Den uppmätta boarea är 210 kvm en TS. Det är en skillnad på 40 kvm från uppgifterna i prospektet. Är dessa 40 kvadrat att räkna som biarea istället? Eller vad är felet i areaberäkningen TS? Vad föranledde mätningen av areorna? Verkade något ”skumt”?
 
Tack för alla svar! Som jag skrev så är frågan verklig men syftet var mer av karaktären "vad kan hända med en säljare / mäklare som anger information som inte stämmer med verkligheten". Visst, lantmäteriets uppgifter ligger där de ligger och "stämmer" med va de har fått men sen finns en uppdaterad uppmätning som är verkligheten.Mäklaren garderar sig genom att skriva att detta kommer från Lantmäteriet.
 
M MetteKson skrev:
Den uppmätta boarea är 210 kvm en TS. Det är en skillnad på 40 kvm från uppgifterna i prospektet. Är dessa 40 kvadrat att räkna som biarea istället? Eller vad är felet i areaberäkningen TS? Vad föranledde mätningen av areorna? Verkade något ”skumt”?
Anledningen till uppmätningen öskar jag inte gå in på. Vi kan väl bara konstatera att denna har gjorts
 
C
D Daniel 109 skrev:
Att då undanhålla information som högst sannolik är korrekt är inte okej.
Näe, kollar man på utslag från FMI verkar deras tolkning vara att båda uppgifterna skall framgå i marknadsföringen om det förekommer motstridiga uppgifter om boarean.
 
Vem har gett uppdrag att mäta upp, säljaren eller annan? Om inte säljaren gjort den förstår jag att mäklaren inte använder den.
 
  • Gilla
ullak40
  • Laddar…
K
C claym skrev:
Anledningen till uppmätningen öskar jag inte gå in på. Vi kan väl bara konstatera att denna har gjorts
Verkar ju väldigt konstigt att ett företag går in och mäter och kommer fram till betydligt lägre yta än taxeringsinformationen. Skulle någon annan än ägaren släppt in detta företag? Varför skulle man vilja ha en mindre boyta på pappret? Trodde de att de skulle kunna mäta sig till en större, men så gick det fel...?
 
Säljaren har beställt denna
 
C claym skrev:
Säljaren har beställt denna
Då blev det intressant, hur kan du vara säker att uppmätningen inte stämmer med de andra uppgifterna och är båda ytorna Boytor?
 
C claym skrev:
Säljaren har beställt denna
Ok. Säljaren beställer mätning. Han visar mätningen för mäklaren. Eftersom säljaren misstänker att mätningen kanske missgynnar honom väljer han att be mäklaren gå på lantmäteriets uppgifter vilket också mäklaren verkar ha gått med på.

Din fråga är då,
1) Begår mäklaren tjänstefel?
2) Vad begår boende för evt. Juridiskt fel?

Hur du kommit över mätningen är egentligen ointressant. Men har jag tolkat saken rätt?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Då blev det intressant, hur kan du vara säker att uppmätningen inte stämmer med de andra uppgifterna och är båda ytorna Boytor?
Som jag varit inne på lite tidigare vill jag hålla så mycket information "netural" som möjligt pga av ärendet. Jag kan bara säga att jag är 100% säker. Förstår att många är nyfikna men jag kan tyvärr inte delge mer information än vad jag gjort
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Ok. Säljaren beställer mätning. Han visar mätningen för mäklaren. Eftersom säljaren misstänker att mätningen kanske missgynnar honom väljer han att be mäklaren gå på lantmäteriets uppgifter vilket också mäklaren verkar ha gått med på.

Din fråga är då,
1) Begår mäklaren tjänstefel?
2) Vad begår boende för evt. Juridiskt fel?

Hur du kommit över mätningen är egentligen ointressant. Men har jag tolkat saken rätt?
Helt rätt tolkat! Antar att även säljaren gör fel eftersom denna undanhåller viktig information, eller?
 
Kanske, frågan är också om det faller på köparens undersökningsplikt att undersöka om själva boytan om det påverkar priset.
 
C claym skrev:
Helt rätt tolkat! Antar att även säljaren gör fel eftersom denna undanhåller viktig information, eller?
Det är en klurig fråga eftersom ”vi” inte vet att en mätning ens är genomförd. Du vet det av någon anledning men hur ska du bevisa det om det inte är du som genomfört mätningen? Är mätningen ens korrekt? Kanske köparen kan komma undan med att hen anser eller tror att mätningen inte är korrekt?

Hittade en artikel när jag frågade vår kära vän Google. Som jag tolkar den skrivelsen verkar ansvaret ligga på mäklaren och inte boende. Inte riktigt samma sak som i ditt fall men liknande.

https://www.maklarsamfundet.se/nyheter/uppgift-om-boarea-och-biarea

Här däremot uppfattar jag det som det är solklart att mäklaren måste gå ut med det hen vet. Får inte undanhålla information.

https://fmi.se/vad-galler-vid-forme...h-roll/radgivnings-och-upplysningsskyldighet/

Nu blir det knivigare. Säljaren säger att den senaste informationen om mätning av boarea är fel. Hen som genomförde mätningen var full, blind eller vad det nu kan vara. Kanske så enkelt att protokollet inte får användas innan full betalning.
Mäklaren har rätt att lita på säljaren uppgifter men ska också lämna vissa obligatoriska uppgifter som tex. Boarea.
Här kan du läsa vart mäklaren kan hämta sina uppgifter.

https://fmi.se/vad-galler-vid-formedling/marknadsforing-och-visning/objektsbeskrivning/
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kanske, frågan är också om det faller på köparens undersökningsplikt att undersöka om själva boytan om det påverkar priset.
Inte om säljaren gett en utfästelse av boarean.
 
Nu har det ju getts en uppgift men information om vad den kommer ifrån. Det är normalt sett okej med sådan information. Men om man vet att den verkliga ytan är mindre så måste man ju uppge det. Säljaren som inte förväntas ha samma koll på reglerna kommer nog undan att mörka informationen. Men om mäklaren känner till informationen får inte mäklaren mörka den. Det skulle i så fall vara om det skiljer så lite att det inte bedöms påverka priset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.