Vad är det som skiljer dyra från billiga (förutom priset) kakel och klinkers?

Jag har hittat klinkers för ca 300kr per kvadrat på ett ställe och snarlika för ca 100kr per kvadrat på ett annat.

Det känns ju inte motiverat att köpa det dyrare om det billiga duger lika bra.

Klinkern ska vara till torra utrymmen innomhus typ kök, hall osv.

I vilket läge ska man satsa på dyrare kakel o klinkers? Varför i såfall? Kanske i våtutrymmen? Eller kan man alltid köpa det billigaste som man gillar utseendemässigt? Nån som vet?
 
Köper du billigaste så kan det hända att det är från nåt restparti. Köp då några extra kvadratmeter och spara undan. I fall du behöver reparera senare lär du inte hitta samma på marknaden.
 
Martin_Blomberg skrev:
Köper du billigaste så kan det hända att det är från nåt restparti. Köp då några extra kvadratmeter och spara undan. I fall du behöver reparera senare lär du inte hitta samma på marknaden.
Är det den enda skillnaden så kör man ju på ditt förslag. :)
 
Åtminstonde klinker kan ha olika slitstyrka.

Testa att repa din tilltänkta klinker med en nyckel och se vad som händer.
Testa även att bryta en klinkerplatta för att se hur tjockt slitskiktet är.
Om det kommer grus på plattorna, tex vid en ingång, så sliter det ganska mycket på dem och det är tråkigt om den underliggande färgen börjar synas igenom.

Detta är naturligtvis ett mycket mindre problem på väggar, eftersom väggbeläggningen sällan slits särskilt mycket.

/ Fredrik
 
Jo, det låter ju troligt. Ska testa repa lite :)
 
Det är ju som med det mesta, priset har med kvalitet att göra! Om en produkt inte uppfyller tolerans kraven vid tillverkning, så är det ju inte alltid så att den kasseras. Den kan ju också säljas som 2:a klass, billigare.
Därför kan man hitta två snarlika plattor, till väldigt stor prisskillnad.
Sen finns det ju förstås plattor som är billiga redan från början, och där får man vad man betalar för...variationer i mått, ur vinkel, skeva, dålig glasering, nyans skillnader i färg och ytstruktur osv
 
Ardexsmitten skrev:
Det är ju som med det mesta, priset har med kvalitet att göra!
Priset har även att göra med hur stor overhead ett företag har och hur mycket det har lyckats effektivisera sin verksamhet. Priset har även att göra med hur mycket av inkomsterna som läggs på marknadsförings/reklam budgeten vs produktutvecklingene eller på att ta marknadsandelar t.ex genom att ha ett lägre pris än konkurrenterna för likvärdiga produkter.
Priset har framför allt i Sverige att göra med hur mycket aktörerna har lyckats dela upp marknaden sinsemmellan i byggvarubranchen.

Som köpare är det relevant att titta på price/performance aspekten.
 
En sak jag lagt märke till är att köper man billigt klinker så är det oftas i strlk 30*30 vilket kan vara lite bökigt att sätta i ett badrum med fall.

Sen beror det ju på i vilken typ av utrymme det ska vara. Själv byggde jag en tvättstuga med vanligt 15*15 vitt som rakstaplades till den hemmagjorda bården ( skuren ur golvklinker ) sen diagonalade jag resten.

40 kvm vägg för 39:- kvm. Ett sådant utrymme behöver ingen designerplatta för 3-400 kr kvm.

Anser iaf jag.
 
Ardexsmitten skrev:
Det är ju som med det mesta, priset har med kvalitet att göra! Om en produkt inte uppfyller tolerans kraven vid tillverkning, så är det ju inte alltid så att den kasseras. Den kan ju också säljas som 2:a klass, billigare.
Därför kan man hitta två snarlika plattor, till väldigt stor prisskillnad.
Sen finns det ju förstås plattor som är billiga redan från början, och där får man vad man betalar för...variationer i mått, ur vinkel, skeva, dålig glasering, nyans skillnader i färg och ytstruktur osv
Variationer i mått kan jag tåla liksom kosmetiska skillnader men det som är intressant (för mig) är om kvaliteten är sämre med avseende på slityta och sånt, att man inte måste betala dubbelt i slutändan eftersom golvet gick sönder eller nått sånt. Jag är ju ute efter golv till torra utrymmen och jag tror att det inte är lika noga som till ett badrum...?
 
jakim skrev:
Jag är ju ute efter golv till torra utrymmen och jag tror att det inte är lika noga som till ett badrum...?
Jag skulle nog påstå tvärtom, plattorna slits mer i torra utrymmen, framförallt i hallen. I badrum är man i regel barfota i eller i strumplästen, och där hamnar sällan grus och den typen av slitande smuts.

Edit: Men jag skulle inte bekymra mig så mycket om det. Billiga klinkers på byggvaruhusen har oftast, om inte alltid, fullt tillräcklig slitstyrka för att fungera i privatbostäder. Köp en platta som du tycker ser bra ut.
 
jon_h skrev:
Edit: Men jag skulle inte bekymra mig så mycket om det. Billiga klinkers på byggvaruhusen har oftast, om inte alltid, fullt tillräcklig slitstyrka för att fungera i privatbostäder. Köp en platta som du tycker ser bra ut.
Precis vad jag ville höra ;) :)
 
Köpte ett billigt kakel till köket. Det som märktes var att kakelplattorna var olika hårda. En del var lätta att dela på, medans andra bara sprack på fel ställe. Det kändes direkt när man ritsade i kaklet om det skulle gå bra eller inte.
 
Fast då har du en dålig kakelkap. Men en bra så kan man knäcka alla plattor precis där man vill, hårda eller porösa.

Sen tror jag kanske inte att det var hårdeheten på plattorna som skiljde, snarare att maskinen ibland inte ritsade så bra, och att det var det du kände och som påverkade resultatet. Jag har aldrig varit med om några större skillnader i hårdhet mellan plattor av samma sort. Och som sagt, det ska inte ha någon betydelse i vilket fall.
 
Är det inte lite så att efterfrågan styr priset.
Jag skulle vilja påstå att det som är på högsta modet får man betala ett högre pris för än om man väljer lite klassiska stilar. Men man kanske ska följa trenden för att sen byta efter ett antal år för att färgerna är gräsliga :D Jag tänker lite på renoveringen i mitt hus som gjordes i slutet på 70-talet
 
Till vårt badrum köpte vi billigt kakel och klinkers på K-Rauta. Han som kaklade svor lite på det pga att det var inte riktigt samma storlek på kaklet i olika kartonger. Han fick lägga lite pussel. Efteråt har jag fått höra att importkakel ofta skiljer lite i stl. pga att masiknerna inte är så exakta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.