Hejsan, en fråga till er Elkunniga.

Under våra överskåp i köket har vi längst till höger och längst till vänster ett tre uttag på vardera plats. Dessa är uppsäkrade med en 10a säkring, vilket gör att vi inte kan köra en vattenkokare och kaffebryggare samtidigt, för då faller säkringen.

är detta något man får leva med eller har elektrikern satt dit för liten säkring? Huset byggt 2020.
 
Elektrikern har gjort enligt ritning. Om det finns krav från beställaren att man ska kunna köra både vattenkokare och kaffebryggare samtidigt har den som gjort ritning på papper eller i huvet gjort fel. Men säkringen säkrar upp kableln och vill man kunna köra dessa 2 behövs det troligen 2 säkringar på 10A st och kört 2 kablar.
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Elektrikern har gjort enligt ritning. Om det finns krav från beställaren att man ska kunna köra både vattenkokare och kaffebryggare samtidigt har den som gjort ritning på papper eller i huvet gjort fel. Men säkringen säkrar upp kableln och vill man kunna köra dessa 2 behövs det troligen 2 säkringar på 10A st och kört 2 kablar.
det är elektrikern som gjort ritningen. Tänkte mer om de snålat med storleken eller om det är mer eller mindre standard att man kör 10A.

man som amatör tänker ändå att i köket används en del köksredskap som drar mycket ström och att vilja göra kaffe och te på samma gång kan inte vara superovanligt. Att man ska precisera sånt hade jag faktiskt ingen aning om.
 
Normalt har man inte 16A säkringar utan då kör man ut flera faser. Om ni beställt enligt "standard" så vet jag inte vad och hur man tänker idag. Men visst kan man kanske idag iaf fundera på dessa maskiner samtidigt eller så räknar man med att man kör vattnet på induktionsplattan så behövs inte vattenkokaren. Vet faktiskt inte.
 
  • Gilla
kjork
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Normalt har man inte 16A säkringar utan då kör man ut flera faser. Om ni beställt enligt "standard" så vet jag inte vad och hur man tänker idag. Men visst kan man kanske idag iaf fundera på dessa maskiner samtidigt eller så räknar man med att man kör vattnet på induktionsplattan så behövs inte vattenkokaren. Vet faktiskt inte.
Det blir ju näst intill ett omöjligt jobb om man ska precisera allt, överallt hela tiden. Vet inte vad det skulle kosta att sätta in en större säkring när man ändå dra elen. Eller att man kanske kunde få en rekommendation att det kanske behövs större här eller liknande.
 
För att kunna säkra upp från 10A till 16A så är det högst troligt att det behöver trådas om från 1,5mm2 till 2,5mm2.
Eventuellt kan det gå att säkra upp till 13A utan att behöva tråda om MEN det behöver man räkna på.
 
Demmpa Demmpa skrev:
För att kunna säkra upp från 10A till 16A så är det högst troligt att det behöver trådas om från 1,5mm2 till 2,5mm2.
Eventuellt kan det gå att säkra upp till 13A utan att behöva tråda om MEN det behöver man räkna på.
Okay. Är det ett besvärligt arbete? Om du får gissa, klarar en 13a både bryggare och kokare?
 
Om det är besvärligt att tråda om eller inte beror bl.a. på hur rör/slang är dragen.

10A klarar 2300W
13A klarar 2990W
16A klarar 3680W

Så om du kan köra både vattenkokare och kaffebryggare samtidigt beror på hur stor effekt bägge har.
 
Köp en svagare vattenkokare kanske?

en stark vattenkokare drar ju ca 10A bara den. Finns vattenkokare som drar 5-6A, men då får du vänta lite längre för varmt vatten så klart.
 
K kjork skrev:
Det blir ju näst intill ett omöjligt jobb om man ska precisera allt, överallt hela tiden. Vet inte vad det skulle kosta att sätta in en större säkring när man ändå dra elen. Eller att man kanske kunde få en rekommendation att det kanske behövs större här eller liknande.
Därav min skrivelse om standard. Beställer man enligt standard så behöver man inte i detalj bestämma nått om man inte har högre krav än vad standarden säger. Skriver oxå att jag inte vet vad den standarden säger så där får någon annan fylla i som vet.

För om du vill ha en "riktigt" kaffemaskin behövs det kanske 3fas oxå och det behöver du garanterat hålla koll på själv. Vi klarar oss bra på 10A det är bara att slå på vattenkokaren när kaffet rinner igenom filtret så kokar det när det är färdigt.
 
Det är inte ovanligt att det är samma säkring till flera uttag ovan köksbänk. Jag har 4st 10A grupper ovan köksbänk av den anledningen att jag vill kunna köra mkt samtidigt. Om det är fel som ni fått kan man diskutera, har ni t.ex. sett en ritning och godkänt den innan arbetet påbörjas så har ni ju haft möjlighet att tycka till, men sannolikt har ni inte ens insett detta. Sen är det ofta så att priset är avgörande när man ska handla upp entreprenörer, därav gör man det så billigt som möjligt inom ramarna för beställningen.

Det man kan göra idag är att dra fram en fas till så kan ni få dessa på varsin säkring. Då får ni möjlighet att ta ut 2x10A eller drygt 4600W. Det är godkänt och en vanlig lösning i kök.
 
  • Gilla
plaggis och 2 till
  • Laddar…
K kjork skrev:
är detta något man får leva med eller har elektrikern satt dit för liten säkring? Huset byggt 2020.
Det är inte säkert att någon av frågorna behöver besvaras med ja. Angående säkringsstorlek så är det absolut vanligaste 10A till vägguttag. Men det hade förstås varit bättre att ha olika säkringar till de två uttagen.

Problemet går att lösa. Antingen genom att säkra upp eller genom att dra fram en till grupp. Uppsäkring kräver troligen nya trådar. Eller genom att koka tevatten på spisen. Själv har jag slutat använda vattenkokare när jag skaffade induktionshäll.
 
K kjork skrev:
Det blir ju näst intill ett omöjligt jobb om man ska precisera allt, överallt hela tiden
Jag håller med. Jag ser det som ett fel att ge sex st uttag på köksbänken en och samma 10 A säkring. Det kommer aldrig att fungera i praktiken. Vet vi hur detta gick till? Standarden säger att sådana uttag bör matas från minst två olika grupper.
 
  • Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag håller med. Jag ser det som ett fel att ge sex st uttag på köksbänken en och samma 10 A säkring. Det kommer aldrig att fungera i praktiken. Vet vi hur detta gick till? Standarden säger att sådana uttag bör matas från minst två olika grupper.
vi har ju vart med och bestämt vart uttag osv ska finnas men inte vad som ska sitta i vad. Tex då att under Överskåp i kök vill vi ha ett uttag i vardera ände. Vi fick se hur de såg ut och hur många uttag det skulle bli på varje plats. Någon fråga om vad vi ska driva har inte ställts samtidigt som vi inte berättat. Vilket också är lite lurigt på förhand. Vilken storlek och hur elen dras osv osv har elektrikerna helt ordnat själva. Jag vet att både bryggare och kokar är sånt som drar mycket men det slog mig aldrig att man måste ta upp det med elektriker. Det är bara så irriterande att säkringen går då och då när man glömmer av sig. Och inser stora hela när man bygger nytt hus så borde inte en större säkring kosta så himla mycket mer? Men som du skriver. 6 uttag på 10a kanske är lite?
 
Men som flera har skrivit så är det inte bara en större säkring som behövs utan bäst en till säkring och då även ett till rör fram till centralen.
Nu ser det ut som att du ev har ett case mot elektrikern då enligt Bo inte följer det man kan normalt kan förvänta sig "standard".
Just nu kan det vara allt ifrån ett stort jobb till ett litet jobb att få till det bästa av situationen. Men ta upp frågan med di elektriker och fråga hur det kommer sig att det inte är tänkt att man ska kunna använda det som du ser som normala strömförbrukare samtidigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.