G
Hej!
Söker råd här om det finns fler som varit i min situation eller har mer insikt om hur det bör vara vid tomtgränser.
Det är så att min tomt är mitt emellan två andra tomter, varav en är mycket högre upp än min och den andra är mycket lägre. Det betyder alltså att marken lutar ganska kraftigt vid båda sidorna av tomten.

Jag känner att jag tappar otroligt mycket av min tomtmark på grund av detta. Lägger till en bild för att förtydliga vad jag menar.
Båda grannarna har dessutom planterat häck vid tomtgräns mot min tomt så att gräva ut eller fylla ut sluttningarna för att jag ska kunna bredda min tomt känns inte aktuellt,
Tänker att man får ordna en stödmur för att kunna utnyttja mer yta men med detta kommer ju en rätt så stor kostnad och bör detta vara något som man delar på mellan grannar?
Som det är nu förlorar jag yta åt båda hållen, hade känts mer okej om tomtgränserna gick i mitten av sluttningarna men just nu tar jag hela slänten åt båda hållen av min mark.
Kan tillägga att det är en relativt liten tomt ca 1100kvm och jag tappar väl ca 2meter på båda sidorna av tomten på grund av detta, känner att de gör rätt så stor skillnad på en sån här pass liten tomt.
 
  • Schematisk ritning som visar en tomt omgiven av sluttningar med grannars tomter högre och lägre än den egna tomten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad säger detaljplanen?
Du ska nog be mod att flytta tråden till ett lämpligt underforum också.
 
G
mexitegel mexitegel skrev:
Vad säger detaljplanen?
Du ska nog be mod att flytta tråden till ett lämpligt underforum också.
Har läst igenom detaljplanen men hittar inget om detta i den.
 
Nej du "tappar" inte nån yta. Du har ju precis den yta som tomten hade när du köpte den. Även tomtgränserna ligger ju precis där de låg när du köpte.
Men säg att du skulle bygga stödmurar och gräva ur respektive fylla ut. Då är det enbart du som vinner något på det. Grannarnas tomter blir ju inte bättre av åtgärden, så där ser jag inte att nån granne skulle vara särskilt intresserade av att vara med och finansiera nån sån åtgärd.
Du får nog tyvärr bita i det sura äpplet och bekosta alltsammans själv. Glöm inte att kolla upp om åtgärden kräver bygglov/marklov
 
  • Gilla
Thomas' och 5 till
  • Laddar…
Hur högt är det? Har liknande tomt och byggde stödmur mot en sida. Fick med grannen på tåget när han insåg att det är han som kommer sitta och glo på den. Så det blev en putsad mur :D
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Grundprincipen är att den fastighet som ändrar markvärdet vid gränsen skall stå för slänt eller stödmur. Det är möjligt att din tomt drabbats när grannarna planat ut sina tomter under exploateringen av området. Men det är nog svårt att komma åt nu om inte detta skett nyligen.
Om du vill anlägga stödmur så behöver du bygglov. Grannarna kan ha synpunkter på bygglovet. Men deras häckar är deras problem, inte ditt.
 
G
S Stuff skrev:
Nej du "tappar" inte nån yta. Du har ju precis den yta som tomten hade när du köpte den. Även tomtgränserna ligger ju precis där de låg när du köpte.
Men säg att du skulle bygga stödmurar och gräva ur respektive fylla ut. Då är det enbart du som vinner något på det. Grannarnas tomter blir ju inte bättre av åtgärden, så där ser jag inte att nån granne skulle vara särskilt intresserade av att vara med och finansiera nån sån åtgärd.
Du får nog tyvärr bita i det sura äpplet och bekosta alltsammans själv. Glöm inte att kolla upp om åtgärden kräver bygglov/marklov
Jo det blir ju att jag tappar mark på det, egentligen borde jag ju kunnat göra likadant som grannen som är högre än mig och skicka vidare slänten till min lägre granne. Alltså att jag låter sluttningen börja vid tomtgräns? Nu har jag ju inte gjort så för de känns inte schysst att överfylla min tomt så den lägre grannen får en slänt in på sin tomt.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
G
1 markus1 skrev:
Hur högt är det? Har liknande tomt och byggde stödmur mot en sida. Fick med grannen på tåget när han insåg att det är han som kommer sitta och glo på den. Så det blev en putsad mur :D
Ca 1,5 meter från lägsta till högsta punkt mot den högre grannen och upp mot ca 2 meter mot den lägre grannen skulle jag uppskatta det till.
 
Är det ett nyproducerat område eller befintligt? Är det ett nytt område så skulle jag kolla markkurvor i detaljplan och marklov och sedan prata med grannarna. Var lutningen från början relativt jämn och de sedan planat ut sina tomter på din bekostnad så skulle jag försöka hitta en lösning för att ordna murar.

Är det ett äldre område är det nog bara att bita i sura äpplet och anordna murar.
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
G KungHarald89 skrev:
Ca 1,5 meter från lägsta till högsta punkt mot den högre grannen och upp mot ca 2 meter mot den lägre grannen skulle jag uppskatta det till.
Ok, då behövs troligtvis bygglov. Gränsen för mur är ganska låg, typ 70cm i många kommuner.
 
S Stuff skrev:
Nej du "tappar" inte nån yta. Du har ju precis den yta som tomten hade när du köpte den. Även tomtgränserna ligger ju precis där de låg när du köpte.
Men säg att du skulle bygga stödmurar och gräva ur respektive fylla ut. Då är det enbart du som vinner något på det. Grannarnas tomter blir ju inte bättre av åtgärden, så där ser jag inte att nån granne skulle vara särskilt intresserade av att vara med och finansiera nån sån åtgärd.
Du får nog tyvärr bita i det sura äpplet och bekosta alltsammans själv. Glöm inte att kolla upp om åtgärden kräver bygglov/marklov
Det beror ju på, grannen överst kan ju ha fyllt ut sin slänt så att slänten hamnat på TS tomt, precis som grannen under kan ha grävt ur så att slänten hamnat på TS tomt.

Vanligt problem där jag bor även om det inte är lika stor fallhöjd som här.
 
Du har ju fått mer yta! Marken lutar nu och har därmed större area än den hade haft i horisontalplanet. Men den kan ju vara lite svåranvänd....

Standard är att den som ändrar marknivån har slänten på sin sida. Är det så att din övre granne fyllt ut för att få plan tomt så borde han ha tagit hand om slänten. Är det du som grävt ut för att få plant så är det du som tar sälnten.

Har du grävt åt ena hållet och fyllt åt andra hållet så är båda slänterna dina.

En stor faktor här är om marknivåerna ändrats nyligen. Är det ett gammalt område så är det nor bara att bita i det sura äpplet och prata med grannarna. Om ni kan dela på kostnaderna
 
G KungHarald89 skrev:
Jo det blir ju att jag tappar mark på det, egentligen borde jag ju kunnat göra likadant som grannen som är högre än mig och skicka vidare slänten till min lägre granne. Alltså att jag låter sluttningen börja vid tomtgräns? Nu har jag ju inte gjort så för de känns inte schysst att överfylla min tomt så den lägre grannen får en slänt in på sin tomt.
Menade mest att för att kunna tappa mark så måste man ju ha haft mark till att börja med.
Om vi förutsätter att slänter och markgränser är där de har varit hela tiden sen avstyckningen skedde så är det ju förutsättningar som fanns där när du flyttade in.
Vill du göra anpassningar på din sida tomtgränsen så är det ju också ditt ansvar att se till att det inte drabbar grannarna negativ. Givetvis får du inte börja fylla ut din tomt neråt så att massor trycks in på grannen nedanför. Då är det ju du så får stå för stödmur eftersom du vill göra förändringen.
På samma sätt så hade det ju inte okej för grannen ovanför dig att flytta slänten in på din tomt utan tillåtelse men nu antog jag bara slänterna ligger där låg från början.
 
Normalt så har man slänt på egen tomt, så att din slänt är den vänstra och att slänten till höger ska ligga inom grannens mark

Men, vi behöver lite mer förutsättningar här. Är det ett nybyggnadsområde?
 
P PurreP skrev:
Normalt så har man slänt på egen tomt, så att din slänt är den vänstra och att slänten till höger ska ligga inom grannens mark

Men, vi behöver lite mer förutsättningar här. Är det ett nybyggnadsområde?
Riktigt så enkelt är det väl inte. Det finns vad jag vet inga regler som styr det utan man får ju utgå ifrån var tomtgränserna ligger. I det här fallet har ju TS ritat ut gränserna. Om de stämmer så ligger ju både slänten till höger och slänten till vänster på TS mark
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.