Hej, ska gjuta ett enkelt fundament till en grill. Ska vara i vinkel 2x2m med bredd på 0,8m. Så 3,2x0,8 om man dragit den på längden. Tänkte gjuta 10cm djup. Men är detta kanske överkurs? Ska man gjuta med mindre djup?

Beräknar 3,2*0,8*0,10 = 0,256m3 / 13l/säck = ca 20 säckar. Känns det rimligt?

Tänkte grovbetong

Tacksam för svar :)
 
Z Zachtionman skrev:
Den behöver inte vara så tjock nej, det blir tungjobbat vid eventuella flyttar. Runt 50mm är väl minimum, men dra du till med 60mm för lite marginal om du känner för det. För en sån här yta vill man väl ändå ha finbetong, eller?

[länk]
Hej, kanske var otydlig. Fundamentet jag nu pratar om ska va på marken innan själva grillen muras upp.
 
ANNIL ANNIL skrev:
Hej, kanske var otydlig. Fundamentet jag nu pratar om ska va på marken innan själva grillen muras upp.
Ursäkta mig, jag rörde ihop det helt i huvudet och på något vis läste jag det som att det var en bänkskiva för utekök du skulle gjuta. För ett fundament kan 10cm vara lagom. Se till att ha ett stabilt, packat underlag och har du ork tycker jag även du ska arbeta fundamentet så att det håller bra. Grovbetong som du skriver blir bra tycker jag.
 
Z Zachtionman skrev:
Ursäkta mig, jag rörde ihop det helt i huvudet och på något vis läste jag det som att det var en bänkskiva för utekök du skulle gjuta. För ett fundament kan 10cm vara lagom. Se till att ha ett stabilt, packat underlag och har du ork tycker jag även du ska arbeta fundamentet så att det håller bra. Grovbetong som du skriver blir bra tycker jag.
Tack för svar! Formen är gjord och nu ska den ner en bit så det blir i höjd med plattorna. Packar så mycket jag kan. Kommer även armera halvvägs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.