HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Du frågar efter referenser på olyckor och då vill jag bara sträcka mig till att tala om att " mina 2 fall" handlar om dels en arbetskamrat ( huset klarade sig om än med stora vattenskador) och en gällde en granne ( huset brann upp helt och en person omkom).
Tack, det uppskattar jag.
 
T
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nu har jag läst alla länkarna utom sydsvenskans då den artikeln var låst för mig. Ingen av artiklarna synes dock ta upp faktiska exempel på det vi diskuterar. De artiklar som handlar om faktisk brand verkar vara kopplade till situationer med folk i bastun.

Så tja, riskerna är väl objektivt små då, som jag misstänkte.
Du får googla själv, men det finns massor av artiklar som handlar om brand och rökutveckling som uppstått efter att handdukar eller liknande legat på aggregatet.

F ö kan risken inte vara liten om konsekvensen är stor.
 
T tanaris skrev:
Du får googla själv, men det finns massor av artiklar som handlar om brand och rökutveckling som uppstått efter att handdukar eller liknande legat på aggregatet.

F ö kan risken inte vara liten om konsekvensen är stor.
Fast min poäng är att det är den som menar att det finns ett problem som har bevisbördan. Och det är i mina ögon bara @HasseTeknik som gjort, om än i anekdotisk form.

I övrigt finns det ett oräkneligt antal saker med liten sannolikhet men ödesdigra konsekvenser, och vi varken kan eller bör skydda oss mot alla.
 
T
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fast min poäng är att det är den som menar att det finns ett problem som har bevisbördan. Och det är i mina ögon bara @HasseTeknik som gjort, om än i anekdotisk form.

I övrigt finns det ett oräkneligt antal saker med liten sannolikhet men ödesdigra konsekvenser, och vi varken kan eller bör skydda oss mot alla.
Ja, och min poäng är att man inte ska tona ner riskerna när konsekvenserna är stora även om sannolikheten är låg. Hur man väljer att hantera riskerna är en helt annan sak.
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nu har jag läst alla länkarna utom sydsvenskans då den artikeln var låst för mig. Ingen av artiklarna synes dock ta upp faktiska exempel på det vi diskuterar. De artiklar som handlar om faktisk brand verkar vara kopplade till situationer med folk i bastun.

Så tja, riskerna är väl objektivt små då, som jag misstänkte.
Jag vet inte om du skämtar eller bara är korkad. Ibland får man tänka lite själv om man inte orkar använda Google. Du fick länkar från 2 helt olika geografiska områden i Sverige. Den ena var Brandkåren Attuna den andra kommunen i Arvika. Om du hade orkat så hade du kunnat läsa vidare om Vanliga Brandorsaker i våra hem som brandkåren i Attuna skriver. Då nämner man Bastu, eldstäder, köket och levande ljus. Om man då klickar under respektive rubrik så får man tips hur man kan förhindra bränder. OM du nu läst länken så fanns vissa tips när det gäller just Bastu. Det var exakt dit du fick en länk. På första raderna läser man:
”Förråd eller torkrum?
Använder du din bastu till annat än bastubad bör du göra aggregatet strömlöst. Tvättlinor av plast blir mjuka av värme och börjar därför att slaka.”

Ett av tipsen för bättre brandsäkerhet är:
”Skapa en rutin att alltid ta en titt in i bastun innan du slår på aggregatet och undvik att använda hink och andra attiraljer av plast i bastun.”

Tror du det är en tillfällighet att det står just såhär? Tror du det är en tillfällighet att just Bastu finns med som en av de vanligast brandorsakerna i våra hem? Finns råden om brandsäkerhet bara för att jävlas med oss medborgare. Vi är väl kapabla att tänka själva?

Ändå efter att du har läst länkarna svarar du:
”Så tja, riskerna är väl objektivt små då, som jag misstänkte”

Ditt svar är bara patetiskt och jag hoppas att ingen som råkat ut för en brand i sitt hem behöver läsa ditt svar. Vad brandorsaken än har berott på.
 
  • Gilla
Jan_G och 1 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
...Ett av tipsen för bättre brandsäkerhet är:
”Skapa en rutin att alltid ta en titt in i bastun innan du slår på aggregatet och undvik att använda hink och andra attiraljer av plast i bastun.”
...
...och ett annat tips, som råkar var det första, är att reglagen för att slå på bastun inte ska kunna nås av barn.
Med andra ord är det givetvis förkastligt att ha de reglagen på aggregatet.

Krille-72 Krille-72 skrev:
...
Tror du det är en tillfällighet att just Bastu finns med som en av de vanligast brandorsakerna i våra hem?
...
Det stämmer näppeligen.
 
jbr jbr skrev:
...och ett annat tips, som råkar var det första, är att reglagen för att slå på bastun inte ska kunna nås av barn.
Med andra ord är det givetvis förkastligt att ha de reglagen på aggregatet.


Det stämmer näppeligen.
Om du skulle läst tråden hade vi en säkerhetsbrytare på utsidan av Bastun. Men jag håller med dig. Har man panel ska den sitta så barnen inte kommer åt.

”Det stämmer näppeligen”. Det stämmer att Bastu finns med under ”Vanliga brandorsaker i våra hem”. Om man bara skulle räkna de hushåll som har Bastu skulle såklart statistiker stiga ytterligare. Men nu är det inte så. Läste tex. Att Bastu i Finland orsakar 400-500 bränder per år.

Den vanligast brandorsaken bland hushåll i Sverige är Självfallet Ljus som de flesta tror. Fast så är det faktiskt inte. Spisen kommer på första plats.

Så vill man göra det riktigt spännande så tänder man några ljus i bastun och flyttar in spisen. Glöm nu inte att hänga upp lite tvätt. Sätta på allting på full effekt och gå därifrån.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Jag vet inte om du skämtar eller bara är korkad.
Jag är bara korkad.

Det vi i grund och botten diskuterar här är om det är farligt med extern start av bastun pga. höjd risk för eldsvåda. Jag lade fram hypotesen att det kanske inte är någon nämnvärt ökad risk efter att TS uttryckligen avråtts av dig från en sådan lösning. Du skrev rent av att det borde förbjudas.

Googlar man lite på bastubränder hittar man framför allt nedbrunna fristående, antagligen vedeldade sådana, och någon enstaka nyhet om brand pga. elfel. Det enda jag faktiskt hittade med material som antänts för att det var för nära ett elaggregat var en brandövning.

Jag slänger ur mig hypotesen att det är så här för att folk generellt inte är dumma i huvudet. De som använder bastun som torkskåp spänner generellt inte torklinor över aggregatet men är ändå extra försiktiga med att titta efter grejer i bastun innan de startar den om de har extern start. Likaså folk med små barn. Små barn som för övrigt av nyfikenhet med lätthet kan slå på ett aggregat med kontrollerna på själva aggregatet.

I mitt tycke verkade du ge ett illa underbyggt och osakligt råd, och det tycker jag fortfarande.
 
  • Gilla
jbr
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag är bara korkad.

Det vi i grund och botten diskuterar här är om det är farligt med extern start av bastun pga. höjd risk för eldsvåda. Jag lade fram hypotesen att det kanske inte är någon nämnvärt ökad risk efter att TS uttryckligen avråtts av dig från en sådan lösning. Du skrev rent av att det borde förbjudas.

Googlar man lite på bastubränder hittar man framför allt nedbrunna fristående, antagligen vedeldade sådana, och någon enstaka nyhet om brand pga. elfel. Det enda jag faktiskt hittade med material som antänts för att det var för nära ett elaggregat var en brandövning.

Jag slänger ur mig hypotesen att det är så här för att folk generellt inte är dumma i huvudet. De som använder bastun som torkskåp spänner generellt inte torklinor över aggregatet men är ändå extra försiktiga med att titta efter grejer i bastun innan de startar den om de har extern start. Likaså folk med små barn. Små barn som för övrigt av nyfikenhet med lätthet kan slå på ett aggregat med kontrollerna på själva aggregatet.

I mitt tycke verkade du ge ett illa underbyggt och osakligt råd, och det tycker jag fortfarande.
Du har rätt och brandkåren i Attuna samt Arvika kommun som jag länkade till har fel. Eller hur tänker du?

Tror du alltså att det är en tillfällighet att dom går så långt att dom tycker att aggregatet ska kopplas bort om Bastun används som förråd eller torkrum.

Tror du det är en tillfällighet att dom skriver om vad som händer med tvättlinor när aggregatet slås på.

Tror du det är en tillfällighet att dom skriver att du ska skruva ur säkringarna om aggregatet används sällan, för att förhindra att aggregatet slås på av misstag.

Tror du det är en tillfällighet att dom vill att man ska skapa en rutin att alltid ta en titt in i bastun innan du slår på aggregatet och undvik att använda hink och andra attiraljer av plast i bastun.

Tror du det är en tillfällighet att @HasseTeknik skrivit i tråden om både dödsbrand och brand. Men han ljuger säkert

Tror du det är en tillfällighet att dom rekommenderar en lampa som indikerar att bastun är påslagen.

”I mitt tycke verkade du ge ett illa underbyggt och osakligt råd, och det tycker jag fortfarande”

Vet du vad. Skriv en insändare till Arvika kommun och klaga över deras brandsäkerhets råd. Berätta om ditt Googlande och ifrågasätt hur dom kan ge så korkade råd när du efter några minuter på nätet hittat solklara bevis på att dom har fel.

Jag har precis ändrat åsikt om dig från Korkat till totalt dum i huvudet. Har aldrig någonsin skrivit detta uttryck i denna tråd. Men eftersom du spottar på dom som evt. Läser denna tråd och råkat ut för en brand i en bastu orsakad av något brännbart som hamnat för nära aggregatet kan jag inte låta bli.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Det stämmer att Bastu finns med under ”Vanliga brandorsaker i våra hem”.
Ja de har valt att skriva så i den text du så enträget refererar till. Den texten kan du för övrigt hitta på en mängd ställen så du ska nog inte klandra just Attunda brandkår för den...

Det stämmer dock inte att bastur är vanlig brandorsak i våra hem.

Tips om att skruva ur säkringar osv. är så dumt att man bör lämna det därhän.

Anser du att de där tipsen tilltalar dig, så visst, följ dem.
Gör dem dock inte till någon sorts sanning som du så otrevligt och osakligt försöker pådyvla andra.
 
jbr jbr skrev:
Ja de har valt att skriva så i den text du så enträget refererar till. Den texten kan du för övrigt hitta på en mängd ställen så du ska nog inte klandra just Attunda brandkår för den...

Det stämmer dock inte att bastur är vanlig brandorsak i våra hem.

Tips om att skruva ur säkringar osv. är så dumt att man bör lämna det därhän.

Anser du att de där tipsen tilltalar dig, så visst, följ dem.
Gör dem dock inte till någon sorts sanning som du så otrevligt och osakligt försöker pådyvla andra.
Du kanske borde svara på mitt förra svar till dig innan du hoppar in i debatten igen. Förstår inte ens vart du vill komma med ditt inlägg?
Du har redan fått svar på vad som är den vanligaste brandorsaken i våra hem vad det nu har med Bastu bränder att göra.

Om du skulle ha bemödat dig att läsa tråden så var det inlägg #7 som startade diskussionen. Om du vill ifrågasätta något så ifrågasatt skribenten av inlägget.

Det behöver inte vara farligt att lämna levande ljus brinnande heller när man lämnar rummet. Men risken för olyckor ökar om du nu skulle kunna förstå sambandet.

För att referera till några allmänna råd så blev det Attuna brandkår och Arvika kommun som jag länkade till.

Så jag forsätter med Attuna brandkår som skiver såhär:

Vanliga brandorsaker
Varje år inträffar ett flertal bränder i bostäder. Orsakerna kan vara många men ofta beror det på stress och slarv.

Läs mer om vanliga brandorsaker i våra hem.

 
T
jbr jbr skrev:
Det stämmer dock inte att bastur är vanlig brandorsak i våra hem.
Elektriska bastuaggregat som brandorsak är ungefär lika vanliga som tvättmaskiner och kyl/frys. Betydligt vanligare än t ex torkskåp och strykjärn, åtminstone enligt statistik från 1997-2007:

Tabell som visar statistik över antalet bränder relaterade till olika elektriska apparater från 1997 till 2007.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Är det en "vanlig brandorsak"? Tja, allt är ju relativt, men knappt hundra incidenter per år är väl åtminstone inte ovanligt med tanke på att bastuaggregat inte finns i alla hem. Man kan nog räkna med att några fall också upptäcks i tid och därmed inte rapporteras.

"Den vanligaste orsaken är inte fel på utrustningen utan i stället att bastun har använts på fel sätt och att aggregatet varit placerat på fel ställe."

Källa: "Elektricitet och bränder med inriktning på brandutredning" av David Widlund. Finns även ett exempel på bastubrand med extern manöverpanel.

https://rib.msb.se/filer/pdf/24918.pdf
 
  • Gilla
Krille-72 och 2 till
  • Laddar…
jbr jbr skrev:
Tips om att skruva ur säkringar osv. är så dumt att man bör lämna det därhän.
Inte all något dumt tips. Ska inte bastun användas för en längre period, så är det ett riktigt vettigt råd. Se bara på TS bild i början på tråden. Han hade troligen (= min gissning) tänkt någonting liknande "att t.v. använder vi bastun som förråd, så fixar vi till den sedan när vi får tid". Att under denna tid som förråd, hade det varit bra med säkringarna urtagna/frånslagna för att minska riskerna för en olycka.
 
  • Gilla
Krille-72 och 1 till
  • Laddar…
Sedan finns det ju lite olika sätt att driva en bastu. Ved, värmeslingor, sten, vatten och IR är väl de jag känner till. Svärmor har köpt en utrymmessnål IR för den fick plats nere i källaren tillsammans med bubbelpool, dusch, toalett och tvättmaskinerna... Två personer får plats och det går snabbt att få värme och det är glasdörrar. Blöta kläder och handdukar hamnar i torktumlaren. En adsorptionstork står och tar hand om fukten.
Bastu är något som vissa inte kan vara utan och som andra inte ens gillar. För husfrun och svärmor är det trevliga minnen från morfar/pappa som gör det relevant för dem. Själv tycker jag att det är lite för varmt ute nu i skuggan under trädet och lite småmulet och 22° enligt termometern. (kanske inte fullt så hemskt)
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Du har rätt och brandkåren i Attuna samt Arvika kommun som jag länkade till har fel.
Nej, det påstår jag inte. Jag skriver att du överdriver en relativt liten risk.

Att du inte kan acceptera den uppfattningen utan att ta till okvädningsord säger nog mer om dig än om mig.
 
  • Gilla
jbr
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.