Tomtom79 Tomtom79 skrev:
En idé kan vara att justera om lite mellan element och värmepump. Inte ovanligt att folk har LLVP som sällan går samt el-golvvärme och element som går istället.

Det du vill (för att spara el) är att LLVP ska gå för fullt innan radiatorer ens börjar värma. Så har du radiatorerna inställda på säg 18 grader och LLVP på 22 så kommer du långt. Inte ovanligt att folk har båda på 22 grader och eftersom radiatorerna sitter under ett fönster med kallras går den hela tiden medans LLVP som sitter på väggen i takhöjd har det varmt och gott och går knappt alls.

EN LLVP ger ju mer värme än den förbrukar el.

Sen kommer komfort-frågan in. Det är ju klart trevligare med jämn värme i hela huset än varmt kring VP som sen ska sprida sig ut. Så det är en balans. Men börja med att bo in er och försök få VP att gå så mkt som möjligt och håll radiatorer så kalla som ni tycker är ok så får ni en prislapp för ER användning av huset.
Det var ett bra tips verkligen! Att låta LLVP gå 24/7 och ställa ned radiatorerna. Visste faktiskt inte att LLVP ger mer värme än den förbrukar? Man kan ju tycka att elradiatorerna borde göra samma sak :D
Nackdelen är att LLVP befinner sig i köket där man inte riktigt hänger så ofta om dagarna så det blir att elda då vi har kaminen och försöka köra LLVP 24/7.
 
  • Ritning av husplan, fyra sovrum, vardagsrum, kök, badrum, tvättstuga, garage, markerade punkter, altaner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Rupert
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Installera vattenburet värmesystem är kostsamt då det ju även medför renovering av större delen av huset. Om ni ÄNDÅ ska göra ingrepp kan det vara värt det, men annars är det bättre att se över annat.

Antalet elradiatorer är ointressant, det som är viktigt är om man använder dem.

Hur är tex fönstrens skick? Om de är dåliga och tvåglas så de ändå behöver åtgärdas kan det vara något som minskar kostnaderna och ökar komforten, vi har inte använt våra element på övervåningen sedan vi bytte fönster.

Viktigt är också att ha högre temperatur inställt på luftvärmepumpen än på elradiatorerna, annars går ju de in och "tar över". Öppna dörrar så mycket som möjligt så att luftflödet blir fritt.

Skicka gärna en bild på planlösning med luftvärmepumpen inritad, kanske går det att hitta en mer optimal placering för att få bättre luftflöde så att behovet av elradiatorerna minskar.
Jo precis, det är därför vi har detta dilemmat känner vi :)
Hur menar du om vi ändå ska göra ingrepp så att jag förstår? :)

Bra fråga! Vissa fönster byttes från 2 till 3glas fönster 2014-2015. Är det billigare att byta ut de 2glas till 3 glas kanske?
Av ren nyfikenhet, vilka fönster har ni bytt till?

Jo precis, Tomtom ovan nämnde att det är mer värt att ha LLVP på högre inställd grad än raddisarna som du säger. Planlösningen finns här, återkom ifall den går att öppna annars pastear jag in den som bild :)
 
  • Ritning av ett hus med fyra sovrum, kök, vardagsrum, tvättstuga, garage och tre altaner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ingen bra planlösning för en luftvärmepump direkt tyvärr. Payoff tid för att byta fönster brukar som inte är nåt större fel på brukar ta rätt lång tid innna man får tillbaks pengarna
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Installera vattenburet värmesystem är kostsamt då det ju även medför renovering av större delen av huset. Om ni ÄNDÅ ska göra ingrepp kan det vara värt det, men annars är det bättre att se över annat.

Antalet elradiatorer är ointressant, det som är viktigt är om man använder dem.

Hur är tex fönstrens skick? Om de är dåliga och tvåglas så de ändå behöver åtgärdas kan det vara något som minskar kostnaderna och ökar komforten, vi har inte använt våra element på övervåningen sedan vi bytte fönster.

Viktigt är också att ha högre temperatur inställt på luftvärmepumpen än på elradiatorerna, annars går ju de in och "tar över". Öppna dörrar så mycket som möjligt så att luftflödet blir fritt.

Skicka gärna en bild på planlösning med luftvärmepumpen inritad, kanske går det att hitta en mer optimal placering för att få bättre luftflöde så att behovet av elradiatorerna minskar.
Vadå, större renovering. Drar man synliga rör på vägg och källartak och sätter element på väggarna så är min erfarenhet att det enda som blir är väl hålen i väggarna å ev flyttning av något eluttag
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
I ikeo skrev:
ingen bra planlösning för en luftvärmepump direkt tyvärr. Payoff tid för att byta fönster brukar som inte är nåt större fel på brukar ta rätt lång tid innna man får tillbaks pengarna
Nä tyvärr, det är väl det jag är en aning orolig över också för den delen. Hade varit bättre ifall LLVP hade varit i vardagsrummet och kaminen i köket kanske. Problemet är också att sovrum 1 är vår och sovrum 2 är barnets sovrum än så länge. Så det känns lite långsökt att sovrum 1 skulle få värmen från LLVP känns det som.

Men tidigare ägaren har sagt att de har kört kamin och llvp så kommer värmen från bägge hållen och det har hjälpt.

Ja så byta fönster känns också som att den prion kommer lägre ned på listan.
 
i sammanhanget är en luftvärmepump egentligen ingen stor kostnad och med tanke på ålder kan det kanske vara en ide att montera en i vardagsrummet, då har ni dels AC där och om den i köket ger sig så tappar ni inte all uppvärmning sen är den ju alltid billigare än att ha el elemnt vilket som.
 
D Dashio skrev:
Jo precis, det är därför vi har detta dilemmat känner vi :)
Hur menar du om vi ändå ska göra ingrepp så att jag förstår? :)

Bra fråga! Vissa fönster byttes från 2 till 3glas fönster 2014-2015. Är det billigare att byta ut de 2glas till 3 glas kanske?
Av ren nyfikenhet, vilka fönster har ni bytt till?

Jo precis, Tomtom ovan nämnde att det är mer värt att ha LLVP på högre inställd grad än raddisarna som du säger. Planlösningen finns här, återkom ifall den går att öppna annars pastear jag in den som bild :)
Byta fönster är ju kostsamt, så det är om de ändå är dåliga man gör det. Våra gamla var 70-talsfönster med usel kvalitet i karmarna, så de var gaska ruttna, dessutom stora fönster som öppnas inåt, dvs i praktiken inte öppningsbara. Vi har bytt 2-3 fönster i taget i samband med andra åtgärder. Har fortfarande matsalen kvar att byta.

Tror det är Elite-fönster vi har.
 
  • Älska
Dashio
  • Laddar…
D Dashio skrev:
Nä tyvärr, det är väl det jag är en aning orolig över också för den delen. Hade varit bättre ifall LLVP hade varit i vardagsrummet och kaminen i köket kanske. Problemet är också att sovrum 1 är vår och sovrum 2 är barnets sovrum än så länge. Så det känns lite långsökt att sovrum 1 skulle få värmen från LLVP känns det som.

Men tidigare ägaren har sagt att de har kört kamin och llvp så kommer värmen från bägge hållen och det har hjälpt.

Ja så byta fönster känns också som att den prion kommer lägre ned på listan.
Vardagsrummet är inte trevligt att ha den i, den låter ju rätt högt. Hallen i mitten, eller över dörren till tvättstugan kanske? Viktigt också att ställa in pumpen på VÄRME, inte på auto, annars kommer den att kyla om kaminen värmer upp.
 
Om nuvarande ägare använder värmepumpen och dessutom värmer med kamin, så låter det som en orimligt hög förbrukning. Kaminen är inte så lönsam om man inte har tillgång till billig ved. Helst från egna tomten.
Energi är alltid ett nollsummespel. Energi kan inte förstöras eller uppstå. Den kan bara ändra form.
En elradiator på ex 1 kw. Förbrukar 1 kWh el på en timme. Och avger då exakt 1 kWh värme till rummet. En värmepump tar vid en viss temperatur in 3 kWh värmeenergi från utomhusluften med en temperatur på minus 10 grader (den kyler utomhusluften till minus 17 grader). Värmepumpen ökar i sin kompressor temperaturen till plus 20 grader kompressorn förbrukar då 1 kWh elenergi (som också blir värme). Värmepumpen avger 4 kWh värme till rummet. Värmepumpen gör samma jobb som ett kylskåp men tvärtom.
 
  • Gilla
Runnis
  • Laddar…
Hmm, sedan kan ju aspekten av hur mkt är 1% i reda pengar på ett år
1% av 1000000 är ju mindre än 1% av 2000000.. (DUH) ...
kan man få ner elförbrukningen i detta fall med skillnade i summan mellan dessa och införskaffandet av nytt värmesystem så är det lönt....

dvs om du installerar en llvp(tex) för dryga 20K, och det ger en besparing på 3000Kwh på ett år så "spar" du ca 6000kr (med moms tax etc.) /år så det tar en himla massa år att ta igen ter det mig som iaf.

jag tycker förbrukningen är hög på ditt lilla hus, jag skulle kolla efter "tjuvar" först och främst... lättast är dock att hitta dessa på den kalla årstiden då känner man kalldrag från fönster och dörrar lättast. prova skaffa en gratisapp till telefonen (greenely eller tiber, jag tror även du kan gå in på ditt elnätbolag och kolla (jag kan, men har ändå en app för det är så mkt smidigare) så du kan se förbrukning /timme och prova stänga av något som drar mkt eller är gammalt, eller för den delen skriv ner när ni diskar och tvättar så får ni siffror på vad allt drar om man är "duktig" och skriver ner så kan man därefter sätta in rätt åtgärd på rätt plats...tilläggsisolering tex.
 
Bo som sagt in er i huset först innan ni gör några investeringar.
En ny luftvärmepump skulle jag i så fall placera mellan kök och vardagsrum. Inomhusenheten måste inte sitta uppe vid taket utan det finns vägghängda som ser ut som större radiatorer och placeras som en sådan.

Som många andra skriver ska du låta LLVP göra stora jobbet då den ger mer än den förbrukar.

Vi kör hårt med våran LLVP och årsförbrukningen har sjunkit med ca 4000 kWh sedan den installerades. Varmare inne på vintern och svalare på sommaren. 1900kr i elräkning för kallaste månaden januari 2021, 1205 kWh för att vara exakt. Hörde att grannen hade 2000kr MER i elräkning samma månad men har nästan 40m² mindre hus än oss. Direktverkande el och luftvärmepump. Men radiatorerna är glödheta
 
Anna_H Anna_H skrev:
Vardagsrummet är inte trevligt att ha den i, den låter ju rätt högt. Hallen i mitten, eller över dörren till tvättstugan kanske? Viktigt också att ställa in pumpen på VÄRME, inte på auto, annars kommer den att kyla om kaminen värmer upp.
Jaha jag tänkte faktiskt på att den kan låta så mycket?

En fråga som jag har är ifall det går att koppla på en till LLVP utan att ha en extra separat utedel?
Tack! Det var ett bra tips verkligen! Men att ställa den på värme gör man under vintertid antar jag och så kör man auto under sommaren va?
 
H hempularen skrev:
Om nuvarande ägare använder värmepumpen och dessutom värmer med kamin, så låter det som en orimligt hög förbrukning. Kaminen är inte så lönsam om man inte har tillgång till billig ved. Helst från egna tomten.
Energi är alltid ett nollsummespel. Energi kan inte förstöras eller uppstå. Den kan bara ändra form.
En elradiator på ex 1 kw. Förbrukar 1 kWh el på en timme. Och avger då exakt 1 kWh värme till rummet. En värmepump tar vid en viss temperatur in 3 kWh värmeenergi från utomhusluften med en temperatur på minus 10 grader (den kyler utomhusluften till minus 17 grader). Värmepumpen ökar i sin kompressor temperaturen till plus 20 grader kompressorn förbrukar då 1 kWh elenergi (som också blir värme). Värmepumpen avger 4 kWh värme till rummet. Värmepumpen gör samma jobb som ett kylskåp men tvärtom.
Jag fick deras årsförbrukning i vilket var 18600 och vad jag förstår så brukar snittet ligga på 20-25k kwh/år.

Elkonsumtion jämförelse för 2020 och 2021 per månad, uppskattad årsförbrukning markerad, stapeldiagram, svenskt språk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack verkligen! Det var väldigt bra förklarat! Då förstår jag varför det är mer värt att använda sig av LLVPen mer än elradiatorn :)
 
M MagicFingers skrev:
Hmm, sedan kan ju aspekten av hur mkt är 1% i reda pengar på ett år
1% av 1000000 är ju mindre än 1% av 2000000.. (DUH) ...
kan man få ner elförbrukningen i detta fall med skillnade i summan mellan dessa och införskaffandet av nytt värmesystem så är det lönt....

dvs om du installerar en llvp(tex) för dryga 20K, och det ger en besparing på 3000Kwh på ett år så "spar" du ca 6000kr (med moms tax etc.) /år så det tar en himla massa år att ta igen ter det mig som iaf.

jag tycker förbrukningen är hög på ditt lilla hus, jag skulle kolla efter "tjuvar" först och främst... lättast är dock att hitta dessa på den kalla årstiden då känner man kalldrag från fönster och dörrar lättast. prova skaffa en gratisapp till telefonen (greenely eller tiber, jag tror även du kan gå in på ditt elnätbolag och kolla (jag kan, men har ändå en app för det är så mkt smidigare) så du kan se förbrukning /timme och prova stänga av något som drar mkt eller är gammalt, eller för den delen skriv ner när ni diskar och tvättar så får ni siffror på vad allt drar om man är "duktig" och skriver ner så kan man därefter sätta in rätt åtgärd på rätt plats...tilläggsisolering tex.
Ja, jag börjar också fundera på att det är väldigt högt efter att ha fått en hel del input från er(älskar detta forumet) och ska definitivt ta med mig tipset som du gav. Väldigt bra verkligen!
 
R Runnis skrev:
Bo som sagt in er i huset först innan ni gör några investeringar.
En ny luftvärmepump skulle jag i så fall placera mellan kök och vardagsrum. Inomhusenheten måste inte sitta uppe vid taket utan det finns vägghängda som ser ut som större radiatorer och placeras som en sådan.

Som många andra skriver ska du låta LLVP göra stora jobbet då den ger mer än den förbrukar.

Vi kör hårt med våran LLVP och årsförbrukningen har sjunkit med ca 4000 kWh sedan den installerades. Varmare inne på vintern och svalare på sommaren. 1900kr i elräkning för kallaste månaden januari 2021, 1205 kWh för att vara exakt. Hörde att grannen hade 2000kr MER i elräkning samma månad men har nästan 40m² mindre hus än oss. Direktverkande el och luftvärmepump. Men radiatorerna är glödheta
Kan man montera in en till LLVP mellan kök och vardagsrum utan att behöva en ytterligare utedel? Tänker att man kanske kan "förlänga" den befintliga som sitter i köket idag eller tänker jag fel? :)

Det var ju riktigt bra! Fick ägarens förbrukning och där kan man ju se att deras förbrukning snittar på runt 2200kwh under kallaste månaderna.
Tack! Ska definitivt ta med mig det! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.