Hej,
Min fru och jag går i tankarna om att bygga nytt och mina svärföräldrar äger en fastighet där ett utav skiftena har potential att bli en fin tomt.
Mina svärföräldrar har inget särskilt eget intresse att få in några pengar men det är viktigt att det blir rättvist mot min frus syster (dom är två syskon)
Har någon tips eller egna erfarne på hur vi gå tillväga för att det både ska bli rättvist mot systern, men samtidigt bli en bra affär för oss?
 
V VLJ skrev:
Hej,
Min fru och jag går i tankarna om att bygga nytt och mina svärföräldrar äger en fastighet där ett utav skiftena har potential att bli en fin tomt.
Mina svärföräldrar har inget särskilt eget intresse att få in några pengar men det är viktigt att det blir rättvist mot min frus syster (dom är två syskon)
Har någon tips eller egna erfarne på hur vi gå tillväga för att det både ska bli rättvist mot systern, men samtidigt bli en bra affär för oss?
Betala en mäklare för att få en värdering
Svärföräldrarna ger din fru tomten som förskott på arv (enligt värdet ovan)
När dödsboet slutgiltigt skiftas räknas då förskottet av

En risk här är om tomtens värde förändras kraftigt mellan tiden för gåvan och då svärföräldrarna går bort. Det kan möjligtvis hanteras genom att systern får en tomt med liknande värde men det medför kostnader för lantmäteri mm. eller vara omöjligt att stycka av om systern inte tänker bygga.
 
  • Gilla
VLJ
  • Laddar…
Ni kan lösa det genom värdering av tomten och att ni sedan får tomten i gåvobrev mot en kostnad som motsvarar halva värdet. De pengarna ger svärföräldrarna till den andra systern som gåva med ett gåvobrev. Då har systrarna fått lika mycket och ärendet är avklarat utan påverkan av framtida värdehöjning av tomten till ett framtida arvskifte. Det är viktigt med dokumentation och att den blir juridiskt korrekt så ta hjälp av en jurist.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Båda alternativen är här ju sina fördelar och nackdelar. Förskott på arv är väl det mest fördelaktiga för min fru och mig, men det blir ju lite "olöst" ända tills den dag då resterande arv ska delas upp. Man vet ju inte vad som kan hända med tomtpriserna på 20-30 år så finns ju säkert risk för osämja om någon vill bråka.

Halva summan till systern känns ju bättre ur den synvinkeln, men då ska ju vi hosta upp en 300 000 extra som vi hellre hade haft till husbygget
 
Det kan ju vara så att svärföräldrarna har likvider de kan kompensera systern med helt eller delvis också. Har de 600 tkr de kan avvara är det ju lätt löst, men det är vi ganska många som inte har. Dock kanske de har 300 tkr att avvara. Då har din fru ”bara” fått 300 tkr mer och det är 150 tkr ni ska hosta upp med för att det ska bli rättvist.

Och även om ni måste betala systerns halva fullt ut så har ni ju fortfarande fått något av betydande värde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.