av dan är effektivare UTAN individuella optimerare. Optimerare har en driftseffekt med.

3. och SolarEdge är utpekade som jävligt störande ur EMC-perspektiv. Kommer dom ens att få säljas och vad händer med befintliga anläggningar som inte håller sig inom EMC-gränserna (vilket antagligen är en betydande majoritet av alla SE)?

4. 72 cells paneler skall generellt läggas upp på tre punkter. Alla datablad visar var panelerna skall ha stöd och det fuskas med detta hos (känns det som) en majoritet av installatörerna i mer eller mindre omfattning.

5. Kanske, glas/glas är jävligt dyra och glas/folie har precis lika bra IP-kapsling om man köper riktiga grejer. Tycker att det känsligaste kan vara boxen till kablarna.

Svar på 1)
hmmmm , du har nog rätt i att man tjänar mer på att ha så stor yta som möjligt än att välja viss riktning på panelerna.

på 2)
Helt sant. Missade att skriva att det jag pratar om anläggningar som har tex en skorsten som delskuggar en/två paneler eller så(upp till 10% av panelerna). Det var där som de oberoende studierna visade att anläggningar med optimerare ger ca 2% mer än om du skulle ha samma paneler och köra utan optimerare.
Och även då... det är knappt att de 2% väger upp kostnaden för ens två tigo optimerare än mindre att det ska sitta SolarEdge optimerare på ALLA paneler.

på 3)
Jepp, glömde helt EMC biten med SolarEdge. Det är ytterligare en anledning till att skippa just dem.

på 4)
Du har säkert rätt. Skrev bara ned att de kan få problem med snö/vindlaster pga hävstångseffekt. Vilket borde stämma om det fuskas med antalet fästpunkter.

på 5)
som sagt "kan vara". I mitt fall insåg jag att extra kostnaden inte betalar sig för mig iaf.
Skulle ha kollat mycket noggrannare på spec:arna om jag bott i kust miljö vilket jag inte gör.
 
T
F fsn skrev:
Det enkla svaret är att man ”gruppar” i takriktningarna och har en tracker för varje riktning. Då det verkar som om du skall ha tre riktningar så är det väl inte möjligt då det inte säljs så små växelriktare med tre trackers, två st är annars standard. Nu skall det faktiskt fungera bra att koppla in två olika takriktningar på samma tracker på de senaste växelriktarna från den mest kända tillverkarna som SMA och Fronius tex. Annars så är det individuell optimering med SolarEdge men jag hade inte ens funderat på en sån lösning. Finns ju svenska Ferroamp med.
Hej,
Gick tillbaka och läste och ser det du noterar: "r det väl inte möjligt då det inte säljs så små växelriktare med tre trackers," det var nog det som killen frpl CellSolar menade att det inte funkar med deras rejer.

Men: "Nu skall det faktiskt fungera bra att koppla in två olika takriktningar på samma tracker på de senaste växelriktarna från den mest kända tillverkarna som SMA och Fronius tex." . detta borde völ vara ett alternativ?
Skulle man då köra ost/väst på en tracker - 16 paneler av god längd & sedan syd med 6 paneler?

Var kan man köpa dessa 2.4m paneler över disk?
Skulle och behöva en länl till en växelriktare som klarar 2 riktningar på en tracker..

Mycket att sätta sig in i.. men tack för all bra inout!
 
F fsn skrev:
2. Anläggningar som inte är delskuggade delar av dan är effektivare UTAN individuella optimerare. Optimerare har en driftseffekt med.
Ja, optimerarna tappar lite. Växelriktaren tjänar lite (konstant inspänning), systemet tjänar lite på panelvariation och senare degradering. Det är ingen skillnad i slutänden. Och är det det är den så liten att det är svårt att mäta om det är åt ena eller andra hållet.
 
F
martin43 martin43 skrev:
Ja, optimerarna tappar lite. Växelriktaren tjänar lite (konstant inspänning), systemet tjänar lite på panelvariation och senare degradering. Det är ingen skillnad i slutänden. Och är det det är den så liten att det är svårt att mäta om det är åt ena eller andra hållet.
Och skall man titta på marginaleffekt så är startspänningen högre på SE med optimerare med.
 
F fsn skrev:
Och skall man titta på marginaleffekt så är startspänningen högre på SE med optimerare med.
Nej, den är inte högre då deras optimerare har både Buck och Boost funktion. Tigo och Huawei har bara Buck.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Solaredge startar när varje panel ger ca 1W. Dvs direkt när det blir ljust ute.
 
Precis som en vanlig växelriktare då som startar så fort det blir ljust ute. Vår Fronius Symo startade kl. 04:40 i morse. Väcker till och med tuppen?
 
Redigerat:
F
R Robert-san01 skrev:
Nej, den är inte högre då deras optimerare har både Buck och Boost funktion. Tigo och Huawei har bara Buck.
kan vara så. Kan du förklara databladets spänningskrav för start och varför man måste ha minst ”typ jättemånga” paneler i slingan på SE?
 
F fsn skrev:
kan vara så. Kan du förklara databladets spänningskrav för start och varför man måste ha minst ”typ jättemånga” paneler i slingan på SE?
Det är olika för de olika modellerna och vilken växelriktare de kopplas mot och i vilket land. Ex P370 behöver i Sverige ha minst 14st i slingan om det är en 3-fas växelriktare och det är för att de skall kunna klara 750V totalt.

Alla dessa 14 behöver inte ge någon märkbar energi för att starta, men systemet måste kunna lägga spänning över dem.

Det som är största skillnaden mellan optimerade system och sträng är att var optimerare låter panelerna som är kopplade mot dem jobba mot sitt optimala Maximum Power Point (MPP). Med ett vanligt sträng system är det inte säkert att det alla paneler kommer att jobba mot MPP. Växelriktaren kommer att ställa in MPP mot snittet för hela strängen då det är en ström som går genom alla paneler.
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
SolarEdge är bara meningsfullt om paneler skuggas. Då kan varje effektoptimerare plocka ut varje panels ögonblickliga maximala effekt, även ur skuggad panel, men givetvis då lägre effekt. Har man inget som skuggar panelerna, då faller detta bort, och ingen effektvinst med SolarEdge. Då väljer man vanlig växelriktare. Dessutom finns problemet med trasiga effektoptimerare som ska byta ut. Det kan ta månader att få ersättnings-effektoptimerare från SolarEde. Fallet ska utredas av dem, innan klartecken. Känslig elektronik likt effektoptimerare är bäst att ha inomhus inte på taket i obarmhärtigt klimat. Därför bättre att avstå ifrån SolarEdge när man har oskuggat panelfält eller då endast ett par paneler som drabbas av skugga.

I fall där man har mycket vandrande skugga över panelerna eller fler än tre tak(t.ex. 4 tak eller fler) olika väderstreck och taklutningar, där kommer SolarEdge till sin rätt. Då är man rätt med ett solaredgesystem.
 
Redigerat:
F
R Robert-san01 skrev:
Det som är största skillnaden mellan optimerade system och sträng är att var optimerare låter panelerna som är kopplade mot dem jobba mot sitt optimala Maximum Power Point (MPP). Med ett vanligt sträng system är det inte säkert att det alla paneler kommer att jobba mot MPP. Växelriktaren kommer att ställa in MPP mot snittet för hela strängen då det är en ström som går genom alla paneler.
Har du nån siffra på hur mycket MPP mellan paneler varierar på ett tak utan skugga?
 
F fsn skrev:
Har du nån siffra på hur mycket MPP mellan paneler varierar på ett tak utan skugga?
Panelerna brukar vara specade 0..+5% på effekten. I praktiken har man lite bättre än så men några procent är det. Sen efter några år skiljer det något lite mer beroende på degradering. Men inte "mycket". Växelriktaren anpassar strömmen efter den sämsta panelen (annars kopplas den ju bort av sina bypassdioder).
 
Jag tror toleransen på paneler är -0/+5 Wp. Inte +5 %!
De sorteras ju i 5 Wp klasser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.