Hej alla glada forum-vänner!:)
Jag tänkte försöka ge mig på att bygga ett staket till vårt lilla parhus, se inspiration på bifogad bild.
Min fundering gäller mått och dimensioner, tänker jag helt galet med nedanstående mått eller kan det bli stabilt nog att hålla för både väder och småbarn?
På "andra sidan staketet" har vi en kraftig slänt som leder ner till gatan som vi vill hålla våra två 1,5-åringar ifrån. Även en utomhustrapp neråt precis bredvid staketet som jag skulle vilja bygga en matchande 160 cm bred grind till, så även gällande den får ni gärna komma med input och tips!
Tanken är att bygga allt i tryckat virke och om något år när vi fortsatt staketet runt hela tomten måla allt vitt.

Total längd där detta staketet ska stå är ca 640 cm.
Efter ungefär hälften av längden svänger det av lite och formar ett väldigt, väldigt svagt V som helhet.
Höjden till överliggaren ca 100 cm,
höjd på stolpar ca 110-115 cm.
Jag tänkte dela upp det i fyra sektioner med fyra "innehållande sektioner" i varje staketsektion (som sektionen mot stolsryggarna i bild).
Hoppas någon stackare förstår mitt fantastiska snickarspråk...:crysmile:

• Markskruv/Jordankare med 95x95 reglar
• Stående mellanstolpar i staketet 70x70
• Stående spjälor & kryss 45x45
• Underliggare/bottenplanka (säger man så?) 45x70
• Överliggare/handledare 45x70
• Småbrödor över/under kryss samt sidor mot 95x95-stolparna 28x70
• Mellanrum mellan spjälorna 70 mm

Med dessa mått blir varje sektion ca 146 cm plus de grova stolparna = ca 640
Vad tror ni, kan detta funka?

Bilder, ritningar och tydliga förklaringar mottages tacksamt!

Observera att detta alltså ska vara staket och inte ett altanräcke, lånad bild från Google för att visa hur jag skulle vilja ha slutresultatet på ett ungefär:)

Ber även om ursäkt för alla felaktiga uttryck, men jag hoppas ni förstår ändå!
Förhoppningsvis kanske jag hinner åka iväg imorgon (torsdag) kväll och köpa virket för att kunna sätta igång redan nu på fredag!

Trevlig kväll till er alla därute:) /Oerfaren stadspöjk
 
  • Vit trädgårdsstaket med kryssmönster runt en altan, angränsande till ett hus med röd takpannor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E
Ledningskollen.se.
Får bli nästa helg tyvärr men det ska ändå bli oväder denna.
 
E El-Löken66 skrev:
Ledningskollen.se.
Får bli nästa helg tyvärr men det ska ändå bli oväder denna.
Det går inga ledningar där staketet är tänkt att byggas, detta är uppe i trädgården på baksidan (vi har sutteräng-parhus och alla ledningar går nere på framsidan) :) Här ska det bli 9+ och strålande sol på fredag så vore guld att kunna ta det då om chefen godkänner en semesterdag:)
 
J
Vilket jobb med alla kapningar och fogar! Spännande projekt! Lägg gärna upp bild på resultatet. Vad gäller både stående och kryss är det förädiskt med avstånden. Får för mig att man lätt ser om det diffar 10-20mm åt båda håll.

Har ingen egentlig synpunkt på dimensioneringen. Bottenregeln kan vara bra att snedkapa om ni ska måla efterhand.
 
J Jotsat skrev:
Vilket jobb med alla kapningar och fogar! Spännande projekt! Lägg gärna upp bild på resultatet. Vad gäller både stående och kryss är det förädiskt med avstånden. Får för mig att man lätt ser om det diffar 10-20mm åt båda håll.

Har ingen egentlig synpunkt på dimensioneringen. Bottenregeln kan vara bra att snedkapa om ni ska måla efterhand.
Tack för din kommentar! Det kommer garanterat bli mycket jobb men jag gillar utmaningar, ser denna sektion mest som ett test inför byte av resten av det gamla staketet förra ägarna byggde (som står snett och är rangligt som jag vet inte vad). Blev lite ändringar i skissen under dagen men virket har inhandlats, så bara vädret håller i sig imorgon är det tänkt att påbörjas. Värsta kommer nog vara att få ner jordankarna.. Uppdaterar med info och bilder imorgon kväll. Är helt oerfaren men bygglädjen finns, och det kan ju inte bli annat än fel är mitt motto. Blir det tokigt kan man alltid återbruka det mesta av virket till något annat skoj:rofl:
 
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
Uppdatering: Bygget är igång!
Staketet blir uppdelat i tre sektioner på 165 cm vardera plus stolparna på 95x95, och helt rakt istället för en svag böj som var grundtanken. Tänkte också sätta kryss i hålorna men får se om det blir av frampå eller om vi nöjer oss såhär.
Två av tre sektioner klara idag iallafall:)
Delvis byggt trästaket med två sektioner på 165 cm och verktyg på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nästan färdigt trädgårdsstaket med två sektioner i trä, stolpar och obehandlat trä mot röd stuga och skymningshimmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
EdSu och 4 till
  • Laddar…
J
E emilbohlin skrev:
Uppdatering: Bygget är igång!
Staketet blir uppdelat i tre sektioner på 165 cm vardera plus stolparna på 95x95, och helt rakt istället för en svag böj som var grundtanken. Tänkte också sätta kryss i hålorna men får se om det blir av frampå eller om vi nöjer oss såhär.
Två av tre sektioner klara idag iallafall:)
[bild]
[bild]
Suveränt snyggt! Kryssen är såklart smaksak, smidigt att ni kan justera er efter resans gång! Skråar du fast allting?
 
  • Gilla
emilbohlin
  • Laddar…
J Jotsat skrev:
Suveränt snyggt! Kryssen är såklart smaksak, smidigt att ni kan justera er efter resans gång! Skråar du fast allting?
Tack så mycket! Väldigt nöjd för att vara helt oerfaren(y)
Nederst är en 45x70 skråad ovanifrån in i 95x95 stolparna. Ovanpå det har jag skruvat fast alla stående 45x45 och 45x70 underifrån på en 28x45 som sedan skruvades rakt ner i den nedersta.
Skråade de små 28x45 som fäster mot 95x95 och 45x70, samt skråat den översta 28x45 mot de grova stolparna och räcket som är 45x95 skruvades underifrån mot 28x45 plankan för att inte få några synliga skruvhål. Hoppas du förstår hur jag menar, annars får du säga till:rofl:
 
Planerar själv att bygga staket och är helt oerfaren här med. Vi har köpt hus vi tillträder om 1 månad men har börjat kolla upp alternnativ.

Du har alltså valt att använda jordankare istället för plintar? Som jag förstår det är det enklare med jordankare men eventuellt ostadigare... Kunde du finna några risker med att ta jordankare istället för plintar under din research ?

Jag vill bygga ett enkelt staket med helt ok utseende :)
 
pernilla.jansson pernilla.jansson skrev:
Planerar själv att bygga staket och är helt oerfaren här med. Vi har köpt hus vi tillträder om 1 månad men har börjat kolla upp alternnativ.

Du har alltså valt att använda jordankare istället för plintar? Som jag förstår det är det enklare med jordankare men eventuellt ostadigare... Kunde du finna några risker med att ta jordankare istället för plintar under din research ?

Jag vill bygga ett enkelt staket med helt ok utseende :)
Va kul, grattis till husköpet!:D För en oerfaren är det nog absolut enklare med jordankare än att gräva och gjuta, jag köpte markskruv från Jula som klarar 95x95, och längden på skruven är 86 cm så det står stabilt! Jättesmidigt att skruva ner med en planka eller spett som hävstång. Finns ju även i mindre mått, dessa vet jag inte själv hur dom är men vet att många som bygger enklare staket köpt deras för 70x70.
 
Tack så mycket! Ska bli kul att fixa och bygga lite grejer själv:)


Ja, jag tänker att jorankare elleer jordskruv borde hålla eftersom att de är mycket luft som kan ta sig igenom staketet. Den oron jag eventuellt har är ifall marken blir blöt och staketet då löper risk att börja luta?
Vår tomt ligger dock lite upphöjt där man idag har lagt gräsmattan på en liten stenmur (ursäkta byggspråket).

När du säger 95x95 så menas måtten på stolpen va?
Ditt staket blev verkligen fint!
 
pernilla.jansson pernilla.jansson skrev:
Tack så mycket! Ska bli kul att fixa och bygga lite grejer själv:)


Ja, jag tänker att jorankare elleer jordskruv borde hålla eftersom att de är mycket luft som kan ta sig igenom staketet. Den oron jag eventuellt har är ifall marken blir blöt och staketet då löper risk att börja luta?
Vår tomt ligger dock lite upphöjt där man idag har lagt gräsmattan på en liten stenmur (ursäkta byggspråket).

När du säger 95x95 så menas måtten på stolpen va?
Ditt staket blev verkligen fint!

Ja precis, sålänge luften kommer igenom ordentligt är det inga problem. Ang lutning pga fuktig mark borde det inte vara några problem sålänge era jordankare går tillräckligt djupt. Precis, 95x95 är mm-måttet på stolparna som står på jordankarna, valde det pga att vi dels ville ha ett mer robust staket med tjockare virke, och så går markskruven ner längre i jorden än vad den för 70x70 gör så vi tänkte att det också bör hjälpa till att hålla det stabilare längre:) Tack så mycket! Ni kommer fixa det galant, detta är mitt första stora projekt utöver ett trädäck på plattor jag byggde förra året, utöver det är jag en oerfaren stadspöjk som är uppväxt i hyreslägenhet:rofl: Googla mycket bara är mitt tips!:)
 
  • Gilla
pernilla.jansson
  • Laddar…
Hej hej!
Snyggt staket. Fråga om jordskruven som verkar smidig. Men då hade ni inga stenar under utan de gick att skruva ner på alla ställen utan problem? Vet du hur marken är under staketet liksom? Hos mig verkar det vara mycket Sten. Så jag undrar om gräva och sätta färdig betongplint är det enda eller kanske t.o.m. gjuta själv.
 
  • Gilla
emilbohlin
  • Laddar…
I Ida22 skrev:
Hej hej!
Snyggt staket. Fråga om jordskruven som verkar smidig. Men då hade ni inga stenar under utan de gick att skruva ner på alla ställen utan problem? Vet du hur marken är under staketet liksom? Hos mig verkar det vara mycket Sten. Så jag undrar om gräva och sätta färdig betongplint är det enda eller kanske t.o.m. gjuta själv.
Hej, tack så mycket! :) Just där staketet står var det inte speciellt mycket sten och grus, men jordskruvarna är ju väldigt robusta så skulle gissa att dom kan tugga sig igenom grus som inte är alltför stora utan problem. Ett bra tips är att göra ett hål med järnspett där skruven ska stå, på så vis får du bort grus, grenar osv och får ett smidigt styrhål för jordskruven. Spettet kan du även använda som hävstång i skuven för att underlätta skruvingen, funkade klockrent. Jag köpte både jordskruv och spett på Jula. Under en av de mittersta skruvarna fanns en stor sten som jag inte kunde ta mig förbi och inte heller hacka sönder, så den skruven står ca 10 cm ovanför markytan istället för jämns med markytan som dom andra, men eftersom det dels är en av dom mittersta och dels eftersom skruvarna är hela 86 cm djupa så står den stabilt och bra ändå :) Syns på bilden med tre stolpar, den längst till vänster. Jag har aldrig gjutit så vet inte varken hur det ligger till prismässigt eller hur slitsamt det är, men som oerfaren kändes skruvarna som en smidig lösning, plus att det är lätt att fylla igen om man kommer på att man skruvat på fel ställe eller något sånt:rofl:
 
Hej fint staket du fick till. Bara nyfiken, hur höga är dina 95x95 stolpar? Över och underliggaren verkar vara på 10-15 cm avstånd från stolpens ände, kan det stämma?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.