T
Jag har tänkte investera i två luftvärmepumpar.

Dels en pump att ha i bostadshuset som främst är till för att kyla luften på somrarna. Huset är ett enplanshus på 143 kvm. Men pumpen behöver bara kunna kyla upp till 100 kvm då en del av huset fortfarande är svalt på somrarna.

Sedan behöver jag ha en pump för att värma garaget. Garaget är på 43 kvm och pumpen ska användas till att underhållsvärma garaget till runt 10 grader på vintrarna.

Har ni några erfarenheter av specifika pumpar som ni tror skulle passa för mig?
 
Vissa fabrikat av LLVP såsom Daikin, Mitsubishi, Panasonic och Toshiba har modeller med steglöst inställbar underhållsvärme. Detta är mycket användbart i t.ex. garage där den fasta inställningen kanske bara ger 6-8 °C och blir lite för kall om man ska vara i garaget och greja emellanåt. En snöig och våt bil bör också kunna torka upp helt innan den körs ut igen.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
T
Har hittat en till garaget nu. Kommer bli en Panasonic CZ25WKE.

Frågan är vilken luftvärmepump jag ska ha till huset som kyler bra?
Behöver en som kyler ca 60-80 kvm.
 
Har du fastnat för panasonic i garaget så är det väl lika bra att köra med samma återförsäljare och ta en panasonic som kyla , deras TZ är väl någon ”billig” modell och kanske är vettig .
Kolla så du får 5års riktig garanti då panasonic har en djungel med återförsäljare som har alla möjliga varianter på garantier och försäkringar och fan och hans moster
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
T
Haha precis blivit avrådd att köpa just Panasonic. Så jag får nog gå på det tipset. Kanske Mitsubishi Hero eller Daikin C35 R är ett bra alternativ? :thinking:
 
Krokben
T Ejmelie skrev:
Haha precis blivit avrådd att köpa just Panasonic. Så jag får nog gå på det tipset. Kanske Mitsubishi Hero eller Daikin C35 R är ett bra alternativ? :thinking:
Mitsubishi Hero är en fantastisk pump jag och många fler här rekommenderat tidigare. Har haft min sedan 2019 och kan utan att överdriva att det är den bästa investeringen jag gjort! Gör jobbet kanonbra, både för värme och kyla! Har flertalet grannar som också har Hero-pumpar som är lika nöjda!
 
  • Gilla
hemmafixaren98 och 2 till
  • Laddar…
LN tycker jag är ännu vassare nu med uppdateringen 2.0 med lite andra luftflöden och kamin/cirkulations funktionen men lite dyr för att vara en luftkonditionering.
Kolla på EF35VGK , samma kyleffekt och bra effektivitet till ett bättre pris och en lite nättare förpackning om det nu är huvudsakligen för kyldrift
 
T
Skulle både LN25 och EF35VGK klara att kyla ner en yta av ca 80 kvm?

Den ska befinna sig i vardagsrummet/köket som har öppen planlösning mot även hallen. Så sammanlagd yta är ca 60 kvm. Men sen skulle jag önska att den var tillräckligt kraftig för att även kunna kyla ner sovrummet. Som ligger i anslutning till vardagsrummet.

Har bifogat en bild. Rött streck i köket är där den ska sitta och inringade sovrummet ät där jag önskar att den också har tillräcklig styrka att kyla ner.
Ritning av lägenhet med markerat område i rött där en AC-enhet planeras och sovrummet inringat för kylområdes önskemål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du måste upp på LN35 för samma kyleffekt.
Om 4kW räcker till beror tex på värmen som strålar in genom väggar och solinstrålningen genom fönster .
Hur långt man kan nå beror på vilken fläkthastighet man står ut med
Ha den på 24/7 och på ca 21-23 grader och håll dörrar och fönster stängda så gott det går.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
T
C Comfort Thomas skrev:
Du måste upp på LN35 för samma kyleffekt.
Om 4kW räcker till beror tex på värmen som strålar in genom väggar och solinstrålningen genom fönster .
Hur långt man kan nå beror på vilken fläkthastighet man står ut med
Ha den på 24/7 och på ca 21-23 grader och håll dörrar och fönster stängda så gott det går.
Har inte LN25 och LN35 samma kyleffekt?
 
LN25 har 3,5kW och 35:an har 4kW
Ni kan nog behöva en hel del.
Står det samma effekt i ditt produktblad ?
 
T
Jag googlade bara. Kan vara möjligt att jag såg fel.

Hittade inte så många priser och återförsäljare på EF35VGK som du rekommenderade.

Det som är synd att de flesta endast kyler runt 60 kvm enligt spec. Skulle nog behöva komma upp i 80 kvm för att få effekt in i sovrummet också.
 
hsd
Mina Panasonic är från 2003 :cool:
 
T Ejmelie skrev:
Jag googlade bara. Kan vara möjligt att jag såg fel.

Hittade inte så många priser och återförsäljare på EF35VGK som du rekommenderade.

Det som är synd att de flesta endast kyler runt 60 kvm enligt spec. Skulle nog behöva komma upp i 80 kvm för att få effekt in i sovrummet också.
Hur mycket man klarar att kyla i en vanlig villa beror tex på isolering, solinstrålning och hur mycket värme som kommer in via ventilationen.
Själv klarar vi betydligt mer kvm än så då vi har den på dygnet runt och den ”bara” behöver hålla inställd temp på 21-22 grader .
Vill du gardera dig så väljer du någon modell med högre kyleffekt
 
  • Gilla
CHEMAS
  • Laddar…
A
Precis som Comfort Thomas skriver skall man aldrig gå under 12000BTU dvs 35'or.
Beroende på planlösning och bi värme då som solens påverkan. Kanske inte ens en 35'a räcker.
Ex. klarar en 35 att värma 140kvm så kommer den i bästa fall orka kyla 70kvm.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.