Hej.

Jag har varit i kontakt med kommunen angående bygglov på ett nytt garage. Jag får med krav på bygglov bygga 45kvm som störst med en max takhöjd på 3 meter.

Atterfallshus som garage får jag bygga 30kvm med en takhöjd på 4 meter vid nock.

Alltså 1 meter bredare och 1,2meter längre så får jag inte längre ha 4 meters takhöjd vid nock. För att passa med garageport så är det fördelaktigt med 2,5m takhöjd.

Jag kommer inte under 3,8m takhöjd med 20 graders lutning, finns det andra alternativ för taket ? Typ snedtak?

Mittbygglov.se har ju bara ritningar för "vanliga tak"

Hälsningar Simon
 
Ja 3 meter är ju ganska snålt. Men exakt hur har kommunen uttryckt sig när de kravställer höjden?
Det är ju rätt stor skillnad om man talar om byggnadshöjd, nockhöjd eller totallhöjd. Se illustration i länken:
https://www.stenungsund.se/webbsido...hbyggnadshojd.4.4db042ae149cb01efa87d5e9.html

Är man begränsad i höjd så är det ju ofta pulpettak man får satsa på. De flesta leverantörer av garage eller takstolar har ju pulpettak ner till 7 graders lutning. Jag har precis sökt bygglov för ett garage med så lite som 3 graders lutning men då får jag ändå ca 3,1 m totalhöjd på ett garage som är 6,2x6,2m och har 2,4m takhöjd invändigt

Varför begränsa sig till utbudet på mittbygglov.se? det finns ju gott om andra lösningar
 
Här är gränsen 3m innertakshöjd, fram till att jag fick veta det siktade jag på saxtakstolar...
Är kanske ett alternativ för dig tillsammans med låg takvinkel om det är nocken som begränsar?
 
S Stuff skrev:
Ja 3 meter är ju ganska snålt. Men exakt hur har kommunen uttryckt sig när de kravställer höjden?
Det är ju rätt stor skillnad om man talar om byggnadshöjd, nockhöjd eller totallhöjd. Se illustration i länken:
[länk]

Är man begränsad i höjd så är det ju ofta pulpettak man får satsa på. De flesta leverantörer av garage eller takstolar har ju pulpettak ner till 7 graders lutning. Jag har precis sökt bygglov för ett garage med så lite som 3 graders lutning men då får jag ändå ca 3,1 m totalhöjd på ett garage som är 6,2x6,2m och har 2,4m takhöjd invändigt

Varför begränsa sig till utbudet på mittbygglov.se? det finns ju gott om andra lösningar
Jag har skypemöte bokat på måndag så återkommer i frågan.

Men vid tidigare kontakt innan jag hade bestämt mig så är projektplanen där vi bor ett småbyggnadsområde och de nya reglerna trädde i kraft 2016 om detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.