Hej
Min dotter köpte en 180cm hög ligusterhäck för tre år sedan, hon gödslar med hönsgödsel.
Tyvärr blir inte häcken speciellt tät. Jag har sagt att hon måste klippa på ett speciellt vis för att få den tät.
Nu vill jag inte ge henne fel råd, därför undrar jag hur hon på bästa sätt får den tät, utan att ta ned den på höjden?
Tacksam för goda råd
Jame
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

Likt andra buskar så delar sig liguster strax under där man klipper så klipper man bara i toppen så får man bara nya grenar i toppen. För att få häcken tät måste man ta in sidorna och då i A-form, dvs. att det är bredast längst ner så att hela sidan får ljus på sig. Just nu när den väl håller på och slår ut är det olämpligt att klippa den men i juli-september går det bra men man bör då inte klippa mer än att det är grönt kvar på varje kvist/gren man klipper av. Vill man klippa hårdare än så bör man göra det på vårvintern innan saven börjar stiga.

Om häcken är väldigt gles nertill så kan man föryngra den lite genom att på vårvintern ta av den tjockaste stammen kring 5 cm ovanför marken för det kommer att stimulera nytillväxt ända nere ifrån.
 
Tack Jag skall be min dotter prova med detta.
 
BirgitS
Ingen orsak :)
Det borde gå bra att hitta längre beskrivningar på andra webbsidor om man söker på klippa liguster.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.