T
Jag andas Stockholmsluft dagligen utan skyddsmask, så lite renoveringar gör väl varken till eller från. Det är ofta svårt att veta vad som är farligt på riktigt, det är förmodligen inte jättemånga som använder skyddsmask och glasögon när de diskar med Yes hemma:

Etikett med varningssymbol och säkerhetsinstruktioner enligt förordning (EG) nr. 1272/2008 (CLP).


Det jag använder mest är hörselskydd, glasögon och tunna handskar för att slippa en massa irriterande småsår. Och knäskydd, de sitter ju alltid i arbetsbyxorna.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Inom bygg chansar vi aldrig. Säkerheten går alltid först. Skyddskor. Skyddsglasögon, hörselskydd, hjälm, dammskydd. Vi gör alltid riskanalyser. Därför kör vi även med flytväst när det regnar.
 
  • Haha
  • Gilla
henric78 och 7 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ungefär som denna skylt vid ett hopptorn på en badplats.

[bild]

Djupt vatten under ett hopptorn :surprised: vem kunde tänka sig det... :thinking:
Känns ju rimligare att varna om det inte är djupt vatten under ett hopptorn..
 
  • Gilla
henric78 och 2 till
  • Laddar…
T
Krille-72 Krille-72 skrev:
Inom bygg chansar vi aldrig. Säkerheten går alltid först. Skyddskor. Skyddsglasögon, hörselskydd, hjälm, dammskydd. Vi gör alltid riskanalyser. Därför kör vi även med flytväst när det regnar.
Ja, byggarna som bytte våra vindskivor hade säkerhetsselar och rep. Andra dagen, efter att jag sagt till dem...
 
T tanaris skrev:
Ja, byggarna som bytte våra vindskivor hade säkerhetsselar och rep. Andra dagen, efter att jag sagt till dem...
Som byggherre skulle du inte släppt upp dom utan selar. Aja baja
 
  • Gilla
henric78
  • Laddar…
S slerker skrev:
Känns ju rimligare att varna om det inte är djupt vatten under ett hopptorn..
Det kan vara djupt vatten men is. En varning är alltid på sin plats i detta land.
 
T
Krille-72 Krille-72 skrev:
Som byggherre skulle du inte släppt upp dom utan selar. Aja baja
Ja, man vill ju inte ha trädgården full av sönderslagna byggare. Vad ska grannarna säga?
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Ja, man vill ju inte ha trädgården full av sönderslagna byggare. Vad ska grannarna säga?
Helt rätt tänkt. Viktigt att tänka på är också att anlita hantverkare utan allt för stora magar eftersom man normalt bara för höja marknivån Max 50 cm utan marklov.
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Inget illa ment men i mina ögon framstår du som lite ängslig =) Säkert så att jag dör i lungcancer men något ska man ju alltid dö av, har nog oftast inte kommit ihåg att använd munskydd av något slag ens när jag slipad gips. Tror undantaget var då jag rev ett badrum med klinkers, kakel o gipsväggar allt för att få ut ett myrbo i en vägg men då hade jag innan drängt det mesta i myrmedel dagarna innan. Men hostade så jag nära kräktest innan jag kom på att en mask kanske vore klokt.
Summa summarum, du gör rätt jag gör fel men jag lever i alla fall än så tror inte du behöver oroa dig så mycket. =)
 
  • Gilla
Ironside
  • Laddar…
Det är tufft att dra i sig damm, ju!
Nej det är helt onödigt. Det finns så mycket annat i luften redan så varför göra det värre när man inte måste?
 
  • Gilla
henric78
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Det är tufft att dra i sig damm, ju!
Nej det är helt onödigt. Det finns så mycket annat i luften redan så varför göra det värre när man inte måste?
Corona tex, menar du? hur är det med städdagar idag i olika föreningar? Min ursäkt för att slippa städa skulle vara att det inte delades ut skyddskläder och Sundströmsmasker vid förra vårstädningen. Sen skulle jag för säkerhets skull göra en orosanmälan mot alla barnfamiljer som lät sina barn vara med vid förra vårstädningen. Tänk bara bilden framför er när den lilla 3:åringen står där med sin egen kvast och sopar gatan och man ser damm molnet i bakgrunden.

Det blir väl nästan fängelse på det om man slår ihop alla lagar?
 
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Inom bygg chansar vi aldrig. Säkerheten går alltid först. Skyddskor. Skyddsglasögon, hörselskydd, hjälm, dammskydd. Vi gör alltid riskanalyser. Därför kör vi även med flytväst när det regnar.
Om du tycker vi gått lite för långt här i Sverige, så är det ingenting mot vissa företag i tex England.
Tänk dig att jobba på bygge och inte få ha en kniv i fickan !!
Varningsskyltar från boden till bygget om att man kunde halka om det var halt, och just flytvästar uppsatt vid en vattenfyld grop.
 
  • Haha
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
I Ironside skrev:
Hej,

Vi flyttade till hus för 5-6 år se och renoveringen av huset började ganska omgående. Efter att ha draget ut en plastmatta insåg man snabbt att skyddsutrustning var A och O. Detta borde vara självklart men tyvärr enkelt att förbise när man har så mycket annat att fokusera på.

[bild]

Masker (Sundströms SR 100) inhandlades ihop med en hel drös annan skyddsutrustning så som hörselkåpor, skyddshandskar, skyddsglasögon o.s.v. och detta har använts flitigt sen dess.

Visst har man missat mask ett få tal gånger. Någon gång han man blanda en halv spann fix utan mask och en annan gång (för någon månad sen) fick man på fel filter vid rengöring med balsamterpentin och lacknafta i trångt utrymme vilket inte var något vidare alls. Samtidigt har man blivit imponerad av hur effektiv gasfiltret faktiskt är när man använder det, så gott som ingen doft\gas tar sig igenom.

Huset vi flyttade till har pelletspanna vilket kräver sotning en gång i veckan, iallafall under de kalla månaderna. Även här har skyddsutrustning använts flitigt.

Man kan helt enkelt konstatera även underhållet av ett hus kan kräva bra skyddsutrustning.

Det har dock kommit till min vetskap att masken troligen inte håller helt tätt, efter sotning av pannan har sotpartiklar påträffats i näsan.

Första tanken är såklart, sitter masken rätt? Är det något fel på den? Och efter en del kommunikation med tillverkaren kan man konstatera att inget är fel, den sitter korrekt. Men även om tryck testet man gör för att kontrollera tätningen är godkänd så kan partiklar ta sig in, kanske när man rör sig i olika positioner. För att vara helt säker behöver man göra ett mer omfattande förslutnings test vilket inte är något man själv kan göra.

I samband med att jag fått problem med hals och luftvägar på senare tid så börjar man såklart fundera på om renoveringen och underhållet av huset kan vara boven? Fördelen man har som "Svensson" är att man inte utsätts för dessa ämnen dagligen, men kanske kan enstaka tillfällen ändå skapa problem?

Hur ser ni på riskerna? Är det något man i stort kan avfärda som "Svensson" så länge som man oftast använder skydd som iallafall skyddar hyfsat?

Oavsett, har man ingen bra skyddsutrustning idag så skaffa det asp! Det är också bra att ha ex ögontvätt hemma, här kan tiden spela stor roll. Vissa saker går inte att åtgärda i efterhand.
Jag försöker använda skyddsglasögon, kåpor och skyddsskor när jag fixar!
Har sele till takjobb och halvmask till dammiga arbeten.
Tyvärr tycker jag inte om att jobba i halvmask, då det ofta blir varmt.

På jobbet får man oftast lov att ha skyddsskor, hjälm med fyrpunktsband, glasögon och varsel hos nästan alla kunder vi besöker.

Det jag gissar du och din vän åstadkom var att blanda klorin och ättika, då bildas klorgas vilket är oerhört otrevligt att inhalera.
Råkade ut för det när jag också städade badrummet, flaskan med ättika tog slut och jag tog nästa som var en flaska Cilicbang, dock med tillsats av klorin. Så efter en stund blev det lite tungt att andas och jag fick avbryta :p
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Själv kom jag på i April förra året att jag borde skaffa en riktig sundströms-mask till när jag är uppe på vinden och jobbar (Stenullsmattor med lösull sprutad ovanpå, dammar en del när man rör runt i det, och det sätter sig på luftvägarna).
Behöver jag säga att det var svårt att få tag på?
jag köpte bland de sista filterna på hornbach i Malmö den perioden. Jag reflekterade liksom inte över varför hyllorna gapade tomma o frågade en säljare varför det var så utplockat...men jag fick tag på vad jag behövde, 2dagar senare när jag var tillbaks för annat så var det helt renplockat
 
I Ironside skrev:
I vårt hus har vi faktiskt fönsterbräder av aspes och även om man säger att det inte är farligt så vill man inte att ungarna leker där.
Visst är det bra att vara försiktig, men okunskap gör många till överdrivet nojjiga - över fel saker. Som t.ex. asbest. Långvarig eller kraftig exponering av asbest-damm KAN för vissa individer innebära en risk att utveckla cancer. Men föremål som innehåller asbest, som t.ex. fönsterbrädor eller eternitplattor, är HELT OFARLIGA så länge de liksom bara är där.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Använder alltid de skydd som behövs, men hatar att vara tvingad att bära en massa saker, bara för att.
För mig är det obegripligt varför tex en takläggare ska ha hjälm på sig.
Fick nyligen utskällning för jag tagit av mig hjälmen, stod i en lyft och klamrade kabel i ett tak. Hjälmen är ivägen, sliter på min nacke, och jag kan omöjligt få nått i huvudet.
Jävla dumheter.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.