Hej! Har en altan byggd på delvis plintar och delvis på plattor (pga hård och stenig jord).
Den är 10m lång och 5 m djup, första bärlinan är fäst i huset sen är det 2 bärlinor till. Virket är 195mm på bärlinorna vet jag, sen är det 145 på reglarna cc600 och sist trallgolvet på 120mm. Ej vi som byggt altanen.

Nu ska vi snart ha ett bröllop och tänkte sätta upp tält på altanen och vara 20 pers, klarar altanen av den vikten? Kommer även vara bord och stolar.. Tycker den känns lite ostabil när man går på den men är nog bara jag som nojar mig. Hur nycket vikt klarar altanen av? Vill ej att den sjunker ner..
 
Redigerat:
Fulkemisten
Spontant svar ja. Utan problem. En halvmeter snö på din altan väger 1500 till 2500 kg. 20 personer a 80 kg väger 1600 kg. Det är lugnt.
 
MultiMan
Det blir helt andra dynamiska laster med människor som kanske dansar och hoppar av glädje, inte jämförbart med vikten från ett statiskt snötäcke.

Vad din altan klarar får någon annan räkna på som kan sådant och inte bara gissar.
 
Fulkemisten
Jo. Det har du såklart rätt i. Tänkte inte på att folk kunde hoppa och dansa såklart om det är tillställning. Det enklaste är kanske att ta in en konstruktör, eller att ha festen på gräsmattan?
 
De uppgifter som du har lämnat är inte tillräckliga för att man ska kunna räkna på det. Hur många plintar eller stöd har bärlinorna och med vilka avstånd ligger de?
 
J justusandersson skrev:
De uppgifter som du har lämnat är inte tillräckliga för att man ska kunna räkna på det. Hur många plintar eller stöd har bärlinorna och med vilka avstånd ligger de?
Plintarna ligger ca 2,20 ifrån varandra
 
MultiMan
@Amaryllis92 Du glömde svara på båda frågorna, antal och avstånd.
 
H
Är du rädd så under och lägg plattor mellan plintarna och dit med extra stöd under bärlinorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.