I stugan har vi en äldre IFÖ-toalett som efter att vi drog in kommunalt vatten och avlopp har börjat bli otät, den pyser hela tiden. Jag tror att det hamnat något skräp i själva ventilen, och när den läcker igenom vatten så rinner det till slut över och ner i vattenlåset via ”översvämningsröret”. Det verkar alltså inte bara vara tätningen till spolningen som är fel på utan själva vattenventilen.

Nu undrar jag, kan någon identifiera IFÖ-toan? Och kan man byta ventil? Jag har sett spolmekanismer som reservdelar men det hjälper ju föga i detta fall.

Tacksam för all hjälp och input!
 
  • Äldre vit IFÖ-toalett i ett badrum, synlig spolknapp upptill, potentiellt med ett ventilleckageproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bronken
Jag hade något liknande problem, köpte detta och bytte det mesta av det utom själva inloppet genom porslinet.
"Ifö komplett inloppsventil med stativ till Cera och City" från vvsochbad.se.

Gick bra för mig.
 
  • Gilla
KTM950
  • Laddar…
Bronken
Lite snabb kanske. Såg ut som min Ifö Cera men det kanske det inte är.
Har du bilder från andra vinklar?
 
Förhoppningsvis kan du lösa problemet med befintliga delar, men går inte det och du behöver köpa en ny flottörventil kan jag varmt rekommendera en Fluidmaster. Jag fick byta i vår och satte i en sådan, den har funkat felfritt i runt sju år nu.
 
  • Gilla
KTM950 och 1 till
  • Laddar…
K KTM950 skrev:
Det verkar alltså inte bara vara tätningen till spolningen som är fel på utan själva vattenventilen.
Plocka isär och rengöra kan räcka långt. Behöver du byta något är det kanske enklast att ta med den "läckande delen" till byggvaruhus/fackhandel så du får rätt reservdel.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Plocka isär och rengöra kan räcka långt. Behöver du byta något är det kanske enklast att ta med den "läckande delen" till byggvaruhus/fackhandel så du får rätt reservdel.
Måste bara fatta hur jag får isär den...
 
Bronken Bronken skrev:
Lite snabb kanske. Såg ut som min Ifö Cera men det kanske det inte är.
Har du bilder från andra vinklar?
Jag tror du har rätt!

tack!
 
  • Vit toalettstol i ett badrum med kaklade väggar och golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dheri Dheri skrev:
Förhoppningsvis kan du lösa problemet med befintliga delar, men går inte det och du behöver köpa en ny flottörventil kan jag varmt rekommendera en Fluidmaster. Jag fick byta i vår och satte i en sådan, den har funkat felfritt i runt sju år nu.
Ser att den är universal. Tack, ska kika på den!
 
Det är jättestor skillnad på pris på reservdelar och komplettera fluidmaster. Jag beställde från Amazon som var snorbillig men hade en annan gänga på anslutningen. Troligen räcker det dock att rengöra gummimembranet, tar 5 minuter max.
 
J JohanLun skrev:
Det är jättestor skillnad på pris på reservdelar och komplettera fluidmaster. Jag beställde från Amazon som var snorbillig men hade en annan gänga på anslutningen. Troligen räcker det dock att rengöra gummimembranet, tar 5 minuter max.
ja, ska testa. Hittade en bra video på youtube.
 
Rengjorde allt och i inloppet satt skräp. Nu är den tyst.

Tack alla och särskilt @Bronken som identifierade toan så att jag kunde hitta videon.

(Det ser lättare ut att fixa på videon än vad det är i verkligheten, allt sitter fast stenhårt men det gick bra till slut)
 
  • Gilla
Bronken och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.