Eftersom området sluttar så kan ju marknivån sett ut något i stil med det här:
Sidovy av en sluttande tomt med marknivålinje och hus, indikerar hur slänter fördelas på tomten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och i så fall ska ju slänterna hamna på din tomt.
 
Bästa är såklart att försöka komma överens med grannen. Antingen går du hårt fram och kräver att han tar bort sina massor från din tomt eller så gör ni gemensam sak och delar på kostnaden för en stödmur.
Detta dock förutsatt att slänten inte beror på att din tomt är sänkt.

Edit:
Med tanke på att ditt hus byggts för att säljas så är det inte otroligt att din byggare valde att sänka tomten för att komma så billigt undan som möjligt.
 
Simon5 Simon5 skrev:
Det är kommunen som sålt tomterna. Vi köpte huset färdigbyggt av en person som byggde för att sälja vidare.
Okej, då har både tomt och hus varit färdiga när ni köpt, även granntomterna var färdiga då? I så fall är det ju tyvärr så att ni vet vad ni köpte, eller borde vetat. Att ta reda på var gränserna går och att slänterna ligger på er sida torde ligga på er undersökningsplikt. Därför tror jag ni har en ganska kraftig uppförsbacke i att nu ändra slänternas placering. Med det sagt, försök hitta kartan som visar marknivåerna på alla tomterna. De kan ju visa till er fördel...
 
Simon5 Simon5 skrev:
Nybyggt område...äldsta huset 4 år och vårt byggdes förra året. En privatperon som byggde för att sälja vidare. Grannen har byggt sitt själv. Ska naturligtvis kolla nybyggnadskartan...tack för tipset.
Personen som byggt för att sälja vidare har antagligen inte brytt sig så mycket om att föra någon dialog med grannarna kring sluttningar och stödmurar, hen har nog, rent krasst, varit mer intresserad av att få till ett hus och få in pengar. Det behöver inte vara grannen som gjort något fel här.
Tyvärr hamnar man lite ”utanför processen” när man själv inte är byggherre i nybyggnadsprojekt.
 
Redigerat:
Z Zlade skrev:
Bästa är såklart att försöka komma överens med grannen. Antingen går du hårt fram och kräver att han tar bort sina massor från din tomt eller så gör ni gemensam sak och delar på kostnaden för en stödmur.
Detta dock förutsatt att slänten inte beror på att din tomt är sänkt.

Edit:
Med tanke på att ditt hus byggts för att säljas så är det inte otroligt att din byggare valde att sänka tomten för att komma så billigt undan som möjligt.
Självklart ska vi kommar överens...problemet är att han ska sälja huset nu. Och jag vet inte hur turerna gått...kan ju vara så som du säger att bägge slänterna är mina...
 
T ToRy skrev:
Okej, då har både tomt och hus varit färdiga när ni köpt, även granntomterna var färdiga då? I så fall är det ju tyvärr så att ni vet vad ni köpte, eller borde vetat. Att ta reda på var gränserna går och att slänterna ligger på er sida torde ligga på er undersökningsplikt. Därför tror jag ni har en ganska kraftig uppförsbacke i att nu ändra slänternas placering. Med det sagt, försök hitta kartan som visar marknivåerna på alla tomterna. De kan ju visa till er fördel...
Jo, självklart borde vi varit uppmärksamma på problemet. Man lär så länge man lever.
 
M MetteKson skrev:
Personen som byggt för att sälja vidare har antagligen inte brytt sig så mycket om att föra någon dialog med grannarna kring sluttningar och stödmurar, hen har nog, rent krasst, varit mer intresserad av att få till ett hus och få in pengar. Det behöver inte vara grannen som gjort något fel här.
Tyvärr hamnar man lite ”utanför processen” när man själv inte är byggherre i nybyggnadsprojekt.
Så är det ju....men här känner grannen och byggherren varandra sen lång tid tillbaka. Så det finns ju att man har en "privat" överenskommelse också.
 
panodil panodil skrev:
Eftersom området sluttar så kan ju marknivån sett ut något i stil med det här:
[bild]

Och i så fall ska ju slänterna hamna på din tomt.
Kan mycket väl vara så. Jag ville egentligen bara veta om det fanns någon "regel" i fall som detta. Får nog bara bita i det sura äpplet och leva med det.
 
Simon5 Simon5 skrev:
Kan mycket väl vara så. Jag ville egentligen bara veta om det fanns någon "regel" i fall som detta. Får nog bara bita i det sura äpplet och leva med det.
Regeln är att den som ändrar marknivå ska ha slänten på sin tomt
 
L LantbrukarN skrev:
Regeln är att den som ändrar marknivå ska ha slänten på sin tomt
Tack för förtydligande....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.