Jag har ventilation från badrum och toalett kopplat till samma kanal som går ut på taket, se bild.
I badrummet sitter en fläkt som går på rörelse och fukt.
För övrigt självdrag så viss ventilation via badrum och toalett hela tiden.
Nu till frågan. Jag har förstått att man helst ska ha separata kanaler om man har fläktar. Jag vill inte riskera att man trycker luft från badrummet, och ut i toaletten.
Finns det någon T-koppling som gör att man får drag på rätt håll även från toaletten när fläkten i badrummet går? Eller annan lösning? Bör man göra något åt detta, eller är det tillräckligt bra som det är? Vi har egentligen inte upplevt att det är något problem.

Anledningen till att ev göra någon förändring är att vi kommer isolera rören på vinden, och då vill jag så klart ha rören rätt först.
 
  • Handritad skiss av ventilationssystem med gemensam kanal från badrum och toalett upp till tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har samma bekymmer. Jag kopplade samman men nu trycker jag ner all fukt ner i toaletten istället för ut genom taket. Jag har badrum uppe och toa nere. Vet inte hur jag skall lösa det. Om du har kommit på någon lösning så får du gärna skriva det.
 

Bästa svaret

Om fläktarna kompletteras med kallrasskydd så bör det inte trycka fel väg om endast den ena fläkten går.

en bättre lösning är att sätta en varvtslsstyrd kanalfläkt på stammen och sätta vanliga frånluftsdon. Sen ventilerar du hela tiden, det är vad som rekommenderas.
 
Kallrasskydd verkar var billigaste alternativet

J Johan456 skrev:
Om fläktarna kompletteras med kallrasskydd så bör det inte trycka fel väg om endast den ena fläkten går.

en bättre lösning är att sätta en varvtslsstyrd kanalfläkt på stammen och sätta vanliga frånluftsdon. Sen ventilerar du hela tiden, det är vad som rekommenderas.
 
Jag har isolerat rören, men inte gjort någon annan förändring. Det fungerar som sagt bra som det är, men det här med kallrasskydd kunde ju vara en enkel lösning.
 
Samtidigt så säger vissa här på forumet att man inte skall sätta in kallrasskydd när det är självdrag.
 
Nej det stämmer nog att kallrasskydd kan störa självdraget. För min del får det vara som det är.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.