I
Hej,

Vi flyttade till hus för 5-6 år se och renoveringen av huset började ganska omgående. Efter att ha draget ut en plastmatta insåg man snabbt att skyddsutrustning var A och O. Detta borde vara självklart men tyvärr enkelt att förbise när man har så mycket annat att fokusera på.

image-asset.jpeg

Masker (Sundströms SR 100) inhandlades ihop med en hel drös annan skyddsutrustning så som hörselkåpor, skyddshandskar, skyddsglasögon o.s.v. och detta har använts flitigt sen dess.

Visst har man missat mask ett få tal gånger. Någon gång han man blanda en halv spann fix utan mask och en annan gång (för någon månad sen) fick man på fel filter vid rengöring med balsamterpentin och lacknafta i trångt utrymme vilket inte var något vidare alls. Samtidigt har man blivit imponerad av hur effektiv gasfiltret faktiskt är när man använder det, så gott som ingen doft\gas tar sig igenom.

Huset vi flyttade till har pelletspanna vilket kräver sotning en gång i veckan, iallafall under de kalla månaderna. Även här har skyddsutrustning använts flitigt.

Man kan helt enkelt konstatera även underhållet av ett hus kan kräva bra skyddsutrustning.

Det har dock kommit till min vetskap att masken troligen inte håller helt tätt, efter sotning av pannan har sotpartiklar påträffats i näsan.

Första tanken är såklart, sitter masken rätt? Är det något fel på den? Och efter en del kommunikation med tillverkaren kan man konstatera att inget är fel, den sitter korrekt. Men även om tryck testet man gör för att kontrollera tätningen är godkänd så kan partiklar ta sig in, kanske när man rör sig i olika positioner. För att vara helt säker behöver man göra ett mer omfattande förslutnings test vilket inte är något man själv kan göra.

I samband med att jag fått problem med hals och luftvägar på senare tid så börjar man såklart fundera på om renoveringen och underhållet av huset kan vara boven? Fördelen man har som "Svensson" är att man inte utsätts för dessa ämnen dagligen, men kanske kan enstaka tillfällen ändå skapa problem?

Hur ser ni på riskerna? Är det något man i stort kan avfärda som "Svensson" så länge som man oftast använder skydd som iallafall skyddar hyfsat?

Oavsett, har man ingen bra skyddsutrustning idag så skaffa det asp! Det är också bra att ha ex ögontvätt hemma, här kan tiden spela stor roll. Vissa saker går inte att åtgärda i efterhand.
 
Staffans2000
Som spontan hemmafixare använder jag skyddsglasögon, hörselskydd när vinkelslipen används, samt bara hörselskydd vid annan högljudd verksamhet såsom kapsågsanvändning.
Det är allt.

Staffans
 
  • Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Hur ser ni på riskerna? Är det något man i stort kan avfärda som "Svensson"
I Ironside skrev:
Någon gång han man blanda en halv spann fix utan mask och en annan gång (för någon månad sen) fick man på fel filter vid rengöring med balsamterpentin och lacknafta
Har nog aldrig ens tänkt tanken att använda något andningsskydd vid fixblandning eller rengöring med lacknafta. Så, så ser jag på riskerna. Rätt eller fel låter jag vara osagt. Tror dock att sällananvändaren exponeras så sällan att det inte är något reellt problem. Lite andra risker för yrkesmålare för säg femtio år sedan med dåtidens lösningsmedel.
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
I
För ca 5 år sen drog vi ut en stor plastmatta på 20 kvm, limmet var svart så innan jobbet skickades det iväg för analys så att det inte var aspes. När provet kom tillbaka negativt drog vi ut hela mattan vilket inte tog jättelång tid men efter detta hade man en rejält äcklig smak i halsen som man först märke när man kom ut i friska luften. Här skulle man absolut velat ha mask, men sen om det egentligen var något farligt vet jag inte.

För ca 1 år sen gjorde en omfattande rengöring av toaletten, jag använde mask som vanligt medan kompisen inte ville ha mask. Av någon dum anledning fick vi för oss att använda flera olika medel denna gången vilket skapade en gas. Det tog inte lång tid förens kompisen fick problem med hosta och luft. Han lämnade och ventilerade sig, hade problem några timmar och sen klingade det av. Lite känning dagen efter som sen försvann det helt. Jag som använde mask kunde slutföra jobbet och märkte inte ens av doften. Här är det dock kanske inte masken som är läropoängen utan snarare att man inte ska blanda rengöringsmedel. Men som ni säger så verkar det varit ett engångs problem, kompisen har idag inga bestående men.

För ca 2 månader sen monterade vi in en ytterdörr inomhus(källare/garage), det var första gången vi använde fog skum för ändamålet. Skyddsutrustningen som användes var partikelfiltermask, handskar och skyddsglasögon. Som nybörjare blev det såklart för mycket fog skum på sina ställen och det uppstod en panik att tvätta bort det. Tyvärr hade vi inte det medel hemma som man skulle tvätta med så det blev vad man hade på hyllan vilket var lacknafta, balsamterpentin och något annat liknande. Eftersom man redan hade en mask på sig(dock utan gasfilter) så tänkte man inte mer på den biten förens doften blev riktigt stark. När man kom ut i friska luften märkte man en stark smak av balsamterpentin i munnen och man kände sig rejält kass. Egentligen inget problem med luften dock. Kontaktade sjukvården som inte ansåg att man behövde göra något. Dörren blev bra men det var inte värt hälsan. Här skulle man sett till att fått på sig gasfiltret direkt när kemikalierna kom fram men man tänker att man bara ska använda lite och plötsligt står man där i ångarna. Idag har jag problem med hals och luftrör men å andra sidan hade jag det delvis också innan detta.

Även om jag i efterhand ser en stark anledning till att använda skyddsutrustning vid dessa 3 tillfällen (och många andra) så är jag inte så säker på att det i långa loppet egentligen spelar så stor roll. Kroppen verkar kunna hantera och avfärda en hel del dåligheter. Även om varningstexterna är omfattande på produkterna så tenderar det avse att man utsätts för det kontinuerligt eller direkt förtäring. Hade en sotare på besök förra året som tydligen inte använde mask och jag har en kompis som också har pelletspanna som inte häller använder mask vid sotning.

Det finns en del saker som lätt blir uppblåsta, ex hur farligt dammet från blåbetong är(det är egentligen gasen som kan vara farlig) och hur farligt aspes är(som egentligen bara är farligt om det bryts och även då handlar det om hur mycket). I vårt hus har vi faktiskt fönsterbräder av aspes och även om man säger att det inte är farligt så vill man inte att ungarna leker där. Man har fått respekt för dessa ämnen även om de i grunden inte behöver vara farliga under normal exponering.
 
Asbest ;).

Skyddsskor, hörselskydd och skyddsglasögon använder jag allt som oftast. Dock inte för enstaka kap. Då är jag för lat, dock ”aldrig” vinkelslip utan skyddsglasögon.

Skyddsmask däremot händer i princip aldrig trots att jag kanske borde veta bättre* och dammskydd lite för sällan. Har kapat den mesta markstenen utan dammskydd...

* I ungdomens dagar reparerade jag en del fordon och ventilationen i garaget var i princip obefintlig vintertid för att kunna hålla värmen. Vid ett tillfälle efter mycket tvåkomponents spackel och framförallt sprutspackel slogs mina blodplättar ut och det blev en vecka i sjukhussäng med order att inte lämna avdelningen. Det kunde då inte slås fast medicinskt att det var styren som finns i produkterna som var orsaken men en hel del forskning pekade mot det. En lackerare jag pratade med efteråt var väl medveten om detta då han, när han jobbat mycket, precis som jag, fick näsblod som inte gick att stoppa....

Så kolfiltermask är en bra uppfinning, använd den!
 
  • Gilla
  • Wow
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Damm i alla dess former är ett stort problem vare sig det innehåller asbest eller inte. Så oavsett vad det är för material så använder jag halvmask med partikelfilter när jag river i saker som dammar mycket.
Hörselskydden med radio och bluetooth är alltid på...
 
  • Gilla
gaia och 5 till
  • Laddar…
Själv kom jag på i April förra året att jag borde skaffa en riktig sundströms-mask till när jag är uppe på vinden och jobbar (Stenullsmattor med lösull sprutad ovanpå, dammar en del när man rör runt i det, och det sätter sig på luftvägarna).
Behöver jag säga att det var svårt att få tag på?
 
  • Haha
  • Gilla
smn och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
mexitegel mexitegel skrev:
Så kolfiltermask är en bra uppfinning, använd den!
Men inte när man använder fogskum till en dörr. Men TS fog, var ju skum. Så då kan större säkerhetsåtgärder vara på plats:D.

För övrigt anser jag att TS säkerhetstänkande är helt omotiverat och jag hoppas att barnen inte blir alltför negativt påverkade av denna försiktighetsextremism.

Staffans


St
 
  • Gilla
Urban R och 5 till
  • Laddar…
När det gäller kemikalier finns ett problem.
Nästan allt har en varningstext, t o m handdiskmedel.
Istället för att vara viktigt upplysande så trubbar det av respekten.
 
  • Gilla
henric78 och 8 till
  • Laddar…
Halvmask.
Handskar
Hörselskydd
Skyddsglasögon
Skyddskor
brukar jag använda.
 
M MagHam skrev:
Nästan allt har en varningstext, t o m handdiskmedel.
Ungefär som denna skylt vid ett hopptorn på en badplats.

Varningsskylt för djupt vatten vid hopptorn med symbol för simmare och pil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Djupt vatten under ett hopptorn :surprised: vem kunde tänka sig det... :thinking:
 
  • Gilla
  • Haha
MagHam och 6 till
  • Laddar…
boschkenta
Jag chansar inte och kör med mask så fort det dammar eller luktar, och med hörselskydd och skyddsglasögon så fort det låter och snurrar... om inte annat så är det åtminstone en trevligare upplevelse :)

Kan nämna att jag inte tänkte så mycket på just mask när jag började renovera och jag snabbt ångrade mig när jag drog upp plastmatta som var limmat på betonggolv. Fyfan vad det osade.

Skyddsskor ser jag också som en självklarhet efter ett ental spiktramp :p
 
  • Gilla
henric78 och 1 till
  • Laddar…
Japp. Skyddskor har jag alltid. Det glömde jag på min lista... Skyddsglasögon tänker jag ofta att jag skulle använda.
 
K
Hörselkåpor och skyddsglasögon är vad jag använder . Men enbart om jag sågar mycket är det bara lite snabb sågning fuskar jag. Jag kapar just nu laminatgolv utomhus då använder jag ingenting. Springer in och mäter ut och kapar med sticksåg lite snabbt bara. Brukar använda handskar dock på vinden isoleringen kliar och sticks så mycket så när jag jobbade mycket på vinden var det handskar på . Slutade riva i halsen efter en dag ;).
 
S
I Ironside skrev:
Hej,

Vi flyttade till hus för 5-6 år se och renoveringen av huset började ganska omgående. Efter att ha draget ut en plastmatta insåg man snabbt att skyddsutrustning var A och O. Detta borde vara självklart men tyvärr enkelt att förbise när man har så mycket annat att fokusera på.

[bild]

Masker (Sundströms SR 100) inhandlades ihop med en hel drös annan skyddsutrustning så som hörselkåpor, skyddshandskar, skyddsglasögon o.s.v. och detta har använts flitigt sen dess.

Visst har man missat mask ett få tal gånger. Någon gång han man blanda en halv spann fix utan mask och en annan gång (för någon månad sen) fick man på fel filter vid rengöring med balsamterpentin och lacknafta i trångt utrymme vilket inte var något vidare alls. Samtidigt har man blivit imponerad av hur effektiv gasfiltret faktiskt är när man använder det, så gott som ingen doft\gas tar sig igenom.

Huset vi flyttade till har pelletspanna vilket kräver sotning en gång i veckan, iallafall under de kalla månaderna. Även här har skyddsutrustning använts flitigt.

Man kan helt enkelt konstatera även underhållet av ett hus kan kräva bra skyddsutrustning.

Det har dock kommit till min vetskap att masken troligen inte håller helt tätt, efter sotning av pannan har sotpartiklar påträffats i näsan.

Första tanken är såklart, sitter masken rätt? Är det något fel på den? Och efter en del kommunikation med tillverkaren kan man konstatera att inget är fel, den sitter korrekt. Men även om tryck testet man gör för att kontrollera tätningen är godkänd så kan partiklar ta sig in, kanske när man rör sig i olika positioner. För att vara helt säker behöver man göra ett mer omfattande förslutnings test vilket inte är något man själv kan göra.

I samband med att jag fått problem med hals och luftvägar på senare tid så börjar man såklart fundera på om renoveringen och underhållet av huset kan vara boven? Fördelen man har som "Svensson" är att man inte utsätts för dessa ämnen dagligen, men kanske kan enstaka tillfällen ändå skapa problem?

Hur ser ni på riskerna? Är det något man i stort kan avfärda som "Svensson" så länge som man oftast använder skydd som iallafall skyddar hyfsat?

Oavsett, har man ingen bra skyddsutrustning idag så skaffa det asp! Det är också bra att ha ex ögontvätt hemma, här kan tiden spela stor roll. Vissa saker går inte att åtgärda i efterhand.
Skyddsglasögon, hörselskydd, hanskar, skor med spiktrampskydd och tåskydd räcker långt.
För att sota pannan duger ett vanligt dammfilter. Det finbs ingen anledning att köra med Sandströms eller liknande för ett så enkelt jobb. Om det råkar slinka förbi någon partikel dör man inte av. Sandströms eller liknande bör man vara nyrakad för att använda. Då håller dom tätt om dom är rätt åtspända. Man kan ta ansiktskräm typ Nivea på tätningskanterna om man vill få det extra tätt. Huruvida dina luftvägsproblem beror på lösninsmedel, det verkar inte som att du utsatt dig speciellt mycket, men vi är olika känsliga. Själv har jag sprutlackat grejor utan skyddsmask, visserligen med bra luftväxling, och inte fått några mätbara problem efter det. Vi vanliga klarar oss med de enklare grejorna om dom används rätt.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.