Förra sommaren byggde jag en altan som vilade på plattor efter (vad jag kunde läsa mig till) konstens alla regler. Efter en rejält snörik vinter där altanen dessutom fått en del snöras från taket upptäckte jag att den lutade inåt mot mitten :(.

Skruvade upp trallen där ”gropen” var och såg då att en betongplatta under det mittersta stödbenet hade knäckts på mitten. Eftersom dom två närliggande stödbenen då fick ta ännu mera tyngd skruvarna som höll dessa på plats (5,0x8,0, 6 i vardera ben) slitits av.

Borde förstås insett att snöraset skulle kräva mer stöd, men hur reparerar jag detta på bästa vis? Min plan just nu är att lyfta altanen med domkraft och lägga in en ny betongplatta under mittbenet och dessutom förstärka med två extra stödben (med betongplattor under) mellan detta och dom två andra stödbenen som pajade. Och därefter ersätta dom trasiga stödbenen.
Bör jag göra något annat? Starkare skruv eller liknande?

Närbild på en trasig trädäckstolpe med avslitna skruvar, synliga i en sprucken betongplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på trasiga träplankor och avslitet skruvhål i altankonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Altanens stödben med trasig betongplatta och avslitna skruvar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Altanens träreglar med en knäckt betongplatta och avslitna skruvar i stödbenets fästen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mats-S
V villasuperstar skrev:
Bör jag göra något annat
Problemet är att dina betongplattor är vanliga oarmerade trädgårdsplattor, så helt naturligt knäcks dom vid tung belastning.

Gjut egna plattor med armeringsnät i, så kommer dom garanterat att hålla för tung last. Kör samma storlek, men med armering i dom. Ska du vara riktigt seriös tar du armeringsjärn som du najar till rutnät, men det bär funka med ett vanligt armeringsnät.

Ersätt dom mest utsatta plattorna med dina egna "villasuperstar-plattor" med oanad hållbarhet :)
 
  • Gilla
villasuperstar
  • Laddar…
Det är också en stor fördel om du pallar upp bärlinan istället för att låta den hänga i skruvarna. Lägg hellre bitar av reglar under, liggande så får du samtidigt mindre punktlast på din trädgårdsplatta och mindre risk att den knäcks.
Ta en platta som är tjock, 50mm
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Tack for tipsen! Egna plattor låter ju kanon men osäker på om jag vågar ge mig på det , ska kika runt om det finns några armerade varianter att köpa! Det stod en altan på samma plats tidigare som stod på samma plattor, men då vilade bjälkarna rakt på plattan utan stödben så antar att kraften blev mindre fokuserad.

Att stötta upp under låter ju superrimligt också! Borde ha tänkt på det från början
 
A
  • Gilla
villasuperstar
  • Laddar…
J
Är nog bra med mer än en skruv i balkskon också även om man pallar upp.
 
  • Gilla
villasuperstar
  • Laddar…
Var och kollade på bygghandeln idag, fanns inga armerade men kom därifrån med 5st såna här https://www.k-rauta.se/produkt/pelarkron-st-eriks-topaz-420x420x75-gra/7340025674248. Kändes betydligt bastantare än nuvarande plattor (plus att det blir dubbelt så många stödben som nu och med stödbenen direkt under bärlinan), hoppas att det ska räcka?

Intressant iakttagelse med den enda skruven - alla balkskorna ska sitta fast med minst 4 men måste missat den där, tack!
 
J
V villasuperstar skrev:
Var och kollade på bygghandeln idag, fanns inga armerade men kom därifrån med 5st såna här [länk]. Kändes betydligt bastantare än nuvarande plattor (plus att det blir dubbelt så många stödben som nu och med stödbenen direkt under bärlinan), hoppas att det ska räcka?

Intressant iakttagelse med den enda skruven - alla balkskorna ska sitta fast med minst 4 men måste missat den där, tack!
Låter bra! Iofs nämns inget om att de är gjorda för att ta upp last, men dubbelt så tjocka och dubbelt så många borde ju hjälpa till. Tipset om att fördela lasten med en bit regel liggande mot plattan är rätt smart med. Just nu har du ju en smal regel som utgör en punktlast rätt ner i trappan. Dessutom med ändträ nedåt. Tittade faktiskt bara extra noga på den så det var ren tur :cool:
 
Redigerat:
  • Gilla
villasuperstar
  • Laddar…
holmberg87 holmberg87 skrev:
Det är också en stor fördel om du pallar upp bärlinan istället för att låta den hänga i skruvarna. Lägg hellre bitar av reglar under, liggande så får du samtidigt mindre punktlast på din trädgårdsplatta och mindre risk att den knäcks.
Ta en platta som är tjock, 50mm
Varför skulle man inte kunna fästa benen med skruv? Är ju väldigt smidig metod.
 
N nybyggarn3 skrev:
Varför skulle man inte kunna fästa benen med skruv? Är ju väldigt smidig metod.
Såklart man kan men det är skruvarna som får ta upp tyngden. Använder man balskor så är det naturligtvis starkt men att stötta av med en regel och bara skruva den är inte lika starkt.
Med stöttning under så tar inte skruvarna upp krafterna utan dom håller bara allt på plats.

Så visst går det men det är inte den bästa eller smartare lösningen. Oftast använder man 2st reglar en kort och en lång och stöttar med som ett ben så bärlinan vilar på den korta delen
 
holmberg87 holmberg87 skrev:
Såklart man kan men det är skruvarna som får ta upp tyngden. Använder man balskor så är det naturligtvis starkt men att stötta av med en regel och bara skruva den är inte lika starkt.
Med stöttning under så tar inte skruvarna upp krafterna utan dom håller bara allt på plats.

Så visst går det men det är inte den bästa eller smartare lösningen. Oftast använder man 2st reglar en kort och en lång och stöttar med som ett ben så bärlinan vilar på den korta delen
Att det inte är lika starkt som att palla under är ju rätt uppenbart men frågan är om det inte är tillräckligt? Som en jämförelse hänger hela mellanbjälklaget med skruv I mitt hus. Helt enligt instruktion från konstruktör konstruktör. Vill minnas att jag satte 5 st 5 mm skruv I varje regel. Övervåningen sitter kvar så här 2 år senare:)
 
N nybyggarn3 skrev:
Att det inte är lika starkt som att palla under är ju rätt uppenbart men frågan är om det inte är tillräckligt? Som en jämförelse hänger hela mellanbjälklaget med skruv I mitt hus. Helt enligt instruktion från konstruktör konstruktör. Vill minnas att jag satte 5 st 5 mm skruv I varje regel. Övervåningen sitter kvar så här 2 år senare:)
Absolut med rätt antal skruvar och rätt placerat så håller det, inte fråga om det.
Men här hade skruvarna gått av också vilket aldrig hänt om man stöttat av.
Säger inte att man inte kan skruva men det är klokare att stötta av
 
N nybyggarn3 skrev:
Övervåningen sitter kvar så här 2 år senare:)
Men du har heller inga snölaster som dimper ner på ditt bjälklag när det är inomhus ;).
 
  • Gilla
holmberg87
  • Laddar…
R roli skrev:
Men du har heller inga snölaster som dimper ner på ditt bjälklag när det är inomhus ;).
Sant:) Och dessutom är bärlinan skruvad på cc 60 i reglarna. Är nog säkrast att skruva ordentligt och man ska hänga altanen.
a))
 
  • Gilla
Märtaros
  • Laddar…
Nu är arbetet påbörjat! Så här blir det nya stödet (det där plattan knäcktes). Under ligger en 90x45 som löper hela plattans längd som ska fixeras i bärlinan med spikplåtar strax. Ser det ok ut? Påbörjat byggprojekt med nytt stöd och 90x45 träbalk som fixeras med spikplåtar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Konstruktion av trästöd med 90x45 träbjälke under en platta, förstärkt med spikplåtar, under byggarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
holmberg87
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.