Hej! Var nyligen på en visning av ett sommarhus från sent 1800/tidigt 1900. Ingen besiktning var gjord men det gick att ta några bilder på egen hand. Vad är er lekmannamässiga alt professionella bedömning av denna grund? Bilder bifogas.
 
  • Alt: Bild av en gammal träkonstruktion under ett golv med synliga tecken på mögel och fuktskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en gammal grund i ett hus med stenblock och träbjälkar med slitage, ingen synlig isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal husgrund med stenar och träbjälkar, synliga tecken på slitage och ålder, under sommarhus från 1800-talet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy under ett gammalt sommarhus med synliga träbjälkar och en ojämn grund av stenar och spillror.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre husgrund med träbjälkar och stenar, viss skada och röta synlig, under ett sommarhus från sent 1800-tal.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en gammal husgrund med synliga stenar, spruckna tegelpannor och träbjälkar under golvplankor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal husgrund med stenblock, träbjälkar och isolering synliga under ett sommarhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grund av gammalt hus med synliga balkar, ojämn tegelsten och uppstaplade betongblock.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en äldre husgrund med träbjälkar, stenar och byggavfall under ett sommarhus från sent 1800-tal.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal husgrund med stenar, timmerväggar och isolering synlig under bjälklaget i ett sommarhus från 1800/1900-talet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla träbjälkar och stenar som stöd under ett äldre hus med synlig sladd och ingen isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Första bilden ser lite halvskum ut tycker jag men det kan vara jag som ser fel med men visst ser det ut som en påväxt där, liknar hussvamp och det är ju inget man vill ha.
Jag hoppas jag har fel för i övrigt såg det ut att bara behöva stöttas upp lite nytt på nåt ställe , såg ut som något i bjälklaget gått av på nån bild?
 
L Leafy skrev:
Första bilden ser lite halvskum ut tycker jag men det kan vara jag som ser fel med men visst ser det ut som en påväxt där, liknar hussvamp och det är ju inget man vill ha.
Jag hoppas jag har fel för i övrigt såg det ut att bara behöva stöttas upp lite nytt på nåt ställe , såg ut som något i bjälklaget gått av på nån bild?
Tack för input! Jag håller med dig på båda punkterna men har ingen aning om hur man ser skillnad på mögel/röra/svamp :) Jag är även osäker på vad som är mellan plank/timmer på bild 3, det grå/gröna.
 
R RazKaz skrev:
Tack för input! Jag håller med dig på båda punkterna men har ingen aning om hur man ser skillnad på mögel/röra/svamp :) Jag är även osäker på vad som är mellan plank/timmer på bild 3, det grå/gröna.
Som sagt någon mer bevandrad inom torpargrunder, svampar, röta och mögel kommer garanterat svara och säga vad allt är.

Min första tanke gällande det gråa var att det var någon form av tätning som gjorts
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
"Sent 80-tidigt 90"? Vi pratar 1800-tal eller? :thinking:
Ja precis! Tack för förtydligande :)
 
  • Gilla
MariaiÖstergötland
  • Laddar…
L Leafy skrev:
Min första tanke gällande det gråa var att det var någon form av tätning som gjorts
Låter rimligt.
 
R
Jag kan ge dig ett svar från mig som amatör:thinking: hur du än vrider och vänder på det så har du sjukt mycket arbete framför dig om du köper detta och vill säkra upp samt kunna sova lugnt.

kommentarer som att det har ju funkat i 100 år kan du kassera, pga klimatförändringar, levnadssätt samt mer kunskap än på 1800 talet så är den där grunden ett stort problem.
Klimatet är fuktigare nuförtiden vilket gör att som man ser på bilderna så får man mögel/svamp problem om du inte gör om och gör rätt.

Ja, alla grunder är inte lika och det finns säkerligen folk här som har torpagrund från 1800 talet som är snustorr.
Men den du visar bilder på är det inte.
 
Claes Sörmland
Jag tycker det ser ut som man kan förvänta sig för ett 140 år gammalt hus i inte så bra skick. Lite röta här och där och tydlig svamppåväxt. Och huset är tillbyggt (?) lite hafsigt. Man har haft svajiga golv och stöttat underifrån lite spontant?

Ska det fixas så blir det naturligtvis ett stort projekt i och med att det rör sig om husets golv och bjälklag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.