K
Vi stormtömde vår varmvattenberedare i måndags och kunde bada hela dagen i 500 liter 38 gradigt vatten. Idag är vattnet bara 14 grader men varmvattenberedaren har 300 liter nytt hetvatten, är det möjligt att fylla upp och får vattnet varmt en gång till?

Jag kan skruva upp växelventilen till 60 grader, men annars kräver det kanske att jag tappar ur lite vatten innan jag kan fylla igen?
 
Det går väl att tappa ur varmvattnet ur beredaren hur många gånger som helst? Eller vad är frågan?
 
  • Haha
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
K
useless useless skrev:
Det går väl att tappa ur varmvattnet ur beredaren hur många gånger som helst? Eller vad är frågan?
Jag vill höja temperaturen från 14 grader till badvänligt igen.. jag vill varken slösa vatten eller energi. Tanken värms upp av solen.
 
K
Frågan är alltså om det är teoretiskt möjligt att höja temperaturen till över 30 grader igen, genom att hälla i nytt 50-60 gradigt vatten?
 
Staffans2000
"Hälla i". Du får nog förklara dig liiiite bättre.

Staffans
 
Jag antar att det är en badtunna? om den rymmer 800 liter så behöver du 200 liter 60 gradigt vatten för att nå 30 gr. förutsatt att du tappar ur 200 liter först.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Vi stormtömde vår varmvattenberedare i måndags och kunde bada hela dagen i 500 liter 38 gradigt vatten. Idag är vattnet bara 14 grader men varmvattenberedaren har 300 liter nytt hetvatten, är det möjligt att fylla upp och får vattnet varmt en gång till?

Jag kan skruva upp växelventilen till 60 grader, men annars kräver det kanske att jag tappar ur lite vatten innan jag kan fylla igen?
Det är en energismart metod att använda då det minimerar energiförlusten!
Idealet vore en väl isolerad typ rostfri mjölktank som innehöll färdigt 39° C varmvatten filtrerat, bakteriefritt som pumpades ut i badpoolen på 2 minuter och sedan i retur till tanken efter badet.

PS Jag fyllde min pool igår med 2000 liter 39° varmvatten, värmt av fjärrvärme det tog 1 timma. Energiåtgång 53 kWh = 13,50 kr DS
 
Redigerat:
Har du alltså ett spabad utan egen värme?
 
  • Gilla
Fredrik Rihter och 1 till
  • Laddar…
K
Anna_H Anna_H skrev:
Har du alltså ett spabad utan egen värme?
Precis ;)
 
K
P Plutus skrev:
Jag antar att det är en badtunna? om den rymmer 800 liter så behöver du 200 liter 60 gradigt vatten för att nå 30 gr. förutsatt att du tappar ur 200 liter först.
Det är 500 liter i nu. Tror du att det räcker att tappa i 200 liter 60 gradigt vatten i tunnan för att få 30 grader. Eller menar du att jag ska tappa ur lite först?

L Leif i Skåne skrev:
Det är en energismart metod att använda då det minimerar energiförlusten!
Idealet vore en väl isolerad typ rostfri mjölktank som innehöll färdigt 39° C varmvatten filtrerat, bakteriefritt som pumpades ut i badpoolen på 2 minuter och sedan i retur till tanken efter badet.

PS Jag fyllde min pool igår med 2000 liter 39° varmvatten, värmt av fjärrvärme det tog 1 timma. Energiåtgång 53 kWh = 13,50 kr DS
Det var billigt fjärrvärmevatten!

Planen är att tappa över vattnet i en isolerad tank med växlare, så att jag i framtiden kan tappa upp ännu mer vatten på en gång.
 
Om du bara ska fylla på så behöver du drygt 300 liter 60gradigt vatten för att närma dig 30 grader. personligen föredrar jag lite varmare
 
  • Gilla
Kallebo och 1 till
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Det var billigt fjärrvärmevatten!
Ja nu på sommaren har värmeverk svårt att bli av med värmen, dom kyler bort MW på taket så Maj-Aug är det riktigt billigt övrig tid knappt 57 öre/kWh och det tillkommer bara moms. Så FV är billigt, i alla fall i vår kommun som äger FV verket själva.
 
K
L Leif i Skåne skrev:
Ja nu på sommaren har värmeverk svårt att bli av med värmen, dom kyler bort MW på taket så Maj-Aug är det riktigt billigt övrig tid knappt 57 öre/kWh och det tillkommer bara moms. Så FV är billigt, i alla fall i vår kommun som äger FV verket själva.
Okej, det är över 50% dyrare här, kollade upp det inför vårt bygge, men såg ingen ekonomi i det. Bara årsavgiften motsvarar vår uppvärmningskostnad med el per år... Intressant att det är sådana skillnader, kanske dumt av kommunen att sälja vårt fjärrvärmeverk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.