Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Bara för att enstaka hushåll vill ladda sin bil på ett bekvämt sätt ska inte de andra hushållen tvingas betala för det.
Därom är vi eniga.

Och jag medger att jag kanske vill lösa ett problem som inte borde lösas då jag
a) själv skulle ha svårt för en bostad utan laddmöjlighet, och
b) har allmänt svårt för radhus med garagelängor.

Men jag tror (bl.a. utifrån frågor här) inte att jag är ensam om att vilja förändra den befintliga situationen, och jag tror vidare även att relativt många kommer att göra installationer i strid med deras anläggningsbeslut.
 
Claes Sörmland
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Därom är vi eniga.

Och jag medger att jag kanske vill lösa ett problem som inte borde lösas då jag
a) själv skulle ha svårt för en bostad utan laddmöjlighet, och
b) har allmänt svårt för radhus med garagelängor.

Men jag tror (bl.a. utifrån frågor här) inte att jag är ensam om att vilja förändra den befintliga situationen, och jag tror vidare även att relativt många kommer att göra installationer i strid med deras anläggningsbeslut.
Jag tror att kunskapen om anläggningslagen och samfälligheter generellt är låg ute i samhället så jag delar din syn att lagöverträdelser i den här frågan nog kan bli eller är rätt vanliga. Många verkar tro att samfällighetsföreningar får göra lite som de vill om bara styrelsen driver det, ungefär som om de vore bostadsrättsföreningar.

Sen är ju så med bostäder att varje form av bostad inte är kompatibel med varje form av bilanvändande. Man får relatera de där sakerna i förhållande till varandra när man lägger "livspusslet".
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Men jag tror (bl.a. utifrån frågor här) inte att jag är ensam om att vilja förändra den befintliga situationen, och jag tror vidare även att relativt många kommer att göra installationer i strid med deras anläggningsbeslut.
Jo det räcker troligen med att läsa några av inläggen ovan ( #49, 50 m.fl. ) och det var därför jag tror mer på lösningen med att börja med en ekonomisk förening, om man inte får med sig alla på att förändra anläggningar slutet.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Sen är ju så med bostäder att varje form av bostad inte är kompatibel med varje form av bilanvändande.
Visst är det så, men jag tror inte att flertalet resonerar så. Alltså att man väljer bort boenden med samfällda garage för att kunna ha en elbil. I synnerhet inte om man redan bor så, men inte heller om det är ett alternativ att flytta till.

Den spontana tanken är nog att det där går att lösa, det är ju i slutänden bara att betala för att dra fram lite el. Att man egentligen har lättare att lösa det i exempelvis ett bostadsrättsradhus än ett friköpt sådant är nog helt okänt och kontraintuitivt för många.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Intressant. Var då, och med vilka ingångsvärden?
Vet inte vad du menar med ingångsvärden i detta sammanhang, men det handlar alltså just om att det inte går att installera laddstationer om inte alla säger ja, utan att gå via byråkratin och ändra anläggningsbeslutet. Orsaken är ju att det inte fanns elbilar när samfällighetslagen skrev, så man hade inte en tanke på att sådana behov kunde uppstå.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Vet inte vad du menar med ingångsvärden i detta sammanhang, men det handlar alltså just om att det inte går att installera laddstationer om inte alla säger ja, utan att gå via byråkratin och ändra anläggningsbeslutet. Orsaken är ju att det inte fanns elbilar när samfällighetslagen skrev, så man hade inte en tanke på att sådana behov kunde uppstå.
Jag tolkade dig som att det diskuterades på hög politisk nivå, något jag inte kände till. Och med ingångsvärden menade jag då vad det exempelvis fanns för direktiv i en utredning eller vad någon kommit med för förslag i en riksdagsmotion eller hemställan om lagstiftning eller liknande.
 
Claes Sörmland
Anna_H Anna_H skrev:
Vet inte vad du menar med ingångsvärden i detta sammanhang, men det handlar alltså just om att det inte går att installera laddstationer om inte alla säger ja, utan att gå via byråkratin och ändra anläggningsbeslutet. Orsaken är ju att det inte fanns elbilar när samfällighetslagen skrev, så man hade inte en tanke på att sådana behov kunde uppstå.
Faktum är att det inte ens går att installera laddstationer om alla säger ja utan ett nytt anläggningsbeslut. Man får inte bryta mot ett anläggningsbeslut bara för att alla är överens om att göra det.

När man skrev anläggningslagen så tänkte man sig teknisk utveckling och att anläggningar ska nybildas och omprövas hela tiden. Det man kanske inte räknat med är att okunnigheten om lagen skulle vara så stor bland delägarna och att Lantmäteriets handläggningskostnader skulle skena så.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 4 till
  • Laddar…
Du behöver inte ändra i anläggningsbeslutet för att tillåta elbilsladdning i samfälligheten. I vår samfällighet (med garagelängor som ägs av föreningen) kommer vi att bilda en GA för elbilsladdningen. På Samfällighetens stämma så fattar vi beslut om markupplåtning för GA. Kostnaden för elbilsladdningen belastar enbart GA och de i samfälligheten som inte vill vara med betalar ingenting extra utöver den vanliga avgiften
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
Skip6711 Skip6711 skrev:
Du behöver inte ändra i anläggningsbeslutet för att tillåta elbilsladdning i samfälligheten. I vår samfällighet (med garagelängor som ägs av föreningen) kommer vi att bilda en GA för elbilsladdningen. På Samfällighetens stämma så fattar vi beslut om markupplåtning för GA. Kostnaden för elbilsladdningen belastar enbart GA och de i samfälligheten som inte vill vara med betalar ingenting extra utöver den vanliga avgiften
Ungefär så behandlade vi frågan om att bygga sophus. De som ville vara med fick vara med i nya GA och den befintliga föreningen fick administrera en GA till ( hade redan 3 st ).
 
Claes Sörmland
Skip6711 Skip6711 skrev:
Du behöver inte ändra i anläggningsbeslutet för att tillåta elbilsladdning i samfälligheten. I vår samfällighet (med garagelängor som ägs av föreningen) kommer vi att bilda en GA för elbilsladdningen. På Samfällighetens stämma så fattar vi beslut om markupplåtning för GA. Kostnaden för elbilsladdningen belastar enbart GA och de i samfälligheten som inte vill vara med betalar ingenting extra utöver den vanliga avgiften
Jag tror vi gick vilse i begreppen här. Att bilda en nya GA via en lantmäteriförrättning innebär ju en nytt anläggningsbeslut. Därmed har en ändring skett av de GA som som samfällighetsföreningen förvaltar genom ett tillägg. Sen behöver också samfälligheten ändra sitt syfte att också förvalta den nya GA:n.

Detta låter som e pragmatisk lösning när behoven varierar mellan fastigheterna.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Detta låter som e pragmatisk lösning när behoven varierar mellan fastigheterna.
Jo, i vårt fall har vi olika antal fastigheter för lekytor, garage, dagvatten och sopor, så en till kan ju möjligen fungera bra.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
N
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tror vi gick vilse i begreppen här. Att bilda en nya GA via en lantmäteriförrättning innebär ju en nytt anläggningsbeslut. Därmed har en ändring skett av de GA som som samfällighetsföreningen förvaltar genom ett tillägg. Sen behöver också samfälligheten ändra sitt syfte att också förvalta den nya GA:n.

Detta låter som e pragmatisk lösning när behoven varierar mellan fastigheterna.
Det behöver ju dock inte vara samma förening som förvaltar de olika gemensamhetsanläggningarna? Och det är ju relativt smidigt att ändra stadgarna om man skulle vilja ha samma förening som förvaltar dom.
Ett nytt ga är ett rimligt sätt att gå tillväga om inte alla vill vara med.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
N Nils ST skrev:
Det behöver ju dock inte vara samma förening som förvaltar de olika gemensamhetsanläggningarna? Och det är ju relativt smidigt att ändra stadgarna om man skulle vilja ha samma förening som förvaltar dom.
Ett nytt ga är ett rimligt sätt att gå tillväga om inte alla vill vara med.
Man kan ju ha en mängd olika samfällighetsföreningar men jag tror de flesta tycker det är rätt tungrott med stämmor, förtroendevalda, protokollskrivande, bokföring o s v så att sitta med flera samfällighetsföreningar för olika GA i samma område som gäller samma område är nog inte attraktivt för de flesta.
 
N
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Man kan ju ha en mängd olika samfällighetsföreningar men jag tror de flesta tycker det är rätt tungrott med stämmor, förtroendevalda, protokollskrivande, bokföring o s v så att sitta med flera samfällighetsföreningar för olika GA i samma område som gäller samma område är nog inte attraktivt för de flesta.
absolut men du fick det att framstå som att det var det ända sättet att göra det på.
 
Claes Sörmland
N Nils ST skrev:
absolut men du fick det att framstå som att det var det ända sättet att göra det på.
Det var inte något jag ville förmedla. På tal om möjligheter så kan man ju delägarförvalta en samfällighet också. D v s skippa samfällighetsförening helt. Men jag gissar att det ofta inte känns som en lämplig lösning för laddstolpar, man vill ju ha en juridisk person som kan ha elabonnemanget. Men det går kanske att lösa med en ekonomisk förening som på något sätt ligger parallellt med GA:n. (Jag vet att några grannar tänkte sig detta för en GA för avlopp men har inte satt mig in i fördelarna.) Möjligheterna är oändliga!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.