S Stuff skrev:
Riktigt så enkelt är det väl inte. Det finns vad jag vet inga regler som styr det utan man får ju utgå ifrån var tomtgränserna ligger. I det här fallet har ju TS ritat ut gränserna. Om de stämmer så ligger ju både slänten till höger och slänten till vänster på TS mark
Nej, såklart inte så enkelt...

Allt bygger på vilka förutsättningar som råder. Jag borde skrivit att om man ändrar marknivån på sin tomt så ska man ta hand om slänten själv....
 
P PurreP skrev:
Normalt så har man slänt på egen tomt, så att din slänt är den vänstra och att slänten till höger ska ligga inom grannens mark

Men, vi behöver lite mer förutsättningar här. Är det ett nybyggnadsområde?
I så fall har ju ena grannen gjort fel och han borde flytta in sin häck och ha slänten på sin tomt, då får TS plan yta från tomtgräns. I andra änden bygger han en stödmur.
Det kan såklart andra grannen också göra samtidigt som han flyttar häcken.
 
G
H hempularen skrev:
Grundprincipen är att den fastighet som ändrar markvärdet vid gränsen skall stå för slänt eller stödmur. Det är möjligt att din tomt drabbats när grannarna planat ut sina tomter under exploateringen av området. Men det är nog svårt att komma åt nu om inte detta skett nyligen.
Om du vill anlägga stödmur så behöver du bygglov. Grannarna kan ha synpunkter på bygglovet. Men deras häckar är deras problem, inte ditt.
P PurreP skrev:
Normalt så har man slänt på egen tomt, så att din slänt är den vänstra och att slänten till höger ska ligga inom grannens mark

Men, vi behöver lite mer förutsättningar här. Är det ett nybyggnadsområde?
Mitt hus är byggt 2016 samt granne nedanför mig har byggt 2016.
Grannen ovanför har byggt 2-3 år innan mig, den grannen hade brett ut sin tomt oerhört mycket och staplat mängder med ved, pallar med diverse material osv, vilket ställde till det ganska mycket när vi skulle göra markarbeten då dom aldrig flyttade på sina saker(dom ansåg att det var på deras tomt). Fast det helt klart var flera meter in på min tomt, slutade med att grävaren bara fick styra över allt till deras tomtgräns.
Relationen hade väl redan där skärt sig lite med den grannen och bara att deras grejjer försvann från tomten kändes som en vinst. Den grannen hade även lagt plattor till tomtgränsen vilket gjorde att något form av markarbete kring slänten mot dom blev svårt utan att orsaka skador på deras plattläggning. Valde då att inte göra något åt det då jag inte ville få en dålig relation redan från start med grannen men har stört mig så mycket på det senaste tiden att jag inte kan låta bli.
Efter jag bott i huset cirka ett år så har grannen dock tagit bort raden med plattor på tomtgränsen och istället valt att plantera en tujahäck där.
Tujahäcken är inget dom informerat om att dom skulle plantera utan den stod bara där helt plötsligt en dag.
 
G KungHarald89 skrev:
Mitt hus är byggt 2016 samt granne nedanför mig har byggt 2016.
Grannen ovanför har byggt 2-3 år innan mig, den grannen hade brett ut sin tomt oerhört mycket och staplat mängder med ved, pallar med diverse material osv, vilket ställde till det ganska mycket när vi skulle göra markarbeten då dom aldrig flyttade på sina saker(dom ansåg att det var på deras tomt). Fast det helt klart var flera meter in på min tomt, slutade med att grävaren bara fick styra över allt till deras tomtgräns.
Relationen hade väl redan där skärt sig lite med den grannen och bara att deras grejjer försvann från tomten kändes som en vinst. Den grannen hade även lagt plattor till tomtgränsen vilket gjorde att något form av markarbete kring slänten mot dom blev svårt utan att orsaka skador på deras plattläggning. Valde då att inte göra något åt det då jag inte ville få en dålig relation redan från start med grannen men har stört mig så mycket på det senaste tiden att jag inte kan låta bli.
Efter jag bott i huset cirka ett år så har grannen dock tagit bort raden med plattor på tomtgränsen och istället valt att plantera en tujahäck där.
Tujahäcken är inget dom informerat om att dom skulle plantera utan den stod bara där helt plötsligt en dag.
Okej, då är det relativt nybyggt då. Jag skulle nog titta på höjdkurvorna i plankartan, se vad detaljplan säger om släntlutning och murar. Sedan också maila kommunen och be att få ut bygglov från dina båda grannar för att se vad markloven säger i dem.
 
  • Gilla
hempularen och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
R Riverground skrev:
Det beror ju på, grannen överst kan ju ha fyllt ut sin slänt så att slänten hamnat på TS tomt, precis som grannen under kan ha grävt ur så att slänten hamnat på TS tomt.

Vanligt problem där jag bor även om det inte är lika stor fallhöjd som här.
Grannen har ju naturligtvis inte rätt att tippa schaktmassor på TS tomt. Har det skett i närtid så har grannen ett problem. Men är det en gammal detaljplan där åtgärderna skett för många årtionden sedan blir ju bevislägen hopplöst. TS får då utgå från att slänterna anlagts av den dåvarande ägaren av TS nuvarande tomt.
 
H
G KungHarald89 skrev:
Mitt hus är byggt 2016 samt granne nedanför mig har byggt 2016.
Grannen ovanför har byggt 2-3 år innan mig, den grannen hade brett ut sin tomt oerhört mycket och staplat mängder med ved, pallar med diverse material osv, vilket ställde till det ganska mycket när vi skulle göra markarbeten då dom aldrig flyttade på sina saker(dom ansåg att det var på deras tomt). Fast det helt klart var flera meter in på min tomt, slutade med att grävaren bara fick styra över allt till deras tomtgräns.
Relationen hade väl redan där skärt sig lite med den grannen och bara att deras grejjer försvann från tomten kändes som en vinst. Den grannen hade även lagt plattor till tomtgränsen vilket gjorde att något form av markarbete kring slänten mot dom blev svårt utan att orsaka skador på deras plattläggning. Valde då att inte göra något åt det då jag inte ville få en dålig relation redan från start med grannen men har stört mig så mycket på det senaste tiden att jag inte kan låta bli.
Efter jag bott i huset cirka ett år så har grannen dock tagit bort raden med plattor på tomtgränsen och istället valt att plantera en tujahäck där.
Tujahäcken är inget dom informerat om att dom skulle plantera utan den stod bara där helt plötsligt en dag.
sitter thujan Helt i gränsen eller har dom dragit in den på sin tomt?
De ska kunna sköta sin häck på sin tomt om inte du låter dom att använda din sida.
 
Claes Sörmland
Det finns ju flygfoto också att titta på. Dels har Lantmäteriet och ibland har kommunen eget flygfoto i sin karttjänst. Då får man nån idé om när schaktning har skett i förhållande till året för flygfotot.
 
G
H Hallerudsbo skrev:
sitter thujan Helt i gränsen eller har dom dragit in den på sin tomt?
De ska kunna sköta sin häck på sin tomt om inte du låter dom att använda din sida.
Häcken kan inte skötas från deras tomt på min sida som det är nu. Den är inte helt rakt planterad, i början av häcken står det rakt på tomtgräns och i slutet kanske 30-40cm in på deras tomt.
 
H
Ok.
Tänk på att den blir väl i vart fall 50-60 cm bred in mot dig.
Så jag menar de skulle ha satt den min 1 m in på deras mark
 
G KungHarald89 skrev:
Häcken kan inte skötas från deras tomt på min sida som det är nu. Den är inte helt rakt planterad, i början av häcken står det rakt på tomtgräns och i slutet kanske 30-40cm in på deras tomt.
Tolkar det som att det är grannen nedanför? Säg att du planerar en stödmur i tomtgräns. På andra sidan behöver du bara gräva ur.
 
G
1 markus1 skrev:
Tolkar det som att det är grannen nedanför? Säg att du planerar en stödmur i tomtgräns. På andra sidan behöver du bara gräva ur.
Nej det är grannen ovanför som planterat på tomtgränsen.
Grannen nedanför har satt sin häck en bit in på sin tomt och klipper och håller efter på utsidan om häcken.

Men om jag skulle gräva ur slänten mot granne på ovansidan kommer ju med all sannolikhet deras häckplantering rasa ner mot min tomt, blir väl som jag som ansvarar över att jag förstört deras häck då även fast dom planterat den för nära?
 
G KungHarald89 skrev:
Nej det är grannen ovanför som planterat på tomtgränsen.
Grannen nedanför har satt sin häck en bit in på sin tomt och klipper och håller efter på utsidan om häcken.

Men om jag skulle gräva ur slänten mot granne på ovansidan kommer ju med all sannolikhet deras häckplantering rasa ner mot min tomt, blir väl som jag som ansvarar över att jag förstört deras häck då även fast dom planterat den för nära?
Frågan är vad deras marklov för anläggande av slänten säger. Kolla med kommunen.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
]
G KungHarald89 skrev:
Nej det är grannen ovanför som planterat på tomtgränsen.
Grannen nedanför har satt sin häck en bit in på sin tomt och klipper och håller efter på utsidan om häcken.

Men om jag skulle gräva ur slänten mot granne på ovansidan kommer ju med all sannolikhet deras häckplantering rasa ner mot min tomt, blir väl som jag som ansvarar över att jag förstört deras häck då även fast dom planterat den för nära?
Jo men du får ju snacka med grannen först och säga vad du planerar göra. Med tanke på höjden så kommer det krävas bygglov ändå så det kommer ju inte gå på stubinen precis.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
En fråga: Låt oss säga att grannen saknar marklov för sin uppfyllnad och bara har kört på. Han fyllde före TS köpte sin fastighet. Hur gör då TS med sitt bygglov för muren? Ska han utgå från att grannen följer detaljplanens höjder på sin sida gränsen och anpassa stödmuren efter det eller ska TS utgå från den "svarthöjda" marken hos grannen?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
En fråga: Låt oss säga att grannen saknar marklov för sin uppfyllnad och bara har kört på. Han fyllde före TS köpte sin fastighet. Hur gör då TS med sitt bygglov för muren? Ska han utgå från att grannen följer detaljplanens höjder på sin sida gränsen och anpassa stödmuren efter det eller ska TS utgå från den "svarthöjda" marken hos grannen?
Antingen blir det en mur eller stödmur beroende på om grannen har gjort rätt eller fel. Skulle det varit mycket fel så hade väl det påpekats på slutsamråd såvida inte grannen fyllt upp senare.
Detta är ett rätt vanligt problem med tomter som är styckade i en backe/slänt. Troligtvis orsakat av att ingen bryr sig om höjdkurvorna och bara slätar ut sina tomter max. Det naturliga hade ju varit om alla tomter sluttade. Blir dock tråkigt att spela fotboll då ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.