Jag och min sambo, som båda är strax under 30, bor sedan drygt ett år tillbaka på en ö i ett enplanshus om 110 kvm från 50-talet. Ända sedan vi flyttade in har vi dividerat fram och tillbaka om huruvida vi ska renovera huset eller riva och bygga nytt.

Huset är gammalt men i gott skick, i princip inga delar har något akut renoveringsbehov. Planlösningen är dock inte alls vad vi önskar (vi vill göra om i princip allting) samtidigt som vi är i behov av mer yta då vi snart väntar tillökning. Vi har skissat fram och tillbaka samt även anlitat en arkitekt för att se hur en eventuell utbyggnad skulle kunna se ut, men tyvärr utan framgång.

Nu står vi i valet och kvalet om vi ska renovera huset för 1,5-2 miljoner kronor (innefattar bla att inreda vinden, vars högsta punkt är drygt 185 cm, för 1-2 extra sovrum). Eller om vi ska riva och bygga vårt drömhus med en total budget om cirka 7 miljoner kronor.

Vad som också är viktigt att nämna är att vi betalade drygt 6 miljoner kronor för huset för ett år sedan. Om vi river och bygger nytt hamnar totalsumman på ungefär 13 miljoner kronor. På ön vi bor på har det inte sålts något objekt för mer än 8 miljoner kronor, de flesta objekt är mindre sommarstugor för omkring 4-5 miljoner kronor. Ska tilläggas att vi har en av de bättre tomterna med egen brygga och en oslagbar havsutsikt, men har fortfarande svårt att motivera en eventuell totalsumma om 13 miljoner kronor.

Vi planerar att bo här livet ut, men samtidigt vet man aldrig hur livet ser ut om fem eller tio år och då kan det vara skönt att slippa sälja med eventuell mångmiljonförlust.

Hur hade ni gjort? Renoverat för ett par miljoner och eventuellt flyttat och köpt något större om fem år när vi kanske har mer än ett barn? Eller satsat allt och belånat er fullt och byggt drömhuset nu?
 
Renovera eller inte och hit och dit beror mycket på var man bor! I stora drag utan att outa...?
 
Cruzze Cruzze skrev:
Renovera eller inte och hit och dit beror mycket på var man bor! I stora drag utan att outa...?
Det ligger i antingen Stockholm eller Göteborgs skärgård med cirka 35-40 minuter in till stan, båt och bil inkluderat. Det går också att åka färja, då tar det ca en timme in till stan.
 
  • Gilla
Cruzze
  • Laddar…
J Jakob63 skrev:
Det ligger i antingen Stockholm eller Göteborgs skärgård med cirka 35-40 minuter in till stan, båt och bil inkluderat. Det går också att åka färja, då tar det ca en timme in till stan.
Jämfört med de flesta sitter ni ju i en guldsits, men i alla fall;)
Skulle tänka mig för att bygga nytt i nuläget speciellt med första barnet på väg. Även om ni inte själva står med hammaren i hand är det en hel del beslut som ska fattas på vägen. Och var ska ni tre bo tills nya huset blir klart?
Du kommer få olika tips beroende på vem du frågar.
 
110 m2 idag, hur stort efter ev utbyggnad/höjning av tak? Planera smart så slipper ni bygga ut igen när familjen växer.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
110 m2 idag, hur stort efter ev utbyggnad/höjning av tak? Planera smart så slipper ni bygga ut igen när familjen växer.
Att höja taket går tyvärr inte pga redan max utnyttjad byggnadshöjd enligt detaljplanen. Vi funderar på att inreda vinden och kanske bygga 1-2 takkupor, men frågan är hur hur mycket 1-2 rum på övervåningen verkligen kommer att nyttjas när takhöjden blir maximalt 180-185 cm.

Vi har som sagt varit i kontakt med en arkitekt och även själva gjort massvis av skisser, men har tyvärr kört fast och hittar inget sätt att bygga ut som både blir estetiskt och praktiskt tilltalande. Vi har ett uterum på ca 20 kvm som vi kan vinterbona och på så sätt få totalt ca 130 kvm boyta, plus några extra "halva kvadrat" om vi inreder övervåningen.
 
Cruzze Cruzze skrev:
Jämfört med de flesta sitter ni ju i en guldsits, men i alla fall;)
Skulle tänka mig för att bygga nytt i nuläget speciellt med första barnet på väg. Även om ni inte själva står med hammaren i hand är det en hel del beslut som ska fattas på vägen. Och var ska ni tre bo tills nya huset blir klart?
Du kommer få olika tips beroende på vem du frågar.
Absolut, vi är väl medvetna om att vi sitter i en guldsits...men inte gör det själva beslutsfattandet lättare ;)

Ja, det är lite så vi tänker också. Att bygga ett hus är ett stort projekt, inte minst på en bergig ö där vi själva måste ordna med leveranser i form av att boka transportbåtar etc.

Annat boende kan vi nog fixa ganska lätt i närheten, men det är fortfarande ett stort MEN att riva och bygga ett nytt hus samtidigt som ett barn är på väg...
 
Lägg upp en planlösning och situationsplan med bilder så kanske det kommer bra idéer härifrån :)
 
Hemmakatten
Min erfarenhet, och efter att följt denna frågeställning i 20 år, är att det inte lönar sig att bygga till på det sätt ni planerar. Framförallt inte med den takhöjden. Kommer ni ens få bygglov för detta? Kommer huset verkligen bli värt, minst, två miljoner mer? Och det kommer alltid att vara ett gammalt/äldre hus i grunden. Transportkostnaden för material lär bli ungefär samma för tillbyggnad eller nybyggnad. Byggkostnaden blir dessutom alltid betydligt mer än man budgeterat....

Men det är ett svårt val, det förstår jag. Men ett nytt hus är ett nytt hus. Kommer ni att ha ett lån på 13 miljoner? Eller ett mindre lån?

Jag skulle nog ändå fundera på ett nytt hus. Modernt med moderna el- och VAlösningar, isolering, kök och badrum enligt dagens standarder. Och håller i minst 50 år. Anlita en arkitekt som ritar huset efter tomtens förutsättningar och era behov och som är attraktivt i många år framåt. En sjötomt är alltid en sjötomt och allt mer sällsynt.
 
Jag skulle gå en helt annan väg.

50-talshus är ofta välbyggda rent tekniskt men tiden har ofta sprungit ifrån planlösningen.

Jag skulle fundera ut hur det med minsta förändring går att få en fungerande planlösning. Ofta handlar det om att få ett större kök och ett vettigt badrum. Det blir aldrig som i er vision men det brukar kännas bra när man sitter där med en färdig fullgod bostad och 200000 kronor i skuld i stället för med ett nytt hus och 7 miljoner i skuld eller ännu värre med en halvfärdig evighetsombyggnad.

Jag växte upp i ett hus i samma storleksklass och där var det gott om utrymme för två föräldrar och ett barn. Hade det blivit fler barn så hade det småningom blivit en utbyggnad på gaveln för att få ett sovrum till men mammas hälsa förhindrade ytterligare barnproduktion så då var det ju onödigt att bygga till bara för tillbyggandets egen skull. 90 kvadratmeters bostadsyta räckte gott och ju mer man bygger destu mer har man att betala och destu mer ved behöver man hugga varje vinter.

Sedan när ungen är så stor att han/hon behöver eget rum och alla sovrum i huset är upptagna tycker jag att ni kan bygga en gäststuga på tomten. Det är en billig och enkel lösning för att få det där extra sovrummet som behövs ibland.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Hm, det finns inget sätt att bygga ut. Inte heller får ni bygga högre.
Vad är det då som ett nybygge skall lösa. Kommer ni inte få samma bekymmer där?

Att ändra planlösning i det befintliga går ju. Folk flyttar ju toaletter/badrum/kök lite hipp som happ.

Men det med extra byggnad låter som en lösning som kanske skulle fungera. Då får ni extra kvm. Och den byggnaden kan ju ju forma som ni vill.

Takhöjd på 185 cm fungerar ju för barnrum och sovrum och gästrum. Kanske ett arbetsrum också. Då sitter man ju mest.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.